Viktigt om däck och fälgar

Jag brukar framhålla däcken som bilen viktigaste säkerhetsdetalj. Det kan handla om mönsterdjup, rätt däck för väglaget och rätt ringtryck. Men det handlar också om så viktiga saker som belastningsindex, vilket däckkedjan Vianor nu går ut och påtalar med extra fokus på elbilar och laddhybrider.

Vid val av däck och fälgar till en elbil eller hybridbil är det värt att observera vissa saker för att körningen kan ske säkert och komfortabelt samt att produkterna ska hålla länge. Genom att välja rätt typ av däck och fälgar kan du även köra mer miljövänligt.

Även om en el- eller hybridbil är lika stor som en bil med förbränningsmotor så behöver de ofta däck och fälgar med högre belastningsindex. Det beror på att el- och hybridbilar har batterier som ökar vikten avsevärt. 

På bilens registreringsbevis anges bilens totalvikt som bestämmer fälgarnas bärighet och däckens belastningsindex. Bilen ska ha däck som har minst det belastningsindex som krävs, annars kan däcken slitas snabbare eller gå sönder vid körning.

– Det är enkelt att välja däck med rätt belastningsindex eftersom det står på däcksidan. Däckmärkningens sista siffror visar belastningsindexet, till exempel ett däck som har märkningen 205/55 R16 94 V XL har belastningsindex 94, berättar Tomas Jansson, Product Manager på Vianor AB

Däckvalet påverkar även hur ekonomiskt och miljövänligt du kan köra din bil. Ju lägre rullmotstånd desto längre räckvidd för elbilen. Däck med låg ljudnivå ökar vanligtvis komforten.

– EU:s däckmärkning hjälper dig hitta tysta däck med lågt rullmotstånd. Även om märkningen avser externt däckljud, så ökar sannolikheten att ljudet inne i kupén blir lägre. Märkningen visar också sommardäckets våtgrepp som är en viktig säkerhetsegenskap, säger Tomas Jansson.

Bra mönsterdjup är avgörande för greppet och därmed för säkerheten speciellt på våta vägar. Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men risken för vattenplaning ökar betydligt när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter. 

Fälgens hållbarhet märks i extrema situationer

En bil med förbränningsmotor som har stora hjul, har ofta breda däck med motsvarande breda fälgar. En del elbilar har däremot ofta lika stora eller större hjul men betydligt smalare däck och fälgar. Sortiment och tillgänglighet på stora och smala fälgar till elbilar är fortfarande mindre. Dessa fälgar måste dock ha en bärighet som motsvarar bilens totalvikt. 

– Nätbutiker anger inte alltid vilken bärighet fälgarna har och om det känns svårt att hitta passande fälgar så kan försäljare på däckverkstäder hjälpa till med att hitta rätt fälg för din el- eller hybridbil, säger Tomas Jansson.

Om fälgarna inte har rätt bärighet så kan den för höga belastningen göra att det bildas små sprickor i fälgen och i värsta fall kan fälgen gå sönder vid en extrem situation.

Vid valet av nya fälgar bör du även fråga med vilken teknik de har tillverkats.

– Lätta fälgar är ett bra val till en elbil. Fälgar tillverkade med så kallad flow forming-teknik är lätta och mer hållbara än traditionella fälgar som tillverkas med gjutmetoden, säger Tomas Jansson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

9 − åtta =