Maxad laddning och säkerhet med Kia/Hyundais nya elbilsplattform

Att 2020 skulle bli det stora genombrottsåret för elbilar har jag varit inne på flera gånger tidigare och nu understryker Hyundai och Kia påståendet genom att lansera sin nya elbilsplattform. En plattform för elbilar där bakhjulsdrivning är normen och fyrhjulsdrivning en enkel uppgradering. Den nya plattformen tillåter effekter på upp till 600 hk och ger mycket bra vägegenskaper tack vare låg tyngdpunkt, bra viktfördelning och drivlinan som prioriterar bakhjulsdrivningen.

En stor nyhet är också att Kia/Hyundais nya laddteknik, helt kompatibel med CCS (den europeiska laddstandarden), erbjuder dubbelriktad laddning så att man kan driva hushållsprodukter på upp till 3,5 kW från elbilens batterier och man kan ladda en annan elbil som fått slut på strömmen med samma effekt, vilket betyder cirka 15 km laddning på 1 tim. Att döma av teknikernas presentation är dock inte systemet moget för en motsvarighet till Chademos V2G-teknik där elbilen stabiliserar elnätet genom att fungera som batteribackup.

Den nya elektriska drivlinan från Kia får 800 voltssystem vilket medger snabbladdning upp till 350 kW och laddtider på ner till 18 min vid maximal effekt på en 800-volts laddare. En 400-volts laddare kan ladda maximala 150 kW, vilket bör ge cirka 30 min laddtid för fulla batterier.

  • Hyundai Motor Group avslöjar E-GMP – företagets första dedikerade elbilsplattform, för nästa generation av elbilsmodeller
  • Elbilarna baserade på E-GMP får en räckvidd på över 500 km på en laddning (WLTP) och kan snabbladdas upp till 80 procent på 18 minuter 
  • Prestandamodeller baserade på E-GMP accelererar från 0–100 km/tim på under 3,5 sekunder och har en toppfart på 260 km/tim tack vare den nya elmotorn som varvar upp till 20 000 varv/minut.
  • Komponenterna optimerar köregenskaper och säkerhet samt ger rymligare kupéutrymmen
  • Integrerat Power Electric-system med världspremiär för multiladdning (400V/800V) och dubbelriktad laddning
  • Modulbaserad konstruktion tillåter snabbare och flexiblare utveckling och kan anpassas efter kundbehov
  • Hyundai Motor Group planerar att introducera 23 elbilsmodeller och sälja 1 miljon elbilar världen över 2025

Hyundai Motor Group med Kia, Hyundai och Genesis har presenterat sin nya Electric-Global Modular Platform (E-GMP), en dedikerad elbilsplattform. Plattformen avslöjades i dag under ett “E-GMP Digital Discovery”-eventut och utgör grund för Hyundai Motor Groups kommande generation av elbilar. Premiäreventet går att se på koncernens officiella YouTube-kanal.

Från och med 2021 ska E-GMP ligga till grund för ett flertal dedikerade nya elbilar, däribland den första dedikerade elbilen från Kia som avslöjas 2021 och går under internnamnet CV, samt Hyundai IONIQ 5 och en hel serie andra modeller.

E-GMP är designad exklusivt för elbilar och ger ett flertal fördelar jämfört med gruppens existerande plattformar, som var och en har designats för att huvudsakligen husera förbränningsmotorer. Några av fördelarna är större flexibilitet i utvecklingsarbetet, kraftfulla prestanda, ökad räckvidd, utökade säkerhetsfunktioner och större utrymmen för passagerare och bagage.

– Redan i dag är våra framhjulsdrivna elbilar från Hyundai och Kia några av de mest effektiva i sina segment, sade Albert Biermann, President och Head of R&D Division, Hyundai Motor Group.
– Med E-GMP, baserad för bakhjulsdrift, tar vi vårt tekniska försprång till ett segment där kunderna förväntar sig både utmärkta köregenskaper och enastående effektivitet.

– E-GMP är frukten av åratal av forskning och utveckling och för samman våra mest avancerade tekniker. Vårt utbud av elbilar kommer att utvecklas och stärkas av denna nya innovativa plattform, sade Fayez Abdul Rahman, Senior Vice President of Vehicle Architecture Development Center, Hyundai Motor Group.

Flexiblare utveckling tack vare modularkitektur och standardisering

E-GMP gör det enklare att bygga modulbaserat och genom standardisering går det snabbare att ta fram nya produkter i de flesta fordonssegment, som sedaner, suvar och crossovers. Detta möjliggör även att man snabbt kan anpassa bilarna för exempelvis mer kraftfulla prestanda. En högprestandamodell klarar accelerera från 0–100 km/tim på under 3,5 sekunder och når en toppfart på 260 km/tim.

Teknikerna talar om hjulbas på upp till över 3 meter och billängder på upp till över 5 meter samt olika höga bilar från prestandamodeller med sportbilsstuk till högre SUV:ar.

E-GMP kommer att vara väldigt effektiv för att stärka positionen inom elfordon då den låter företaget utvidga sitt elbilsmodellutbud på relativt kort tid genom ett standardiserat modulbyggande.

Designad för prestanda, säkerhet och maximerat utrymme

E-GMP har utvecklats för att erbjuda mer underhållande köregenskaper och bättre stabilitet i höga hastigheter tack vare en optimal viktfördelning mellan fram- och bakvagn. Lägg därtill en design med låg tyngdpunkt tack vare ett lågt monterat batteripaket och en elmotor där förbränningsmotorn tidigare satt.

En femlänkad bakaxel, som vanligen annars återfinns i mellan- och storbilssegment, och världens första integrerade drivaxel (IDA), som kombinerar hjullager med drivaxeln för att överföra kraft till hjulen, ökar komfort och körstabilitet.

Högvoltsbatteriet är väl skyddat dels genom att det är integrerat i chassit, och dels genom ett flertal stödstrukturer som kan absorbera kollisionsenergin, både runt själva batteriet men också i karossen och plattformen.

Genom att dessutom stärka strukturen framför instrumentpanelen har ingenjörerna lyckats minimera kollisionsenergin i det elektriska systemet och batteriet. A-stolpen fördelar belastningen och förhindrar även att passagerarutrymmet deformeras.

E-GMP ökar innerutrymmena tack vare ett långt axelavstånd, korta överhäng fram och bak och en väl utnyttjad cockpitmodul. Med batteripaketet får man ett plant kupégolv som förutom mer benutrymme gör det möjligt att placera fram- och baksätena på olika vis.

Batteripaketet – monterat mellan fram- och bakaxeln – är det mest effekttäta system som Hyundai Motor Group har skapat hittills, vilket är resultatet av en ny struktur för det effektiva kylpaketet. Med 10 procent bättre energidensitet jämfört med nuvarande EV-batteriteknik är batteripaketen lättare och de kan monteras lägre i golvet, vilket ger större kupéutrymmen.

Effektivt och kraftfullt elsystem

Den nya avancerade elmotorn med oljekylning och integrerad drivaxel kan varav upp till 20 000 varv/minut, vilket gör växellåda överflödig trots topphastighet på 260 km/t.

Det elektriska systemet består av en kraftfull elmotor, EV-växellåda och växelriktaren som är integrerade i en enda kompakt modul. Motorns maxhastighet är upp till 70 procent högre jämfört med nuvarande motorer. Motorn är mindre än andra samtidigt som den har jämförbar prestanda, något som sparar både i utrymme och vikt.

Genom att ha ett standardiserat batterisystem kan man snabbt anpassa prestanda lämpligt för ett specifikt fordonssegment, för att öka räckvidden eller för att möta diverse önskemål.

Motorn styrs av växelriktaren och ökar systemeffektiviteten med cirka 2~3 procent. Det betyder att fordonet kan köras cirka fem procent längre på samma batterienergi.

E-GMP är huvudsakligen en bakhjulsdriven plattform. Kunder kan välja mellan bakhjuls- eller fyrhjulsdrivning där modeller med den senare konfigurationen kan förses med ytterligare en motor. Fyrhjulsdriftssystemet har en funktion där växellådan kan anpassa kopplingen mellan den extra motorn och framhjulen, och växla mellan bakhjuls- och fyrhjulsdrift. På så sätt ser man till att hela tiden ha bästa möjliga effekt eller prestanda för de rådande körförhållandena.

Alla fordon som utvecklas med E-GMP-plattformen använder en standardiserad typ av batterimodul. Denna modul består av standardceller av påstyp och kan packas i olika kvantiteter som krävs för varje fordon.

Multi- (800V and 400V) och dubbelriktat laddningssystem

De flesta existerande elbilar och infrastrukturen för snabbladdning hanterar laddning på 50~150 kWh för elbilar med ett 400V-system. Men utvecklingen av infrastruktur för 800V, med laddning på upp till 350 kWh kommer gradvis att leda till ännu snabbare laddning.

För att hålla jämna steg med denna trend har Hyundai Motor Group investerat i IONITY, Europas ledande laddningsnätverk av högeffektstyp. IONITY driver 308 laddstationer av högeffektstyp (HPC) – med en laddningskapacitet på upp till 350 kWh – längs motorvägar i europeiska länder. Företaget planerar att öka detta antal till 400 HPC-stationer 2022 där 51 för närvarande är under konstruktion.

E-GMP erbjuder en laddningskapacitet på 800V som standard och möjliggör 400V-laddning utan behovet av ytterligare komponenter eller adapter. Multiladdningssystemet är en världsunik patenterad teknik och driver motorn och växelriktaren att boosta 400V till 800V för en stabil laddningskompabilitet.

En elbil baserad på E-GMP har en maximal räckvidd på över 500 km med ett fulladdat batteri, enligt Worldwide Harmonized Light-duty vehicle Procedure (WLTP). Därutöver kan den snabbladda upp till 80 procents batterikapacitet på bara 18 minuter och kan ge upp till 100 km räckvidd på bara fem minuter.

Till skillnad från tidigare elbilar som endast accepterat envägsladdning är laddningssystemet i E-GMP mer flexibelt. Den nyligen utvecklade Integrated Charging Control Unit (ICCU) hos E-GMP representerar en uppgradering från nuvarande ombordladdare (OBC) som vanligen bara tillåter elektricitet att flöda i en riktning från en extern kraftkälla. ICCU möjliggör en ny vehicle-to-load-funktion (V2L), som dessutom kan ladda ur energi från batteriet utan ytterligare komponenter. Detta gör att en elbil baserad på E-GMP kan driva andra elektriska apparater (110/220V) var som helst. Systemet kan även användas för att ladda en annan elbil.

Den nya V2L-funktionen kan leverera upp till 3,5 kW med effekt och kan samtidigt driva en mellanstor luftkonditioneringsmaskin och en TV på 55 tum i upp till 24 timmar.

E-GMP ska öka försäljningen av elektrifierade bilar världen över

Hyundai Motor Group är förberedda för en era av elektrifiering. Kia Motors Corporation lanserade sin första masstillverkade elbil 2011, Ray EV, i Korea som följdes av Soul EV som såldes globalt från 2014. 2015 introducerade man slutligen ett system för masstillverkning av alla elektrifierade fordon 2015, inklusive hybrider, laddhybrider och helelektriska fordon.

E-GMP är basen i Hyundai Motor Groups planer att introducera totalt 23 elbilsmodeller, inklusive 11 renodlade elbilar och sälja fler än 1 miljon elektrifierade fordon globalt 2025. 

Kia genomgår en transformation för elektrifieringseran baserad på sin Plan S-strategi. I september meddelade Kia sina planer på att öka försäljningsandelen av elektrifierade fordon till totalt 20 procent 2025. Företaget publicerade även en teaserbild på sju dedikerade elektrifierade modeller som ska släppas till 2027. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

11 − nio =