Nasser Al Attiyah och navigatör Mathieu Baumel toppar årets Dakarrally efter att halva tävlingen körts. Qatari-stjärnan och hans franska medpilot har en buffert på nästan 25 minuter till ”Mr. Dakar ”, Stephane Peterhansel (MINI). Tävlingen har dock inte gått helt smärtfritt för Toyotas Gazoo racing.
– Det var en massiv besvikelse för Giniel de Villiers och Dirk von Zitzewitz på 3:e delsträckan i rallyt, när de slog i en sten och förlorade all olja i motorn, förklarar Toyota Gazoo Racing SA:s teamledaren, Glyn Hall. De var med i toppstriden för rallyt innan olyckan, men förlorade timmar den dagen och kör nu mer för hedern än för totalsegern.
Den olyckan betydde att endast två av teamets bilar, Al Attiyah / Baumel och holländska stjärnan Bernhard ten Brinke, med franske navigatören Xavier Panseri, fortfarande var med i toppstriden. Men på fjärde etappen drabbades även Ten Brinke / Panseri av problem efter att ha slagit i en sten med bakvagnen och slagit sönder delar av densamma.
– Bernhard och Xavier visade upp en stark körning, men olyckan med stenen på början av etapp 4 kostade dem mycket tid. Giniel och Dirk stannade för att hjälpa dem och förlorade ytterligare en timme, men de valde ändå att hjälpa sina lagkamrater med reparationerna på den drabbade bilen, säger Hall. För Bernhard och Xavier blev etapp 4 slutet på deras satsning i år.
Toyota Gazoo Racing SA startade Dakar 2019 med starkt. Al Attiya / Baumel vann det korta öppningsfasen och kunde gå ut som första bil på etapp 2. Det öppnade dörren för De Villiers / Von Zitzewitz som utnyttjade möjligheten. Trots att de bara hade den fjärde snabbaste tiden i etapp 2 tog de över ledningen i rallyt.
Etapp 3 medförde stora bekymmer för De Villiers / Von Zitzewitz, men innebar också att Al Attiyah / Baumel tog över ledningen i rallyt – vilket innebar att Toyota Gazoo Racing SA hade lett varje dag i Dakar 2019 fram till idag. Samtidigt konsoliderade Ten Brinke / Panseri sin position och såg ut att ha en bra position för att stödja sina lagkamrater.
Katastrofen som slog till på etapp 4 lämnade Al Attiyah och Baumel utan stöd i ledningen av rallyt. Ett stort tryck från både De Villiers och Ten Brinke i etapp 5 betydde dock att de två teamen flyttade till topp 10 när det gäller startpositioner inför etapp 6 – idealiska positioner för att stödja Al Attiyah och Baumel under andra veckan i rallyt.
Serviceteamet hade mycket att göra på förarnas vilodag före starten av etapp 6. Bilarna plockades ner, oljor byttes och alla kritiska delar inspekterades innan bilarna monterades ihop igen.
– Det är en tuff uppgift att se till att allt är klart inför den sista veckan, avslutar Hall. Men vi har gjort det här många gånger tidigare, och pojkarna vet exakt hur viktigt arbetet är. Jag är övertygad om att vi kommer att vara i gott skick för den andra veckan i Dakar 2019.