Suzuki Jimny som mini-lastbil

Förra sommaren introducerades ikonen Suzuki Jimny i Sverige. Nu kommer Jimny Torakku, en bruksigare version av den lådformade terrängbilen.

Här hittar du vår provkörning av Suzuki Jimny

Suzuki Jimny, som från början blev en veritabel försäljningssucce´ på samtliga marknader där den introducerades, gjorde samma segertåg även här i Sverige. På kort tid såldes årets tilldelning slut, vilket inneburit att många Jimny-spekulanter blivit utan. Då en majoritet av köparna i Europa är juridiska personer typ skogsföretag, hantverkare samt olika typer av entreprenörer med höga krav på framkomlighet, har Suzuki därför beslutat att nu börja exportera en 2-sitsig, kommersiell, variant av modellen, som fått tillnamnet Torakku. (Ordet betyder rätt och slätt lastbil på japanska och kan vid uttalandet av tilläggsnamnet med lite god vilja låta som ett japansk uttal av engelskans truck).

Utmärkande för Jimny Torakku är att baksätet försvinner och ett lastförskjutningsskydd placerats bakom framstolarna – detta för att förhindra att lösa föremål kastas fram vid en hård inbromsning eller kollission. Modellen beräknas attrahera såväl kommersiella som privata brukare, speciellt med tanke på att bilen till övervägande del har utnyttjats av förare plus en passagerare.

Den nya modellen har i och med förändringen fått ett större bagageutrymme på hela 863 liter, 33 liter mer än den tidigare modellen. Dessutom har maxlasten ökat från 115 till 150 kg. Lastutrymmets höjd har ökat från 850 mm till 913 mm genom att golvet numera är plant.

Jimny Torakku erbjuder samma funktionalitet och praktiskhet såväl i sin formgivning som prestanda och med samma karaktäristiska framtoning som tidigare. Den fyrkantiga karossen är kompromisslöst formgiven för att uttrycka maximal off-road karaktär. Raka A-stolpar och platt motorhuv ger utmärkt sikt liksom nedsänkta sidofönster ger god sidosikt.

Nya Jimny är trogen sitt arv med tre typiska karaktärsdrag: ram, 3-länks stel bakaxel med skruvfjädrar samt 4-hjulsdrift kompletterad med lågväxel. En sann offroad-bil skall vara byggd för riktigt hårda tag. Med en kraftig stegram och den nya 1,5-litersmotorn är nya Jimny mogen uppgiften. Och även för körning på vanlig väg har Jimny uppdaterats.

Den tidigare 1,3-litersmotorn är nu utbytt till en 1,5-liters maskin, som levererar högre vridmoment vid alla varvtal. Speciellt vid låga varv finns tillräckligt vridmoment för aktiv off-roadkörning, vilket är viktigt för Jimnyföraren i många situationer. Trots större cylindervolym tar den nya motorn mindre plats och har 15 procents lägre vikt. Något som positivt påverkar förbrukningen. Bilen levereras med en 5-växlad manuell transmission.

Suzuki Safety Support är Suzukis förebyggande säkerhetsteknologi som hjälper föraren att undvika olyckor. Dual Sensor Brake Support (DSBS) innebär att om systemet upptäcker risk för kollision, avger det en ljud- och visuell varning alternativt ökar bromskraften alternativt tvärbromsar automatiskt – allt beroende på den aktuella situationen. Vidare finns filbytesvarnare, trötthetsvarnare och helljusassistent som automatiskt bländar ner vid möten. Jimny noterar trafikmärken och håller förare kontinuerligt uppdaterad på gällande regler och anvisningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton − 13 =