The Defender has landed

Maximal uppmärksamhet runt nya Land Rover Defender 110 i Frankfurt.

Detta är nya land Rover Defender. Bilen som ska föra arvet vidare från ikoniska Land Rover Defender och alla seriemodeller ända tillbaka från 40-talets serie 1. Det är samtidigt bilen som ska fylla det tomrum som upprört mängder av Land Rover entusiaster jorden runt. Tomrummet efter älskade Defender.

Jag kan redan nu säga att detta är en helt annan bil än den Defender vi är vana vid. Hjulupphängningen med Land Rovers K-stag, skruvfjädrar och stela axlar är borta. Den hjulupphängningen var ett arv från 70-talets Range Rover. Nu får Defendern ärva Discoveryns individuella hjulupphängning med antingen skruvfjädrar eller luftfjädring.

Land Rover 90 i Commercial-utförande. Mässans enda bil med stålfälgar.

Land Rovers nya genomtänka D7x-arkitektur (för extreme) är baserad på en konstruktion med självbärande kaross i lättviktsaluminium som ger den styvaste kaross Land Rover någonsin har tillverkat. Den är tre gånger styvare än en traditionell ramkonstruktion, och utgör en perfekt grund för helt individuell luft- eller spiralfjädring med stöd för de senaste elektrifierade drivlinorna. 

Nya Defender kommer att finnas i 90- och 110-karossdesign, med upp till 6 säten i 90 och med tillval för 5, 6, eller 5+2 säten i 110:an. Det nya modellsortimentet innefattar Defender, First Edition och toppmodellerna Defender X, samt i standard, S, SE, HSE-specifikationspaket. Kunderna kan personanpassa sina fordon på fler sätt än med någon tidigare Land Rover med fyra tillbehörspaket. Paketen Explorer, Adventure, Country och Urban ger varje Defender en distinkt karaktär med ett specialurval av förbättringar. Den exklusiva First Edition-modellen har en unik specifikation och kommer att vara tillgänglig under det första produktionsåret.

Tresitsig i framsätena som en äkta Defender!

Ett urval avancerade bensin- och renade dieselmotorer säkerställer att nya Defender har den kraft, kontroll och effektivitet som krävs för alla miljöer, medan en PEHV-drivlina (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) kommer att göra modellsortimentet sällskap för att möjliggöra tyst eldrift. En mildhybrid kommer också att erbjudas från start.

Till en början består bensinmodellerna av en 4-cylindrig P300 och en kraftfull 6-cylindrig P400, med mildhybridteknik. Som alternativ kan kunderna välja mellan två 4-cylindriga dieslar – D200 och kraftfulla D240 – båda med en förbrukning på 7,6 l/100 km och CO2-utsläpp på 199 g/km (motsvarande NEDC).

Innovativa konstruktionslösningar stödjer effektiv körning, bland annat platt underrede som både optimerar den aerodynamiska prestandan (så låg som 0,38 Cd) och skyddar fordonets undersida.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den nya karossarkitekturen ger en markfrigång på 291 mm och imponerande off road-geometri, som ger 110:an påkörnings-, bryt- och avkörningsvinklar på respektive 38, 28 och 40 grader (off road-höjd ). Dess maximala vadningsdjup på 900 mm stöds av det nya vadningsprogrammet i Terrain Response 2-systemet, som gör att föraren kan korsa djupa vatten utan oro. 

En omvälvande uppsättning nya funktioner gör att nya Defender sticker ut. Permanent fyrhjulsdrift, 8-stegad automat från ZF och fördelningslåda med hög- och lågväxel, spärrbar mittdifferential och mekanisk bakre differentialspärr säkerställer framkomligheten på alla underlag som mjuk ökensand, arktisk frusen tundra och allt däremellan. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

14 − 6 =