VW breddar ID.Buzz-utbudet med instegsmodellen och 4WD prestandamodell

Nostagi I modern elbilstappning. Nya ID.Buzz GTX klarar att dra en 1,8 ton tung Airstream-husvagn.

Volkswagen Commercial Vehicles utökar ID. Buzz-sortiment med nya instegs- och flaggskeppsmodeller. ID.Buzz Pure och ID. Buzz Freestyle kommer att debutera i september med ett nytt batteri på 59 kWh. Freestyle-modell från 49 998 euro på tyska marknaden. Toppmodellen får fyrhjulsdrivning för första gångenoch en systemeffekt på 250 kW. Nya ID. Buzz Cargo 4MOTION kan dra släpvagnar med en vikt på upp till 1 800 kg.

Volkswagen Commercial Vehicles utökar ID. Buzz modellutbud nedåt och uppåt. Efter debuten av den bakhjulsdrivna ID. Buzz med lång hjulbas kommer nu ytterligare fem nya modeller att följa. Det handlar om fyrhjulsdrivna ID.Buzz GTX1/2 med kort och lång hjulbas med 79-kWh och 86-kWh användbar batterikapacitet. Likaså fyrhjulsdrivna ID. Buzz Cargo för första gången som en 4MOTION-version (79-kWh batteri). Dessutom två nya instegsmodeller: ID. Buzz Pure3 och Freestyle3 (med nytt 59 kW batteri4).

Med ID. Buzz Freestyle blir grundpriset för elfordonsikonen mindre än 50 000 euro på tyska marknaden. Försäljning av det nya ID. Buzz GTX-modeller och ID. Buzz Cargo 4MOTION startar idag, den 20 augusti i Tyskland. Från 3 september kommer de nya ID. Buzz Pure-modellerna att kunna beställas och konfigureras online.


ID. Buzz Pure och Freestyle – nya instegsversioner

De nya Pure- och Freestyle-modellerna drivs av en 125 kW (170 PS) bakmonterad motor. Som nämnts ovan försörjs den elektriska drivmotorn med energi av ett 59 kW batteri4 designat för WLTP-räckvidd på cirka 330 km (prognosvärde). Batteriet kan laddas med upp till 165 kW vid DC snabbladdningsstationer.

Femsitsig ID. Buzz Freestyle kännetecknas bland annat av svarta dekaler i nedre delen av dörrarna, mörka stötfångare och 18-tumshjul med silverfärgade helkåpor. Standardfärgen för Buzz Freestyle är Candy White. Den nya Pure-versionen placerad ovanför den har samma breda utbud av standardhjälpsystem som de högre positionerade Pro-modellerna. Standard: funktioner som automatisk luftkonditionering, fällbara bord på framstolarnas ryggstöd samt LED-strålkastare och bakljus.


ID. Buzz Cargo 4MOTION – Volkswagens mest kraftfulla nyttofordon.

En viktig ny modell inom området elektriska nyttofordon är fyrhjulsdrivna ID. Buzz Cargo 4MOTION. Den kan nu konfigureras och beställas som en förstklassig Cargo-version till nettopriser (i Tyskland) från 50 355 euro. ID:t. Buzz Cargo 4MOTION drivs av en elektrisk drivmotor vardera på fram- och bakaxeln, som tillsammans ger en systemeffekt på 250 kW (340 PS). Aldrig tidigare har en Volkswagen nyttofordon haft mer kraft. Ett 79 kWh batteri finns ombord som energilagringsenhet – detta kan laddas med upp till 185 kW vid DC snabbladdningsstationer. Den kombinerade WLTP-räckvidden är upp till 432 km. Den elektriska fyrhjulsdrivningen ökar dragkapaciteten för två- eller tresitsiga ID. Buzz Cargo 4MOTION från 1 200 kg till 1 800 kg (bromsad, på 12 % lutning) jämfört med den 210 kW bakhjulsdrivna versionen.

ID. Buzz GTX – den kraftfullaste VW-bussen i två versioner

Den nya ID. Buzz GTX med sin exklusiva exteriör- och interiörutrustning finns även att beställa nu. Den fyrhjulsdrivna flaggskeppsmodellen i produktlinjen är designad för höga prestanda och hög dragkapacitet. ID. Buzz GTX kan konfigureras med en normal hjulbas och 79 kWh batteri samt med en förlängd hjulbas och 86 kW batteri. Batteriet på 86 kWh kan laddas med upp till 200 kW vid DC snabbladdningsstationer och 79 kWh-batteriet med upp till 185 kW.

Tillsammans med den nya ID. Buzz Cargo 4MOTION är de två ID. Buzz GTX-modeller med 250 kW (340 PS) de mest kraftfulla Bulli-bilarna genom tiderna. Kraften tillhandahålls av en elektrisk drivmotor vardera på fram- och bakaxeln (elektrisk 4MOTION fyrhjulsdrivning). ID. Buzz GTX med 79 kWh-batteri accelererar till 100 km/h på 6,1 sekunder, medan den långa versionen med ett 86-kWh-batteri tar bara något längre tid att fullfölja sprinten på 6,5 sekunder.

Ytterligare en fördel med det nya ID. Buzz GTX-modeller är deras utmärkta dragkraft tack vare den elektriska fyrhjulsdrivningen. Som ett resultat av drivprestandan ökar också den maximala dragkapaciteten. ID.Buzz GTX med standardhjulbas uppnår en maximal släpvagnsvikt på 1 800 kg (bromsad, med 12 procents lutning), medan ID. Buzz GTX med lång hjulbas har en maximal släpvagnsvikt på 1 600 kg. Den maximala släpvagnsvikten ökades därmed med 800 kg respektive 600 kg jämfört med de bakhjulsdrivna versionerna. Speciellt på våta eller hala ytor som kullersten erbjuder 4MOTION-systemet stora dragfördelar, speciellt med släp. Den höga körprestandan matchas av långa WLTP-räckvidder på upp till 423 km (GTX med normal hjulbas) och upp till 475 km (GTX med lång hjulbas).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

19 − 5 =