Fiat 500X, stadsjeep på riktigt

Stadsjeepen är här! En fräck liten kombi med attityd och Jeep-gener under skalet. Fiat 500X är symbiosen mellan två verkliga klassiker i bilvärlden, Willys Jeep och Fiat 500. Lite av den omöjliga byrackan som på något sätt blir helt rätt. Jag vet hur rätt det kan bli. Jag har haft en korsning mellan strävhårig tax och shetland sheepdog.

Min tax-sheepdog hette Spike och jag har upptäckt att Ulf Lundell blev så charmad av den lille glade jycken att han gjorde en låt om honom. Han var en underbar hund som charmade alla och det är precis vad Fiat gör med sin satsning på en stadsbil med modern säkerhetsutrustning, högteknologiska bensinmotorer och en design med retrostuk och kopplingar till klassiska Fiat 500. En charmig liten bil som gjorde alla som såg den glada.

Jag skriver ”alla som såg den” för varken komfort eller köregenskaper i den extremt lilla bilen gjorde någon glad. Fiat 500 var en lätt bakhjulsdriven bil med minimal, men bullrig, svansmotor. Krocksäkerheten gjorde ingen annan än möjligen liemannen glad.

Fiats nya 500-familj är en framgångssaga för Fiat-koncernen och en storsäljare på många marknader. Till och med i Sverige har dagens Fiat 500 lyckats bryta isen för den italienska biltillverkaren. Fiat 500 är något italienarna är stolta över. Jag mötte än välklädd handelsresande med blåtandslur på örat och kavaj snyggt upphängd i en speciell galgförsedda påse som hängde på den hjulburna kabinväskan när jag var på väg ut ur hotellet i Fiats hemstad Turin.

– Maccina, sa han och log när han såg att jag hade en roadbook som det stod 500X på med stora bokstäver.

Jag nickade glatt och svarade si.

– Chinque, fortsatte han lika glatt och gjorde tecken med tummen mot pekfingret för att markera att han verkligen tyckte att det är en utsökt bil.

Överhuvudtaget så handlar det om stolthet när italienarna pratar om Fiat 500. Teknikerna pratar glatt i timmar om de nya motorerna där man fått ner både vikt och intern friktion för att hjälpa Fiats avancerade ventilstyrning att hålla nere bränsleförbrukningen. Fiat kallar de nya bensimotorerna för Firefly och de har faktiskt det mest avancerade ventilstyrningssystemet på en serieproducerad bensinmotor idag, Namnet Firefly har de fått då de är en uppföljning till en tidigare motorserie som hette Fire. Italienarna är och har varit duktiga på motorer.

– It´s all about combustion and friction förklarade en av Fiats drvlinetekniker. We use all the energy that´s in the fuel and we have built a new drivline with lower friction all the way thruogh the upgraded gearboxes to the wheelbearings.

Bättre förbränning med bättre blandning av luft bränsle för varje given belastningsgrad på motorn med andra ord och det har skapats med hjälp av elektriskt styrda ventiler som släpper in rätt mängd bränsle och luft vid rätt tillfälle och får hjälp av turboaggregat som trycker in mer syre för bättre verkningsgrad. Insuget för luften är polerat för att så mycket luft som möjligt ska kunna tryckas fram och alla rörliga ytor i motor, växellåda och ut i hjulen har optimerats för lägsta friktion.

Säkerhetsexperterna går stolt igenom hur de vidareutvecklat förarstödsytemen till en helt ny nivå där både varningsljud vid bil i döda vinkeln, risk för ofrivilligt filbyte och parkeringssensorerna kan ställas in när och hur högt de ska varna. Avståndshållaren och autobromsfunktionen är också justerbara och har ett moget mjukt ingrepp som känns både förtroendeingivande och tryggt. Jag vet, jag har testat. En bil som skull in på motorvägen såg inte en stor Scania trailerdragare med tanktrailer utan tvingade den att panikbromsa. Bakom kom jag med en Fiat 500X med alla systemen aktiverade. Bilen bromsade effektivt in från 120 km/t och larmade samtidigt för bilar i vänsterfilen när jag var på väg att byta fil.

– Det där är viktigt, sa den stolte designern som pratade och pratade om 500X nya utseende, alla designtillbehör och den ”tuffa” fronten på modellerna med Cross som tilläggsnamn. Ingen vill ha skador på en så snygg bil. Det vet vi efter att ha pratat med alla som älskar sin Fiat 500 oavsett modellversion.

Så slutligen till den stolta uppkopplingsteknikern som berättade om alla möjligheter som ges när bilen kopplas upp med Andoid Auto eller Apple CarPlay. System som speglar mobilens display på bilens infotainmentdisplay och ger både röststyrning, musikbibliotek och navigation med hjälp av mobilen Tack vare att allt är röststyrt blir det äkta handsfree där man läser in sms-meddelande, får dem upplästa, kan beställa en viss adress av navigationen eller en viss låt ur musikbiblioteket utan att släppa ratten.

Men det där är väl inget som är unikt för Fiat, eller konstruerat av er, frågar jag.

– Nej det är rätt, men vi har fått det att fungera riktigt bra, kontrar hon snabbt, väl medveten om att de här systemen inte har fungerat fullt ut sedan de lanserats, och ja, det fungerade under testdagen i alla fall.

Fiat 500X är en produkt typisk för dagens biltillverkare. Man finslipar drivlinan och får ner förbrukningen några procent och så rider man på nostalgivågen och dagens trend med kompakta SUV:ar, eller stadsjeepar som de kallas populärt. Men ärligt, den enda bil som har rätt att bära epitetet stadsjeep är nog just Fiat 500X. Detta mot balkgrund av att Fiat idag äger Jeep. Stadsbilstillverkaren i Italien äger ikoniska amerikanska terrängbilstillverkaren som bygger sitt varumärke på klassiska krigsjeepen, Willysen, från andra världskriget.

Faktaruta Fiat 500X Cross.

Biltyp: Framhjulsdriven kompakt suv.

Motor: 1,0 liters trecylindrig bensinmotor.

Effekt: 120 hk/88 kW vid 5 750 varv/minut.

Max vridmoment: 190 Nm vid 1 750 varv/minut.

Växellåda: 6-stegad manuell.

Toppfart: 188 km/t.

Acceleration 0-100 km/t: 10,9 sekunder.

Tjänstevikt: 1 320 kg.

Max totalvikt: 1 840 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 000 kg.

Bränsleförbrukning: 5,8-6,0 liter/100 km enligt EU-cykeln.

CO2: 49 g/km.

Pris: Från 194 900:-, 500X Urban från 179 900:-.

Titta också på: Nissan Juke, Jeep Renegade, Mini Coutryman, VW T-Roc.

Kort om Fiat 500X Cross

Varför?

För att nostalgi säljer.

För vem?

För den som tycker Jeep Renegade är för kantig

Slutsats?

Jeep förklädd till terränggående Fiat 500.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × tre =