Toyota Supra för individualisten

En blå kulör som sticker ut och mattsvarta hjul. Så känner man igen nya Toyota GR Supra Jarama Racetrack Edition.

  • Specialversion av Toyota GR Supra
  • Upplagan begränsad till 90 exemplar i Europa
  • Unik lackering, Horizon Blue, samt mattsvarta smidda 19-tumsfälgar
  • Svart alcantaraklädsel med blå sömmar
  • Sportbil med klassisk konfiguration: frontmotor och bakhjulsdrift
  • Sexcylindrig radmotor med 340 hästkrafter och 500 newtonmeter
  • Specialversion av Toyota GR Supra
  • Upplagan begränsad till 90 exemplar i Europa
  • Unik lackering, Horizon Blue, samt mattsvarta smidda 19-tumsfälgar
  • Svart alcantaraklädsel med blå sömmar
  • Sportbil med klassisk konfiguration: frontmotor och bakhjulsdrift
  • Sexcylindrig radmotor med 340 hästkrafter och 500 newtonmeter

Jarama Racetrack Edition. Det är namnet på en ny exklusiv specialversion av Toyota GR Supra med unika stylingdetaljer och hög utrustningsnivå.

Serien är begränsad till 90 exemplar för den europeiska marknaden och endast en handfull kommer till Sverige.

Modellen börjar säljas i Europa från och med mars 2021 med specifika lanseringsdatum för varje nationell marknad.

Namnet är hämtat från den berömda spanska racerbanan där världens medier först provkörde GR Supra. Jarama Racetrack Edition har samma motor som ordinarie GR Supra: en sexcylindrig radmotor med tre liters volym och 340 hästkrafter.

Prestanda och väghållning håller samma höga nivå som i vanliga GR Supra och utgår från bilens fina chassibalans samt ”gyllene förhållande” mellan bred spårvidd och kort hjulbas. Låg tyngdpunkt samt en lätt och vridstyv kaross med aerodynamiskt effektiv form bidrar till bilens både livfulla och stabila köregenskaper.

Adaptiva, variabla stötdämpare (med normal- och sportinställning), aktiv differential, styrning anpassad för sportig körning samt kraftfulla bromsar från Brembo med fyrkolvsok av aluminium och ventilerade skivor med 348 millimeters diameter fram bidrar till helheten.

Turbomotorn matchas av en snabbväxlande åttastegad sportautomatlåda. Med launch control tar acceleration 0–100 km/h bara 4,3 sekunder. Det maximala vridmomentet är 500 newtonmeter mellan 1 600 och 4 500 r/min.

Utrustningslistan i Jarama Racetrack Edition innefattar navigationssystem med 3D-kartor, Apple CarPlay och Android Auto, Supra Connect för att ansluta till uppkopplade tjänster samt ett ljudsystem med tio högtalare. Multimediafunktionerna manövreras via en 8,8-tums TFT-skärm samt röststyrning för vissa funktioner.

Supra Safety + Package ger omfattande aktiva säkerhet inklusive aktivt krockskyddssystem med fotgängardetektion och förmåga att upptäcka cyklister i dagsljus, körfilsassistans, aktiv farthållare med stop&go-funktion, vägskyltsigenkänning samt adaptivt automatiskt helljussystem som justerar ljusbilden efter styrvinkeln.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

1 × fem =