Land Rover har en säregen förmåga att väcka känslor med sina bilar. Jag vet. Jag hade en gång en Land Rover 109 Safari. En underbar överlevnadsbil där man fick en live-utbildning till bilmekaniker i takt med att intressanta problem dök upp. Jag älskade den. Efter den kom Defendern som numera är ikonisk och nästan omöjlig att hitta begagnad. Defendern lades ner för ett år sedan trots högljudda protester från Defender-fans jorden runt. Den är en lådformad och rymlig bruksbil utan anspråk på att vara annat än just en bruksbil, men den blev en livsstilsbil utan att någon egentligen tänkte sig det från början.
Range Rover Evoque är precis raka motsatsen i allt utom det faktum att den är en livsstilsbil. Evoque skapades från en konceptbil, LRX; som Land Rover visade 2008. Väldigt få om ens någon bilmodell har fått så många designpriser och det blev naturligtvis en hård nöt att knäcka för designteamet som fick i uppdrag att skapa generation 2 av den kompakta suv:en med höga ambitioner när det gäller terrängframkomlighet. I alla fall jämfört med andra kompakta suv:ar.
Resultatet som nu presenterats är en bil som är väldigt lik förra modellen. Stora hjul, fallande tak som är lägre längst bak och små sidorutor bak kännetecknar även nya Evoque. Detta trots att det enda som är gemensamt mellan nya och gamla modellen är gångjärnen till dörrarna. Front och akterspegel är omdesignade och i fronten finns Land Rovers nya octagon-grill och riktigt bra led Matrix strälastare som bara bländar av en liten yta där det finns ett mötande fordon istället för att blända ner till halvljus.
Nytt är också en storsatsning på miljön med mycket av interiören tillverkat av återvunnet material. Land Rover erbjuder en rad olika interiörer med både textilklädsel och läder samt olika rattar med en mockaliknande klädsel eller läder. Under året kommer även två hybridversioner med trecylindrig bensinmotor för lägre förbrukning. Den ena blir en mildhybrid, där man tar tillvara energin vid retardation, och den andra blir en laddhybrid som kommer att kunna köras ett antal mil på enbart el. Även laddhybriden tar tillvara energin vid retardation, samtidigt som elmotorn tillsammans med bensinmotorn ger bättre prestanda. Den trecylindriga bensinmotorn minskar bilens vikt men erbjuder ändå 200 hk, vilket räcker långt.
Vad är då Range Rover för en Land Rover?
Den är inte en terrängbil som Defendern, inte en stor lyxbil som Range Rovern eller en stor lyxig bruksbil som Discovery 5. Den är redan en stilikon och de flesta kommer förmodligen att köpa den för att de gillar designen och den boosten en Land Rover ger för den som gärna visar upp en äventyrligare livsstil.
Drivlinan är avancerad, men saknar både lågväxel och differentialspärr i bakaxeln, vilket storebror Range Rover Velar har. Den har ett slags frihjulsläge för bakaxeln som kopplar bort drivningen både ute vid hjulen och efter växellådan när den inte behövs. Differentialen mellan axlarna kan dock låsas för bättre drivning. Bilen har naturligtvis antispinn som bromsar det hjulet som har sämst fäste. Land Rover har gjort ett jättejobb med sitt Terrain respons-system som styr växellägen och antispinningrepp liksom gasrespons för olika underlag. Kort sagt den bästa terrängbilen utan lågväxel och differentialspärr i balaxeln.
Automatlådan i de provkörda modellerna har 9 steg och den växlar mjukt hela vägen. Jag upplevde dock ett par gånger att den tvekade vid uppväxling om jag valt det automatiska körläget där bilen själv väljer gasrespons, växling och antispinningrepp efter förarens körsätt. Den väljer även inställningar i Land Rovers förbättrade Terrain respons 2. Kanske en väl tuff uppgift. Hur som helst så hände det inte när jag valde körläge manuellt.
Bilen är kompakt, men tung, 1,9 tons tjänstevikt. Inte överdrivet rymlig, men med riktigt bra komfort för de två där fram. Vissa stolversioner har justerbart svankstöd fram, andra inte. Baksätet rymmer tre, men det är inte optimalt för långa resor. Det är delbart/fällbart i tre delar 40/20/40. Förarmiljön är föredömligt sober med en bra nedre display för en rad olika inställningar av bl.a. klimat och körlägen, men alla inställningsmöjligheter på den övre displayen med Apple Carplay, Android Auto, navigation och en mängd andra funktioner kräver en viss tillvänjning innan man kommer överens med dem. Bilen erbjuds både med klassisk analog instrumentering och med digitala instrumentklockor. En smaksak.
Ljudnivån i bilen är föredömligt låg även i baksätet och med mittsätet fällt så det är öppet till bagageutrymmet. Överhuvudtaget så är det bestående intrycket att bilen känns väldigt stadig och solid på alla underlag. Jag körde både terräng och motorväg med bilen. Styrningen bjuder ett visst motstånd och är väldigt precis, vilket ger den där tunga säkra känslan som ändå bjuder in till hårdkörning om man av någon anledning vill eller behöver det. Sikten är utmärkt utom snett bakåt. Möjligen skulle jag önska mig vidvinkligare sidospeglar. Backspegeln är en kombination av en vanlig spegel och en bildskärm som visar vad kameran som sitter längst bak i hajfenan på taket. Fördelen är framför allt att du har full bakåtsikt även med bagageutrymmet lastat till taket.
Jag har provkört bilen med en 240 hästars Ingenium-diesel och med en 250-hästars Ingenium-bensinmotor. Land Rover och Jaguar kallar sin senaste motorserie Ingenium. Motorerna har et förvånansvärt likartat beteende, vilket betyder att dieseln är ovanlig tyst och riktigt pigg. Dess styrka är det höga vridmomentet vid låga varv. Jag skulle välja den om jag ofta kör långsträckor och då på vägar där jag kan köra undan med en hög snitthastighet. Bensinmotorn har ett oväntat bra vrid från låga varv och en trevlig spets vid höga varv om man gillar att pressa bilen i accelerationer.
Bilens längd har ökat med ett par centimeter och bakaxeln sitter väldigt långt bak. Det ger ett bra benutrymme i relation till bilens storlek. Fyrhjulsdrivningen, bilens tyngd och det korta överhänget bak gör bilen till en utmärkt dragbil även för tyngre släp.