Nu tar elektrifieringen fart och våra bilar blir allt mer eldrivna. Volkswagen slutar utveckla förbränningsmotorer och kommer att lansera en rad med elbilar så nu gäller det att vårt elnät klarar elektrifieringen av transporterna.
Volkswagen ser sin nya elbil, ID.3 som den direkta arvtagaren till Golf och skalbaggen. Efter att ha kört nya folkelbilen tror jag att de lyckas. ID.3 balanserar så bra mellan pris, prestanda, utrustning och utrymme att bilen kommer att tilltala många köpare som tidigare varit skeptiska mot elbilen. Viktigaste fakta: Räckvidder: 33, 44 eller 54 mil, beroende på modell. Snabbladdning på upp till 100 kW likström. Viktigaste fördelarna är utrymmet och det täta servicenätet.
Volkswagen ser sin nya elbil, ID.3 som den direkta arvtagaren till Golf och skalbaggen. Efter att ha kört nya folkelbilen tror jag att de lyckas. ID.3 balanserar så bra mellan pris, prestanda, utrustning och utrymme att bilen kommer att tilltala många köpare som tidigare varit skeptiska mot elbilen. Viktigaste fakta: Räckvidder: 33, 44 eller 54 mil, beroende på modell. Snabbladdning på upp till 100 kW likström. Viktigaste fördelarna är utrymmet och det täta servicenätet.
Jag återkommer med en utförligare rapport om bilen där VW åter tar svansmotorn och bakhjulsdrivningen till heders.
ID.3 kommer att erbjudas med tre olika batteristorlekar med räckvidder på upp till cirka 330, 420 respektive 550 km, enligt körcykeln WLTP.
Den första utgåvan av ID.3 är utrustad med det mellanstora batteriet med en kapacitet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till cirka 420 km. Samtliga versioner av ID.3 drivs av en elmotor på bakaxeln. Elmotorn i ID.3 1st genererar 204 hk (150 kW) och levererar ett maximalt vridmoment på 310 newtonmeter. Bilen accelererar 0-60 km/h på 3,4 sek och 0-100 km/h på 7,3 sek med en enda växel, vilket ger garanterad körglädje.
Alla som har köpt en ID.3 1st kan via Volkswagens laddningstjänst We Charge ladda sin bil på alla publika laddstationer anslutna till We Charge utan kostnad under ett år från registreringsdagen och upp till 2 000 kWh. We Charge inkluderar bland annat IONITY högkapacitetsnätverk och omfattar mer än 100 000 laddningsplatser runtom i Europa. Dessutom har IONITY grön el i de allra flesta EU-länder.
ID.3 1st finns i tre fasta konfigurationer som är inriktade på kunders olika önskemål. Priserna som anges är innan avdrag för klimatbonusen på
60 000 kr.
Grundversionen av ID.3 1st (419 900 kr) inkluderar bland annat värmepump, adaptiv farthållare, filhållningsassistenten ’Lane Assist’, nödbromsassistenten ’Emergency Assist’, närområdesövervakningen ’Front
Assist’ inklusive fotgängaridentifiering och cyklistidentifiering, LED- strålkastare, helljusassistenten ’Light Assist’, navigationssystem inklusive digital radiomottagning DAB+, röststyrning på svenska, 2-zons automatisk klimatanläggning, sätesvärme och rattvärme, uppvärmbar multifunktionsratt, uppvärmbara framstolar med armstöd, USB-C- anslutningar fram, snabbladdning med 100 kW likström (DC) eller 11 kW växelström (AC), 18-tums lättmetallfälgar samt speciell dekor på C-stolpen bakom bakdörrarna.
ID.3 1st Plus (479 900 kr) har dessutom bland annat backkamera och ’Keyless Advanced’ nyckelfri start, upplåsning och låsning. Invändigt har ID.3 1st Plus ytterligare två USB-C-anslutningar bak. Bland den exteriöra utrustningen ingår mörktonade rutor bak, silverlackerade designelement, LED-bakljus med animerande signatur och 19-tums lättmetallfälgar.
Den mest utrustade versionen, ID.3 1st Max (541 900 kr) innehåller dessutom bland annat en AR Head-Up-display (vissa funktioner ej tillgängliga från start) med förstärkt verklighet, två extra högtalare, ett stort panoramatak och 20-tums lättmetallfälgar. Den är också utrustad med förarassistanssystemet ’Travel Assist’ och Comfort’-telefoni med induktiv laddning. Elektriskt justerbara komfortstolar fram med massagefunktion avrundar utrustningsnivån för ID.3 1st Max.