Nissan uppdaterar sin Navara på en rad punkter och vi provkör på Island där vi idag kört landsväg och nu gått i bivack medan månen lyser upp bilarna i den ljusa sommarnatten. I morgon ger vi oss in i Islands inland till en plats med det spännande namnet Thorsmørk för avancerad offroadkörning.
När dagens generation av Nissan Navara lanserades 2015, var den en efterlängtad uppdatering där Nissan höjde komfort och terrängfamkomlighet genom att introducera en 5-länkad spralfjädrad bakaxel. Nu kommer denna bakaxelupphängningen i generation två som ska minska skillnaden i körbeteende med och utan last samt tillåta en högre lastvikt. Detta introduceras nu även i den tvåsitsiga King Cab-versionen.
Nyttolasten ökat till upp till 1105 kg på Double Cab (beroende på version) – en ökning på över 100 kg från den tidigare versionen. Bakhjulsupphängningen har höjt karossen bak med 25 mm och fjädringen har styvats upp. Bromsarna förstärks också. Fram ökas bromsskivorna i från 296 mm till 320 mm och bak får bilen nu skivbromsar istället för trummor.
I kombination med Intelligent Trailer Sway Assist, ett system som förbättrar stabiliteten vid drag av släp, är Navara säkrare än någonsin och ännu bättre rustad för hårda och tuffa uppdrag.
Motorn har uppdaterats så den är anpassad till Euro6D-temp. Detta betyder att instegssmotorn har ökat vridmomentet med 22 Nm tack vare förändringen från enkel till dubbelturbo. Insprutningssystemet har ökat trycket från 2000 till 2200 bar med en ny pump som ökar precisionen och förbättrar effektiviteten. Kylsystemet är uppdaterat och avgassystemet är nytt. Detta bidra till minskad NOx-utsläpp. Motorn är omdesignad även internt med ny typ av kolvar som ska minska friktionen och därmed öka bränsleeffektiviteten.
Dessutom är den manuell växellåda helt omformad med kortare växlspak och bättre synkronisering och lägre ljudnivå. Den 7-växlade automatlådan är också vidareutvecklad för bättre komfort och respons.