Den brittiska katten spänner nu musklerna och vässar klorna för en massiv satsning på den svenska marknaden. Jaguar lanserar en serie bilar med tillägget Signature. Bilar specialutrustats för den svenska marknaden där namnet Signature står för mer välutrustade bilar till lägre pris både vad gäller inköp och privatleasing. Målet är att öka sin marknadsandel i Sverige, eller kanske snarare att få upp ögonen balen slumrande svenska Jaguar-älskare.
Offensiven inleds med ett avsevärt lägre startpris för stora rymliga kombin Jaguar XF Sportbrake. Priset är en offensiv anpassning till svenska tjänstebilsmarknaden och är satt så lågt som 366 300 kronor För Jaguars kombi med 180-hästars diesel och automatlåda. Det är 75 000 kronor lägre än tidigare. Som självklar tjänstebil har den ett prisbasbelopp på 7.5 och privatleasing erbjuds för endast 3 995 kronor per månad, vilket är väldigt prisvärt för versionen med 180 hk och automatväxellåda.
Jaguar har med andre ord stora ambitioner för den svenska marknaden och har nu sett över samtliga försäljningskanaler i sin ambition att skapa ännu högre tillväxt för märket. Här spelar stationcarversionen XF Sportbrake en avgörande roll.
Svensk utgåva
– Hela fyra av fem sålda bilar i segmentet är kombibilar och tills nyligen har Jaguar endast kunna erbjuda en sedanmodell. Genom en repositionering av XF Sportbrake är vi för första gången i vår historia lika konkurrenskraftiga som våra konkurrenter i målgruppen både pris- och produktmässigt i alla viktiga säljkanaler, säger Jaguars svenske försäljningschef Anders Lundgren
Jaguar XF Sportbrake har även tidigare erbjudits till 8,5 prisbasbelopp, men då i instegsmodellen Pure. Nu lanseras Signature – en modell med specifikationer särskilt framtagna för den svenska marknaden till 7.5 prisbasbelopp. Resultatet är massor av utrustning. Bland annat är luftfjädring, fjärrstyrd bränslevärmare, elmanövrerad baklucka, 40/20/40 baksäte, automatväxellåda och fri service i tre år / 10 000 mil, som standard.
Jaguars livsstilsflört: ”Du är unik – visa det”
– Vi kommer att tydligare fokusera på varumärkets exklusivitet genom att rikta in oss på premiumkunder som anser att varumärket blivit ett lite för vanligt och intetsägande val. Jaguar innebär ett personligare val och är ofta även en signatur för framgång. Därför har vi valt att kalla denna repositionering för Signature, fortsätter Anders Lundgren,
Tittar man på Jaguar XF Sportbrake Signature och jämför med konkurrenter som exempelvis BMW 5 Serie Mercedes 180 hk dieselmotor så ligger den med andra ord bra till prismässigt. Men självklart finns det fler alternativ. Jaguar erbjuder sina kunder totalt 10 olika varianter av Signature med hänsyn till val av motor och utrustningsnivå. Den erbjuds med dieslar från 163 till 240 hk och bensinmotorer från 250 till 300 hk. Flera modeller finns med fyrhjulsdrivning.
– Vi har försökt att åstadkomma en enkel och logisk prisstruktur på XF Sportbrake. Vill man ha en R-Sport-version inklusive 18-tumsfälgar, sportlädersäten och sportigt exteriörpaket kostar det 19 900 kronor extra. Uppgradering till fyrhjulsdrift kostar 22 500 kronor. Vill man upp från 180 hk diesel till 240 hk diesel, eller för den delen 250 hk bensin, kostar det 45 000 kronor extra. Det tycker vi är enkelt att överblicka, säger Anders Lundgren.
Jaguar XF Sportbrake är bara en av många modeller som nu kan fås i Signature-versioner, men det är kanske den viktigaste av dem alla för den svenska tjänstebilsmarknaden, och för all del även för alla svenska kombiälskande privatkunder.
– Jaguar och kanske i synnerhet XF Sportbrake har varit underskattade på den svenska marknaden. Nu relanserar vi den här bilen i en mycket attraktiv och konkurrenskraftig förpackning, som avser både privatköp, leasing och privatleasing. Det är ingen tvekan om att vi ska ha en del av marknaden. Vi har rätt produkt till rätt pris för att nå framgång även i Sverige på Jaguar och i synnerhet Jaguar XF Sportbrake, fortsätter Anders Lundgren med ett tydligt mått av självsäkerhet.