Klockrent för den som vill markera mot lyx och lull-lull

Det är vinternatt på Öland. Havet är öppet och det blåser dryga tio sekundmeter nordostlig vind. Det är då som den stora fåken rullar in, för att travestera på Ted Ströms underbara skildring av svensk vinter, låten Vintersaga. Vinter, snö, is och vinterkörning varierar precis så mycket i vårt avlånga land som Teds miljöbeskrivningar från samma land. Det är nu jag ikläder mig en livsstil där det spartanska är viktigast. Jag väljer en bil utan onödigt trams som automatisk backspegelavbländning, automatiska hel-/halvljus och datorskärm med de digitala instrumenten istället för klassiska analoga klockor. Jag väljer att ge mig iväg ut i snöstormen med en Dacia Duster och jag känner mig trygg med en robust fyrhjulsdriven bil utan en massa lull-lull.

 

Ok, jag ska nyansera det där med robust. Då jag kört både bandvagn, Volvo tgb 13, Volvo Valp och Land Rover 109 Safari HC i råk på Öland så får jag väl erkänna att Dacian inte är den mest robusta bil jag kört under de här förhållandena. Dacian må kännas robust, men det handlar mer om en bil som inte har dyra materialval och där det känns ok att slänga in en motorsåg i bagagen även om det läcker lite kedjeolja. Dacia Duster är en bruksbil, men den är inte lika robust som seriösa terrängbilar. Den är inte lika robust som exempelvis en Nissan Navara eller en VW Amarok.

Vad är då Dacia Duster?

Dacia Duster är en modern kultbil, den är ett finger åt alla som smyger omkring i lyxbilar på styltor och den tar sig fram riktigt bra både i snö, skog och på sandstränder. Den är inte en terrängbil, men väldigt nära. Den är rymlig. Den är praktisk. Den är billig. Den är definitivt bästa bil för pengarna för den som behöver en jaktbil, en säker transport i en del av Sverige där snöröjning är riktigt kass, eller bara en  bil som kan dra en hästtransport på en blöt gräsmatta. Den är helt enkelt ett smart bilval för den som behöver en bil som inte lämnar en i sticket även om det blir tuffare väglag eller du gör ett tuffare vägval. Den kan ta dig till Kapstaden om du vill.

Vad är inte Dacia Duster?

Den är inte världens säkraste bil. Långt därifrån. Dacia själva säger att tillräckligt bra räcker. Framför allt är den inte en signal om lyx, men väl en signal om smart bilval. Den kan inte mäta sig med bilar som Land Rover Discovery, Audi Q5 eller Volvo XC40 när det gäller komfort och långfärdskomfort. Den är helt enkelt inte en bil för den som kör mycket och långt.

Tillräckligt bra?

Jag väljer att provköra nya Dacia Duster med högsta utrustningsnivån, Prestige. En nivå där man får saker som svankstöd i förarsätet, en ganska enkel infotainmentutrustning med navigation, dab-radio, aux-anslutning med mera. Här bjuds även döda vinkeln varnare och parkeringsradar fram och bak, elvärmda framstolar och en enklare luftkonditionering. Och, ja, den här bilen är tillräckligt bra för de allra flesta. Jag lider inte när jag kör bilen från Stockholm till Växjö. Jag har fack för en massa småprylar och kaffemuggar. Jag har bra sikt och motorn tuffar på även om det bara handlar om en 1,5-liter fyrcylindrig diesel på 110 hk. Resan görs i en bil som är tillräckligt bra. Dragvikten på 1 500 kg är även den tillräckligt bra. Jag håller lätt tempot även på motorvägen och vägegenskaperna är mer än tillräckligt bra. Bilen känns trygg på vägen utan att kännas tråkig. Ganska spänstig, den höga markfrigången till trots, men att tala om underhållande vägegenskaper vore en överdrift. Det enda som inte är tillräckligt bra under den här långkörningen är omkörningsresurserna. Här tar det tid.

Riktigt bra?

Bäst av allt är fyrhjulsdrivningen med låsbar mittdifferential, antispinn som bromsar det hjul som har sämst fäste och en riktigt bra markfrigång på 21 cm.

That´s it

Mer än så får jag inte för 179 900:-, men ska jag vara ärlig kan jag lika gärna välja Comfort-versionen som saknar den lite mer påkostade infotainmentutrustningen och en del lull-lull, men är 20 000:- billigare. Billigaste fyrhjulsdrivna versionen kostar 129 900:- och då handlar det om en bensinmotor på 115 hk och manuell 6-stegad låda. Automat erbjuds enbart i en framhjulsdriven dieselversion. Billigast är framhjulsdrivna bensinversionen på 115 hk, med manuell 5-stegad låda och enklaste utrustningsnivån. Då får du en helt ny bil för 99 900:-. Den har faktiskt både antispinn, antisladd och ABS-bromsar samt en hel del utrustning som standard. Det är inte en drömbil för den som har den ultimata spartanska livsstilen, men den kvalificerar nästan med tanke på att saker som radio, elvärmda säten, fällbart och delbart baksäte samt ställbar ratt saknas.

Länk till Dacias hemsida

Faktaruta:

Dacia Duster 1,5 dCi 4×4 manuell.

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi.

Motor: Rak fyrcylindrig 1,5-liters diesel.

Effekt: 110 hk vid 4 000 varv/minut.

Växellåda: 6-stegad manuell.

Max vridmoment: 260 Nm vid 1 750 varv/minut.

Acceleration: 0-100 km/t: 12,4 sekunder.

Toppfart: 169 km/t

Tjänstevikt: 1 427 kg.

Max totalvikt: 1 867 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Bränsleförbrukning: 4,7 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt på vinterväglag med vinterdäck: 8,3 blandat, 8,9 motorväg, 11,2 liter/100 km motorväg 130 km/t.

CO2: 123 g/km.

Pris: 179 900:-, fr 99 900:- (manuell 5-stegad bensin med lägsta utrustningsnivå och enbart framhjulsdrivning).

 

Titta också på: Bilen har ingen konkurrent om du inte kan tänka dig att kika på en begagnad bil som VW Tiguan, Nissan Qashqai och så vidare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × ett =