VW ID.7 tar Arteons plats som eldrivet flaggskepp

Volkswagen har under flera år jobbat med sin serie elbilar och mycket medvetet valt att bredda sitt utbud från rationella och nytänkande modellen ID.3, över kompakt-SUV:en ID.4 till nostalgitrippen ID.Buzz, som väcker oväntat mycket känslor var man än kör med den. Nu tar VW nästa steg och det blir en bil i övre mellanklassen. En klass där fler kunder vill ha komfort och klassiskt bilbyggande. Resultatet är nya ID.7 som direkt utmanar bilar som Mercedes EQE och EQS samt Hyundai Ioniq 6. Starkaste korten är en räckvidd på upp till 70 mil, tack vare avancerad aerodynamik, och en nyutvecklad motor.

Nya ID.7 i korthet:

  • Nästan fem meter långa ID.7 är den första helt eldrivna Volkswagen-modellen för den övre mellanklassen 
  • Kombinationen av god aerodynamik och en ny, effektivare eldrift ger längre räckvidd 
  • Första Volkswagen-modellen med ett nytt och mer kundorienterat display- och manövreringskoncept
  • Hög åkkomfort tack vare finesser som ny luftkonditionering, Climatronic-säte med massagefunktion och panoramasoltak med dimbart smart glas
  • Lanseringen av ID.7 är planerad till fjärde kvartalet 2023 i Europa och Kina, Nordamerika följer 2024
  • Stockholm var en av de platser där världspremiären ägde rum den 17 april

– Med ID.7 tar vi nästa steg i vår elbilsoffensiv. Denna flaggskeppsmodell erbjuder hög komfort och lång räckvidd. Redan 2026 kommer vi att kunna erbjuda det bredaste utbudet av elbilar av alla tillverkare i Europa – från instegsmodellen för mindre än 25 000 euro (riktpris för den tyska marknaden) upp till ID.7 som den nya toppmodellen i ID.-familjen. Vårt mål är att nå en andel elbilar på 80 procent i Europa 2030. Från och med 2033 kommer Volkswagen endast att tillverka elbilar i Europa, säger Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen.

– ID.7 sätter nya standarder för effektivitet baserat på MEB-plattformen. Vi siktar på en räckvidd på upp till 700 km enligt WLTP. Detta möjliggörs av mycket god aerodynamik och av avsevärt ökad effektivitet vad gäller drivlina och temperaturhantering, säger Kai Grünitz, chef för teknisk utveckling inom Volkswagen.


Högre prestanda och effektivitet tack vare nyutvecklad elmotor

ID.7 är den första modellen baserad på MEB-plattformen (Modular Electric Drive) som har en ny effektivare eldrift som utvecklats av Volkswagen. Med 286 hk (210 kW) är det den kraftfullaste och mest vridmomentstarka elmotorn i en ID.-modell hittills. Kraftenheten har utvecklats av Volkswagen Group Components i Kassel där den också tillverkas.

Den nya eldriften har optimerats framför allt när det gäller energiförbrukningen. Beroende på batteriets storlek beräknas WLTP-räckvidden bli upp till 700 kilometer och laddningskapaciteten upp till cirka 200 kW. ID.7 understryker på så sätt att den är mycket lämplig speciellt för frekventa förare och företagskunder.

Den stora bakluckan ger bilen en sedan/coupé-look men halvkombis praktiska lastkapacitet.



ID.7 är nästan fem meter lång och har en aerodynamisk design. Taket sluttar elegant bakåt i coupé-stil och bidrar beroende på utrustning till en utmärkt luftmotståndskoefficient på ca 0,23. Den långa hjulbasen och de korta överhängen skapar gott om plats i kupén för alla i bilen och bättre fjädringskomfort.



Nytt manövrerings- och displaykoncept samt exklusiva utrustningsalternativ

Ett nytt manövrerings- och displaykoncept introduceras i ID.7. Med detta har Volkswagen reagerat på feedback från sina kunder och förbättrat körupplevelsen på relevanta områden. Detta inkluderar följande funktioner som standard:

  • en 38 cm (15″) stor infotainmentdisplay
  • Head-up-Display med förstärkt verklighet (AR)
  • ett nytt luftkonditioneringskoncept integrerat i infotainmentsystemets toppnivå liksom fritt konfigurerbara favoritknappar
  • bakgrundsbelysta touchreglage

Med de nya massagesätena och det elektroniskt dimbara panoramasoltaket, erbjuder ID.7 utrustningsalternativ som annars bara finns i de högre klasserna bland konkurrenterna. Det nya panoramasoltaket med smart glas kan växlas mellan ogenomskinliga och genomskinliga inställningar med hjälp av touchkontroll. Precis som många andra funktioner i ID.7 kan taket även styras med rösten – allt sköts med den nya röstassistenten IDA.

Framsätena är också de en nyhet: för första gången i en Volkswagen kan de fås med adaptiva Climatronic-säten (tillval) – med kylning eller uppvärmning efter behov och även med en torkfunktion. Det finns även en massagefunktion med ett godkännandesigill från den tyska organisationen Aktion Gesunder Rücken (AGR).

Utbudet av tillval avrundas av en ljudanläggning på 700 Watt från Harman Kardon: 14 högklassiga högtalare, däribland en mitthögtalare fram och en subwoofer i bagageutrymmet, svarar för en imponerande ljudupplevelse.



Förbättrade assistanssystem

Travel Assist med molndata kan inom systemets gränser ta över kontrollen av ID.7 i längd- och sidled efter behov. Volkswagen har utvecklat denna funktion tillsammans med CARIAD, mjukvaruföretaget inom Volkswagen-koncernen. ID.7 kan också använda Travel Assist för att underlätta filbyteshjälpen på flerfiliga motorvägar i hastigheter över 90 km/h. Föraren övervakar detta, men belastningen på körningen minskar avsevärt.

När det gäller parkering kan Volkswagen på olika sätt hjälpa till, till exempel parkering med minnesfunktion över en sträcka på upp till 50 meter. Föraren sitter antingen kvar i ID.7 eller övervakar parkeringsproceduren utifrån med hjälp av smartphone-appen.

Nytt chassi – hög komfort och exakt styrning

Den adaptiva chassiregleringen DCC (tillval) och bilens kördynamikhanterare för långfärder har förbättrats ytterligare. Tack vare körlägesväljaralternativen erbjuder de stor spridning mellan komfort och sportighet. Tillsammans med den nyutvecklade progressiva styrningen säkerställer systemen precisa köregenskaper och maximal stabilitet.



Rymlig interiör, nytt manövreringskoncept

ID.7 är 4 961 mm lång med en hjulbas på 2 966 mm. Den rymliga och högklassiga interiören erbjuder gott om plats både fram och bak. Förarplatsen har fått en helt ny utformning och storleken på de klassiska instrumenten har minskats avsevärt. All nödvändig standardinformation och alla varningar visas bakom ratten i ID. cockpit. Föraren får annan viktig information via en Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (standard).

Hjärtat i display- och manövreringskonceptet är den standardmonterade infotainmentdisplayen i ID.7. Den mäter 38 cm (15″) diagonalt och har fått en helt ny utformning. Baserat på feedback från kunderna har till exempel luftkonditioneringen integrerats permanent på den främsta nivån.

Touchslider-reglagen under skärmen är också belysta fullt ut för att underlätta i mörkerkörning. Det finns även fritt konfigurerbara knappar för direktåtkomst.



Klimatiserade säten med nytt massagesystem

Volkswagen har utvecklat en ny generation förar- och passagerarsäten fram för ID.7. Beroende på version erbjuder dessa nya säten upp till 14 elektriska inställningsmöjligheter. Förutom klimatisering har de också en helt ny massagefunktion.

Utöver de individuella inställningarna kan föraren och framsätespassageraren som alternativ aktivera ett automatiskt läge för sätesklimatet. Här känner temperatur- och fuktsensorerna i sätena av kyl- och/eller värmebehovet och reglerar det därefter.

Den nyutvecklade massagefunktionen i sätet ergoActive Premium (tillval) för föraren och passageraren fram erbjuder extra hög komfort. I ID.7-segmentet definierar de nya sätena en standard som tidigare endast har erbjudits i lyxklassen.

ID.7 tar ID.-familjen till en ny nivå

Med sitt högklassiga produktkoncept understryker ID.7 sin ställning som flaggskeppsmodellen i den eldrivna ID.-familjen. Förutom lång räckvidd och smidig körning erbjuder den också hög åkkomfort tack vare sitt nya manövreringskoncept och rymliga interiör. Med sin innovativa teknik och sitt högkvalitativa intryck positionerar sig nya ID.7 tydligt som en eldriven långfärdsbil i den övre mellanklassen.

Accelererad elbilsoffensiv: Tio nya modeller till år 2026

Nya ID.7 är en av tio nya eldrivna modeller som kommer att lanseras av Volkswagen till år 2026. Enbart i år introduceras nya ID.3, ID. Buzz med lång hjulbas och ID.7. En eldriven kompakt-SUV och serieversionen av ID. 2all till ett pris av mindre än 25 000 euro (riktpris för den tyska marknaden) planeras till 2026. Detta kommer att ge Volkswagen det bredaste utbudet av elbilar jämfört med konkurrenterna.

Nya ID.7 kommer för den europeiska och nordamerikanska marknaden att tillverkas vid Volkswagens anläggning i Emden. Den kinesiska versionen av ID.7 kommer att tillverkas lokalt i Kina.

– ID.7 är en mycket viktig modell för märket Volkswagen i Europa, Kina och Nordamerika. ID.7 erbjuder ett attraktivt paket som kommer att locka både befintliga och nya Volkswagen-kunder över hela världen. Vi erbjuder därmed premiumteknik i en Volkswagen som övertygar med exklusivitet, högsta komfort och hög vardagsnytta, säger Imelda Labbé, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad.



Världspremiär i bland annat Stockholm

Som en återspegling av modellens internationella betydelse gick världspremiären den 17 april av stapeln samtidigt i Kina, USA och fem större europeiska städer, varav Stockholm var en av dem.

– ID.7 är en efterlängtad modell som kommer att passa den svenska marknaden mycket bra. Vi är väldigt glada och stolta över att Stockholm var en av platserna för världspremiären, det visar inte minst att Sverige är en viktig marknad för elbilar, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Nya ID.7 lanseras under det fjärde kvartalet 2023. Säljstarten är planerad till andra halvåret 2023. Priserna är ännu inte fastställda. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tjugo − 20 =