2021 World Urban Car heter Honda e

En svensk roadtrip i årets stadsbil

Det är en kall regnig dag i Sverige. Jag är på rymmen från stadens puls i en elbil byggd för just den urbana verkligheten. Inte som här en motorväg någonstans i närheten av Norrköping. Bilen jag kör är en helt ny körupplevelse, eller kanske snarare designupplevelse. 

Honda har frälst världen med en kompakt eldriven stadsbil som ser ut som en retroversion av Mini uppblåst till en storlek större. Honda e heter bilen och den är verkligen en stadsbil. En rolig sådan med en minst sagt fräck design både invändigt och utvändigt. Den har två runda strålkastare i fronten. Ett snällt och mjukt yttre. Interiört domineras bilen av ett antal dataskärmar som täcker hela instrumentbrädan. Här finns inga klassiska instrumentklockor, bara displayer som visar all möjlig och omöjlig information. Längst ut på båda sidorna finns bildskärmar som visar vad som finns bakom bilen med hjälp av två kameror placerade där backspeglarna normalt sitter.

Honda har frälst världen med en kompakt eldriven stadsbil som ser ut som en retroversion av Mini uppblåst till en storlek större. Honda e heter bilen och den är verkligen en stadsbil. En rolig sådan med en minst sagt fräck design både invändigt och utvändigt. Den har två runda strålkastare i fronten. Ett snällt och mjukt yttre. Interiört domineras bilen av ett antal dataskärmar som täcker hela instrumentbrädan. Här finns inga klassiska instrumentklockor, bara displayer som visar all möjlig och omöjlig information. Längst ut på båda sidorna finns bildskärmar som visar vad som finns bakom bilen med hjälp av två kameror placerade där backspeglarna normalt sitter.

Hela bilen är en happening, en designorgie, eller bara ett spännande hopkok av teknikernas idéer. Kamerorna ska exempelvis minska luftmotståndet genom att ersätta de större yttre backspeglarna, men luftmotståndet spelar inte så stor roll när det gäller en stadsbil som inte ska köras så fort. En stadsbil körs inte så långa sträckor heller för den delen. Det är bara jag som fått för mig att köra bilen femtio mil genom Sverige. En bil som måste laddas redan efter dryga 15 mils körning. 

Vägegenskaperna är riktigt trevliga. Bilen har en låg tyngdpunkt, bra viktfördelning och ett hjul längst ut i varje hörn. Bra vägegenskaper kan ju vara en bra idé för den som kör snabba bud i staden, men oftast är det köbildning i våra större städer. I det läget är naturligtvis eldrivningen alldeles utmärkt. Tyst i och utanför bilen, inga luftföroreningar och billig att köra.

I framsätena sitter man alldeles utmärkt, medan baksätet mer är av typen soffa för två. Ja bilen är bara fyrsitsig trots att den är ganska bred. Fråga mig inte varför. Baksätet kan fällas till plant lastgolv, men det är inte delbart vare sig 50/50 eller 40/60. Fråga mig inte varför.

När de flesta elbilstillverkare talar om batterier på 40 till 80 kWh väljer Honda ett batteri på 35,5 kWh och här har jag ett seriöst svar. Det finns ingen anledning att lägga pengar på ett större batteri i en elbil som är tänkt för staden. Sveriges mest rabiata elbilsnördar nöjer sig inte med mindre än ett vätskekylt batteripaket på 80 kWh och de räknar helt enkelt ut Honda e som ointressant. I elbilsvärlden så är räckvidd och kapacitet för riktigt snabb likströmsladdning högsta mode och ett kvalitetsbegrepp.

Stadsbilen i sin rätta miljö på stormarknadsparkeringen

Honda har sett igenom den här prestandajakten och byggt en rolig bil med mycket speciell design och spännande teknik. En bil byggd för staden utan några begränsningar och utan att förorena luften. En bil som nu fått utmärkelsen: ”2021 World Urban Car”.

Snabbladdning vid Lidl, men laddarna gav inte utlovade 50kW laddström. Kul med lite elbilssnack med grannen vars Nissan Leaf fick 50 kW laddning.

En helt korrekt utmärkelse, noterar jag efter att ha suttit och rullat tummarna vid både Ionitys och Bees snabbladdare som bara gav 30 kW laddkapacitet trots att både laddarna och bilen skulle klara 50 kW. Skärpning laddoperatörer! Det behövs en seriös laddinfrastruktur nu när elbilarna slår igenom på allvar. 30 kW betyder en laddtid på närmare en timme för 10 mil, eller 1,5 timmar för att ladda Honda e. Det i sin tur betyder en försening på närmare fem timmar för körningen Växjö-Stockholm.

Honda e kostar från: 378 300:- innan elbilsstödet på 70 000:- dragits.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

elva − sju =