Stelvio Quadrifoglio bilälskarens röda dröm

Jag skulle vilja säga att den här bilen är kompromisslös, men den är i verkligheten en udda kompromiss mellan en GT-bil, en lyx-sedan och en terrängbil. Dessutom har den något en utvald skara skulle kalla en egen själ. Alfistis, Alfa Romeo fans, älskar allt med ormskölden på och italienska texter på instrumenten.

Alfa Romeo tar sakta men säkert in förlorad mark. Den italienska utmanaren till framför allt BMW, men även Audi och Mercedes, har de senaste åren byggt upp ett modellprogram som vinner tillbaka köparna. Det gäller sportbilar, lyxigare sedan-modeller och sportigare kompakta halvkombis. Stelvion är unik eftersom Alfa Romeo inte har haft någon liknande bil på sitt modellprogram tidigare. Kanske är det därför man har lockat många köpare med just sin suv-modell Stelvio och Quadrifoglio-versionen är den vassaste Stelvion. En fyrhjulsdriven GT-bil med utrymme som en sedan. Ja det där med utrymmet stämmer i dubbel bemärkelse. Bilen är rymligare än en GT-bil men inte lika rymlig som en fullvuxen suv.

Den aggressiva designen, med typiska Alfa-kännetecken som grillen och solskydden över instrumentklockorna, är skapad mer för att ge ett sportigt intryck än för att bilen ska vara en rymlig suv. Kompromissen i utrymmet är dock seriös. Även om det är lågt till tak i baksätet och inte jätteutrymme för benen bak sitter jag bra på fyra av bilens sittplatser. Mittsätet bak är inget för långresor om man har en vuxen på var sida. Baksätet är fällbart till plant lastutrymme men det finns suv:ar som har bättre lastutrymme. Oavsett vad så hedrar det Alfa Romeo att de, liksom Porsche, inte byggt en sportbil på styltor. Stelvion är en spänstig, smidig, urstark och vägsäker suv. I den strävan har Alfa Romeo varit omutligt kompromisslösa och de har lyckats.


Hjärtat i bilen är maskineriet under huven. En längsmonterad V6:a som ger 510 hk. Motorn har en läcker grön fyrklöver och en ilsken röd V6-signatur på toppen. Sången från motorn är noga balanserad mellan ett rått muller och ett metalliskt racingljud. Mycket viktigt för en Alfisti och något man gärna bjuder omgivningen på!

Jag menar, de stackars satar som inte får nöjet att köra den välbalanserade bilen under en långkörning som gärna får gå ner genom Tyskland med Nürburgrings Nordschleife som mål, kan åtminstone få lyssna på motorn. Den här bilen är byggd för att visa sitt bästa på en racingbana. Att utnyttja dess kapacitet på allmän väg leder garanterat till att man bryter mot någon av trafikförordningens regler.

Alfa Romeo berättar gärna att Stelvio Quadrifoglio är världens snabbaste serietillverkade suv efter att deras testförare lyckats köra just Nürburgrings Nordschleife på 7 minuter och 51 sekunder. Titeln debbateras dock eftersom både Lamborghini och Bentley har motorstarkare suv:ar som har högre toppfart och kommer upp i 100 km/t någon tiondels sekund snabbare. När det gälle Bentleyn avfärdas den av Alfistis som lyx och fluff som ändå inte hänger med på banan och Lamborghinin avfärdas som extremt designad gubbracer. Alan levererar på banan och det har bevisats.

Vad är det då som gör bilen så välbalanserad?

Först och främst är det drivlinan med den längsmonterade motorn som tack vare en Torsen-differential mellan axlarna kan lägga den mesta kraften på bakaxeln. Borta är de framhjulsdrivna bilarnas sävliga understyrning och vi får istället uppleva en bil som är näst intill neutralstyrd. Beroende på valt körläge går elektroniken in och skickar mer kraft till framaxeln för lugnare och mer understyrda vägegenskaper eller maximal framkomlighet. Vill du inte parkera pärlan nere vid landsvägen är den fullt kapabel att ta dig de sista kilometrarna skogsväg intill stugan, eller att dra upp både båten och trailern längs rampen efter en fisketur.

Helt klart finns det suv:ar som tar sig fram bättre i skogen eller terrängen, men då på bekostnad av vägegenskaperna i extrema lägen. Det är just det här med extrema lägen som är Stelvions styrka. Det går att balansera den med ett visst släpp i bakvagnen och låta antisladdfunktionen styra upp bilen genom att ge mer kraft till framaxeln. Längsmonterad motor och prioriterad bakhjulsdrivning är mer underhållande för den som gillar att köra hårt, men i sanningens namn är det inte många som upplever den här fördelen. Både framaxeln och bakaxeln har seriös hjulupphängning som hjälper till i de extrema lägena.

Den mjuka och vibrationsfria känslan i ratten i kombination med den exakta styrningen är något konnäsörer kan jubla över och utveckla i långa diskussioner. Just kombinationen av den känslan, de fina och spänstiga köregenskaperna, en riktigt kraftfull motor samt en funktionell förarmiljö med riktigt bra stolar är i mitt tycke grunden för att ge en bil premiumepitetet. Här tar Alfa Romeo poäng om man jämför med andra biltillverkare som lägger till en grövre söm i stolar och paneler för att klassa upp en familjekombi till premium.

Jag gillar Stelvions förarmiljö. Två klassiska runda klockor som visar hastighet och motorvarv på ett tydligt men diskret sätt och stolar som ger bra stöd både för svanken och låren samt ett sidostöd som är tillräckligt för att köra ganska hårt. På bana skulle jag dock önska mig ännu mer kompromisslösa racingstolar. Bilen har kapacitet att köras så att de behövs.

Men, som jag inledde. Bilen är en kompromiss på många sätt, en kompromisslös sådan vad gäller vägegenskaper och drivlina. Den är sportbilen för vardagen och terrängbilen för racingbanan, men framför allt är den en utmärkt långresebil som är nästan oslagbar om du ska köra E4:an genom Norrland i snöstorm.

Faktaruta Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio:

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi.

Motor: 2,9 liters V6.

Effekt: 510/375 kW/hk vid 6 500 varv/minut.

Växellåda: 8-stegad automat.

Max vridmoment: 600 Nm vid 2 500-5 000 varv/minut.

Acceleration: 0-100 km/t: 3,8 sekunder.

Toppfart: 283 km/t.

Tjänstevikt: ca: 2 001 kg.

Max totalvikt: ca 2 460 kg.

Max släpvagnsvikt: Inte möjligt.

Bränsleförbrukning: 9,0 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt: 10,3 liter/100 km blandat och 9,7 liter/100 km på motorväg.

CO2: 210 g/km.

Pris: Från 830 000:-.

Titta också på: En Alfisti tittar inte på något annat.

Kort om Alfa Romeo Stelvi Quadrifoglio

Varför?

För att även Alfistis vill kunna dra upp sin båt för vinterförvaring.

För vem?

För den som bråttom till skogsvägen.

Slutsats?

Det går att bygga en snabb suv som slår rekord på Nürburgring Nordschleife men också tar dig till skogskojan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

13 − fem =