Sverige är kombiland och det är Volvo som visat oss in i de hjulspåren. En modern Volvo-kombi, V60 T6, lever upp till många av Volvos klassiska egenskaper som hög säkerhet och bra förarmiljö, med det praktiska har Volvo valt att offra för flärden. Dagens V60 är en ättling till bilar som Duetten, Amazon-kombin, 145:an med flera. Just den här modellen har stor potential att bli en tjänstebilsfavorit med ett CO2-utsläpp på 43 gram/100 km.
Den är bred, den är lång och den är låg, så kan man sammanfatta dagens Volvo V60. Under de lite kantiga men ändå strömlinjeformade karosslinjerna döljer sig en hel del avancerad teknik som även idag har fokus på att tilltala svenska bilister som ofta kör långt och i vår bistra trafikmiljö med mörker och halka under vintermånaderna. Jag tänker på fyrhjulsdrivningen, de utmärkta strålkastarna och de riktigt bra stolarna.
En tjänstebilsfavorit med andra ord, då den kvalar in som miljöbil även med de nya reglerna i bonus/malus-systemet och därför både får ett lägre förmånsvärde och en miljöbilsbonus, cirka 30 000:- under 2020, för den som köper bilen. Volvo S/V60 tävlar med XC60-och XC40-modellerna om att vara Volvos och under vissa månader även Sveriges mest sålda bilmodell.
Bakom ratten i 2021 års version av V60 T6 konstaterar jag att Volvo valt att gå försiktigt fram med förändringarna, och det finns fog för det. Volvos förarmiljö är bra, riktigt bra när man väl vant sig vid displayen i mittkonsolen. Jag gillar små detaljer som den enkla avstängningen av ljudet i navigationen och inställningen av instrumentens ljusstyrka. Den som kör mycket och långt uppskattar att slippa gå in i menyer för att göra de här justeringarna. Faktum är att detta är en del i Volvos säkerhetstänk där man mer och mer fokuserar på att hjälpa föraren att ha fokus på vägen.
Idag forskar Volvo på en teknik att läsa av förarens beteende med kameror för att larma om hen brister i uppmärksamhet. Volvo strävar efter att behålla sin ledande ställning när det gäller säkerhet nu när andra märken, som Subaru, är ikapp på flera punkter.
Jag återkommer hela vägen ner genom ett regnigt och mörkt Sverige i höstskrud till hur genomtänkt det mesta är i bilen. Jag tänker på den behagligt dämpade instrumenteringen, nästan lika bra som Saabs Night panel var en gång i tiden, och strålkastarna som bländar av bara den ytan där det finns en framförvarande eller mötande bil. Den här tekniken är riktigt bra för den som kör mycket natt i områden med stor risk för viltolyckor.
När vi blir fler i bilen noterar jag att benutrymmet bak är bra och att det lätt går att åka tre bak, men med reservationen att det är lite väl lågt i tak. Här handlar det inte längre om takhöjd som i en Volvo 745 eller V70. Detsamma gäller när bilen ska lastas med ett antal lådor som hämtats med just en V70 generation 2 från 2002. Lådorna som med lätthet lastats i den klassiska Volvon fick helt enkelt inte plats i V60:n om inte ett av baksätena fälldes. En lätt manöver dock och genast fick vi ett plant lastgolv hela vägen fram till främre stolsraden.
Volvo kan det här med kombi, men nu har flärden blivit ett viktigt argument för att locka köpare. Flärd i form av ett utseende som ska ge ett sportigt intryck. Bilen ska helt enkelt se ut att gå fort och vara vägsäker, vilket betyder att den ska vara låg och bred. Egenskaper som också ger den en lägre bränsleförbrukning, men det äts till viss del upp av att det i det sportiga intrycket ingår breda däck, vilket ökar förbrukningen och utsläppen av CO2.
Testbilen är en välutrustad V60 som har den snygga växelspaken i kristallglas från Orrefors och interiören känns väldigt sober, mer än lyxig. Den lilla högtalaren uppe på instrumentpanelen ger tillsammans med hela ljudanläggningen med högtalare överallt och en subwoofer ett mäktigt ljud som avnjuts allra bäst de där första fyra milen som kan köras på el.
Volvo V60 T6 har Volvos laddhybridsteknik som innebär att bilen har ett batteripaket på 11,6 kWh placerat huvudsakligen i kardantunneln under bilen. Batteriet laddas under natten, 8 timmar, även med så svag laddström som 6 ampere, men av elsäkerhetsskäl rekommenderas en wallbox på 10 eller16 ampere och då blir bilen fulladdad på 3-4 timmar.
Volvo har valt att ha en elmotor som driver bakaxeln och en bensinmotor som driver framaxeln. Tillsammans ger de en effekt på 340 hk. Som förare kan man välja att köra på enbart el så länge det går, då är bilen bakhjulsdriven, spara elen för att kunna köra på el när man kommer till en miljözon, då är den framhjulsdriven, eller låta elektroniken sköta drivningen. Det går även att välja ett läge där den är kontinuerligt fyrhjulsdriven. Det senare är exempelvis en tillgång om man fastnat i en snödriva.
Just den här lösningen kräver att man som förare är medveten om att bilen kan ändra karaktär något. Jag körde T8 för ett år sedan och den bilen har en starkare bensinmotor med högre vridmoment, vilket betyder att bilen vid maxacceleration, som vid en omkörning, blir mer understyrd när framaxeln får den maximala kraften. Just den här övergången tycks Volvos tekniker ha fixat till. V60 T6 känns mer förutsägbar och har stabila vägegenskaper både vid undanmanöver och långkörning i hög hastighet.
Sammanfattningsvis en trygg och lätt lyxig kombi som inte sviker dig vare sig du vill glänsa i en sportigare vardagsbil eller du måste ut i kyla, mörker och halka. Den är dessutom en utmärkt dragbil med en dragvikt på 2 ton.
Fakta Volvo V60 T6.
Pris: Från 499 000:-.
Motor: Bensin, 4 cyl, 2,0 liter, kompressor och turbo, Euro6 samt elmotor.
Effekt: enbart bensinmotor: 255hk/186 kW vid 5 500 varv/minut.
Effekt tillsammans: 340 hk.
Vridmoment: bensinmotor: 350 Nm, elmotor: 240 Nm.
Växellåda: 8-stegad automatisk växellåda.
Prestanda: Toppfart 180 km/t, 0-100 km/t: 5,4 s.
Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 4 761/1 850/1 421/2 872 mm.
Tjänstevikt/max last/släp: 2 169/381/2 000 kg.
Garantier: Nybil: 2 år. Vagnskadegaranti: 3 år. Rostskydd: 12 år (gäller genomrostning). Assistans: 3 år, förnyas vid varje servicetillfälle på auktoriserad Volvo-verkstad i upp till 10 år.
Dekl förbrukning blandad körning (WLTP): 1,9 liter/100 km.
CO2: 43 g/km. (WLTP).
Varför?
För att Svensson vill köra kombi.
För vem?
För Svensson som vill köra kombi.
Summering
Modern Svensson-favorit med marknadens bästa förarmiljö
.