Kia Sorento, sjusitsig laddhybrid eller diesel

Kia har, liksom de flesta tillverkare idag, en bred palett med SUV:ar att erbjuda och störst av dem är Sorento med sina sju sittplatser. Stora SUV:ar har ju en förmåga att riva upp känslorna, men Kia klarar sig undan den kritiken genom att inte utropa sig som premiummärke eller lyxbil. Här bjuds inga överdrivet stora motorer men väl en rad smarta lösningar. Smart helt enkelt, för att travestera på Skodas slogan om sin duktighet. Nya Sorento är alltid fyrhjulsdriven, men du kan välja diesel, eller laddhybrid med bensin och el.

När Kia Sorento nu presenteras i sin fjärde generation är det en bil som vuxit 10 mm både på längden, bredden och höjden. Kanske inte mycket att orda om när det gäller en bil som är nästan fem meter lång. Den har samtidigt fått ett axelavstånd som är 35 mm längre och därmed överhäng som är något kortare. Det senare betyder i teorin bättre fjädringskomfort, bättre terrängegenskaper och ett smidigare insteg bak. I praktiken är skillnaden större än vad siffrorna visar. Nya Sorento har blivit betydligt mer komfortabel, fått lägre ljudnivå och en förmåga att komma en bit länge på den där lilla igenvuxna stigen upp till stugan. Det senare delvis beroende på att Kia lagt till ett antal körprogram för att få ut det mesta av bilens fyrhjulsdrivning. Insteget till tredje raden är ett sorgebarn för de flesta sjusitsiga bilar, men Kia gör det i alla fall lättare med det ökad axelavståndet och en smidigare mekanism för att fälla och skjuta fram stolarna i rad två när någon vill in längst bak.

Förarmiljön i dieselversionen

Den stora skillnaden i upplevelsen av bilen är förarmiljön, både vad gäller stolar, instrumentering och förarstöd. En kamera sim visar vad som finns i döda vinkeln på en liten skärm i instrumentclustern när föraren visar tecken att hen vill svänga, är en utmärkt säkerhetsdetalj. Ventilation i stolarna är en lika utmärkt komfortdetalj och påkostade material ger känslan av en mer välbyggd bil. En känsla som även finns där när man kör den stora Sorenton på både landsväg och motorväg. Den går tryggt, tungt och säkert. Precis som en stor SUV ska göra.

Olika körlägen och automat i dieselversionen.

Den stora nyheten är att bilen kommer både som klassisk diesel-SUV och som laddhybrid. Dieseln är definitivt bilen som tilltalar husvagnsägare och andra med behov av att dra tungt nu när den fått dragvikten höjd från 2 ton till 2,5 ton. För laddhybriden är det 1,5 ton som gäller. Båda modellerna har bra prestanda men helt olika karaktär. Dieseln är en fyrcylindrig maskin med en cylindervolym på 2,2 liter, en effekt på 202 hk och ett vridmoment på 441 Nm, medan laddhybriden har en fyrcylindrig turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och en elmotor. Tillsammans ger de 265 hk och ett vrid på 350 Nm. Dieseln har en 8-stegad dubbelkopplingsautomat medan laddhybriden har en 6-stegad vanlig automat med momentomvandlare. Båda versionerna säljs enbart som fyrhjulsdrivna och då med en traditionell fyrhjulsdrivning med fördelningsväxellåda och kardan till bakaxeln. En viktig detalj med tanke på att det idag finns laddhybrider med en elmotor som driver bakaxeln och en förbränningsmotor som driver framaxeln, vilket kan leda till överraskningar då bilen kan bete sig helt olika beroende på vilken axel som driver, eller om båda driver. Lågväxel saknas dock. Kia använder elmotorn både för att höja prestanda och för att minska miljöpåverkan. Acceleration 0-100 km/t går på 8,7 sekunder med laddhybriden och 9,2 sekunder med dieseln.

Den stora skillnaden mellan bilarna är naturligtvis bränsleförbrukningen och utsläppen. Laddhybriden har ett CO2-utsläpp på 38 gram/100 km (WLTP) medan motsvarande siffra för dieseln är 176 gram. För dieseln anges förbrukningen till 6,9 liter/100 km och laddhybriden ska klara sig på 1,6 liter/100 km. I vanlig ordning är förbrukning och utsläpp väldigt varierande beroende på körning. Bor du så att du har ett pendlingsavstånd på runt 2 mil och har den största delen av din körning till och från jobbet kommer du i bästa fall under de 1,6 literna per 100 km, men använder du bilen i huvudsak till långresor av typen 60-70 mil per dag lär du få en högre förbrukning med laddhybriden än med dieseln. Kör du mycket med släp är det samma sak, så se de två alternativen som en seriös möjlighet att skaffa en 7-sitsig SUV med bra och trygga vinteregenskaper som passar just din körning. Är det en stadsjeep du vill ha så välj laddhybriden. Är det en slitvarg för tunga drag och långa körningar så välj dieseln. Till saken hör naturligtvis att laddhybriden får en miljöbilsbonus även med de nya reglerna och att skatten är betydligt lägre för laddhybriden, liksom förmånsvärdet.

Kia har valt en seriös förpackning av batterierna i sin laddhybrid med en separat tempereringsanläggning bara för batterierna för bästa hållbarhet och bästa prestanda. Batterierna har en kapacitet på 13,8 kWh, vilket är markant lägre än de batterierna Toyota valt för sin RAV4. Räckvidden på el anges 57 km blandad körning och 70 km stadstrafik enligt WLTP-normen. Laddningen görs med en 3,3 kW laddare för växelström och det betyder en laddtid på cirka 5 timmar när den laddas med vanlig hushållsel på 10 ampere. Helst med en speciell wallbox.

Förarstöd och säkerhetsutrustning är omfattande från enklaste modellen med helljusassistent, trötthetsvarnare, aktivt filkörningssystem, multikollisionssystem, assistent för motorvägskörning, autobroms med fotgängar- och cyklistskydd, autobroms vid backning, aktiv döda vinkeln-varning/assistent, säker dörröppning (Safe Exit Assist) med mera. Navigationsbaserad farthållare och Blind-Spot View Monitor, som visar rörlig bild av döda vinkeln i instrumentklustret när man blinkar är standard i Advance Plus-utförandet. Nya Kia Sorento är utrustad med sju krockkuddar, inklusive mittmonterad krockkudde mellan framstolarna och den fick fem stjärnor när den nyligen testades av EuroNCAP. I testen angavs vuxenpassagerarskyddet till (82 %), skydd för åkande barn (85 %), fotgängare (63 %) och förarassistanssystem (87 %), vilket är väldigt bra.

Varför?

För att fem ungar är fler än tre.

För vem?

För storfamiljen med minitorp längs miniväg.

Slutsats?

Modern stadsjeep utan stadsjeepsskam

Fakta

Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCTi (Laddhybrid)

Pris: Från 469 900:- (569 900:-)

Motor: Diesel, 4 cyl, 2,2 liter, Euro 6d (bensin 4-cyl, 1,6 liter + el).

Effekt: 202hk/148 kW vid 3 800 varv/minut (265 hk maximal systemeffekt). 

Vridmoment: 440 Nm vid 1 750 – 2 750 varv/minut (350 Nm).

Växellåda: 8-stegad automatisk dubbelkoppling (6-stegad automat med momentomvandlare).

Prestanda: Toppfart 202 km/t, 0-100 km/t: 9,2 s (193 km/t, 8,7 s)

Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 4 810/1 900/1 695/2 815 mm.

Tjänstevikt/max last/släp: 2 022/578/2 500 kg (1 982/698/1 500 kg).

Garantier: Nybil: 7 år om den servats enligt Kias serviceprogram. Vagnskadegaranti: 3 år. Lackgaranti: 5 år. Rostskydd: 12 år (gäller genomrostning). Assistans: 7 år eller 15 000 mil, om bilen servas enligt Kias serviceprogram.

Dekl förbrukning blandad körning (WLTP): 6,9 liter/100 km (1,6 liter/100 km). (WLTP).

CO2: 179 g/km (38 g/km). (WLTP).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

åtta + sex =