Behöver vi egentligen fler kompakta SUV:ar? Behöver Volkswagen fler bilmodeller att välja på? Jag skulle vilja svara nej på båda frågorna, men efter att ha kör nya VW T-Roc måste jag ändå säga att den här bilen känns rätt både som konkurrent till alla andra små stadsjeepar och som en vitamininjektion i VW:s modellutbud.
Trenden går mot små höjda kombibilar med vissa offroad-attribut men utan fyrhjulsdrivning. Tuffa små skogsmullar till det yttre, men miljömedvetna uppblåsta kompaktbilar i realiteten. Peugeot 3008 blev årets bil på de här meriterna och storsäljaren i segmentet, Nissan Qashqai, hittar många kunder som framhjulsdriven, även om den till skillnad från Peugeot 3008 även säljs som fyrhjulsdriven. T-Roc säljs i huvudsak som fyrhjulsdriven, men en prisvärd version med 1-liters trecylindrig bensinmotor på 115 hk och 6-stegad manuell låda finns från start i det svenska modellutbudet. Den kommer att kosta 214 900:-, medan den provkörda modellen med fyrcylindrig tvåliters bensinmotor på 190 hk och med 7-stegad DSG automatlåda hamnar på 264 900:-.
Kort sagt så kan man stoltsera i lånta fjädrar med en höjd framhjulsdriven kombi, eller välja en seriös fyrhjulsdriven bil med prestanda som räcker för de flesta och ork för en rejäl husvagn. En bil som Volkswagen har stora förväntningar på, eller som Klaus Bischoff, chefsdesigner på Volkswagen, uttrycker det: ”T-Roc lämpar sig på så sätt lika bra för storstadsdjungeln som för upptäcktsresor och äventyr”. Lite väl stora ord skulle jag vilja säga.
T-Rocs styrka ligger i själva förpackningen och det räcker långt. Volkswagen har tuffat till sig ordentligt både vad gäller interiör och exteriör. Lackade paneler och LED-dekor inuti samt ett tak lackat i en annan färg än resten av bilen är inget vi sett från Wolfsburg tidigare. Detta i kombination med den nya instrumenteringen där man kan välja mellan digital hastighetsmätare tillsammans med navigationen i huvudinstrumentet, eller klassiska runda klockor för motorvarv och hastighet, är nyheter som gör bilen både roligare och mer seriös för den som har långsträckor att köra och det ofta nattetid. Den nya instrumenteringen är ett lyft, men den är ett tillval för knappa 5 000:-.
På tal om seriös så är den här bilen en riktigt seriös dragbil med maximala dragvikten 1,7 ton för de fyrhjulsdrivna versionerna. Med en totalvikt på 1 990 kg kommer den här bilen att kunna köras av en förare med B-körkort med en husvagn som har en totalvikt på 1 510 kg, vilket blir extra intressant nu när husbilarna straffas ut med det nya bonus/malus-systemet där skatten på en ny husbil åker upp med 10 000 kronor per år, eller mer.
Även säkerhetssystemen och förarstödet är seriöst med autobroms, filhållare, trötthetsvarnare med mera som standard. Parkeringssensorer, automatisk avbländning och automatiska vindrutetorkare likaså.
När det gäller infotainment finns alla möjligheter från den standardmonterade App-Connect (med gränssnitten MirrorLink, Apple CarPlay och Android Auto). Tillval är ”Security & Service” via Car-Net. Det vill säga Nödsamtal, automatiskt meddelande vid olycka och tillgång till vä̈gassistans.
Volkswagen släpper dock inte snuttefilten som gett märket så stora framgångar inte minst i Tyskland där köparna resonerar i termer i stil med: ”I Tyskland är det så att man inte stökar ut sin bil i en massa skrikiga färger eller tramsar till det med enbart digital hastighetsmätare.”
Vi valde med andra ord att provköra en klassiskt silvergrå VW T-Roc och vi kan konstatera att den är lika mycket bror Duktig som de flesta VW-modeller, bortsett från Beetle.
Man sitter bra, med ganska hög sittposition. Lastutrymmet rymmer 445 liter med fem personer i bilen och 1 290 liter med hela baksätet fällt. Det går att fälla i delningen 40/60 procent.
Körmässigt är bilen smidig med snabb styrrespons och ett format som gör att den känns som gjord för stadstrafik med en längd på 423,4 cm, vilket är 25,2 cm kortare än storebror Tiguan. 190-hästars bensinmotorn i kombination med den 7-stegade DSG-lådan (dubbelkopplingslåda som kan växla automatiskt eller växlas manuellt) är tack vare ett högt vridmoment redan på låga varv riktigt trevlig att köra både i stadstrafik, på landsväg och på Autobahn där bilen hänger med i tempot en bit över 200 km/t. 100 km/t når den på 7,2 sekunder.
Faktaruta:
VW T-Roc 2,0 TSI 190 hk.
Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi/kompakt SUV.
Motor: 2,0 liters fyrcylindrig bensinmotor.
Effekt: 190 hk vid 4 180-6 000 varv/minut.
Max vridmoment: 320 Nm vid 1 500-4 180 varv/minut.
Tjänstevikt: 1 495 kg.
Max totalvikt: 1 990 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 700 kg.
Bränsleförbrukning: 6,7 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln.
CO2: 153 g/km.
Pris: Från 264 900:- (från 214 900:- 115 hk bensin med enbart framhjulsdrivning).
Titta också på: Skoda Karoq, Nissan Qashqai, Audi Q2, Citroën C3 Aircross, Opel Mokka, Mini Countryman och Volvo XC40.
Motoralternativ:
- 1,0 TSI 115 hk, 6-växlad manuell, framhjulsdrift: från ca 214 900 kr
- 2,0 TSI 190 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 264 900 kr
- 2,0 TSI 190 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION GT: från ca 289 900 kr
- 2,0 TDI 150 hk, 6-växlad manuell, 4MOTION: från ca 259 900 kr
- 2,0 TDI 150 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 275 400 kr
- 2,0 TDI 190 4MOTION GT med 7-växlad DSG släpps preliminärt i mitten av februari 2018
- 1,5 TSI 150 4MOTION med 7-växlad DSG släpps preliminärt i juni 2018.
Exempel på standardutrustning.
Grundversion
- Aluminiumfälgar 16” ”Chester”
- Takreling svart
- Nya generationens infotainmentsystem
- Mittarmstöd fram
- Multiratt i läder
- Adaptiva farthållaren ACC inklusive Front Assist med City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring
- Lane Assist (filhållningsassistent)
- Pre-Crash (proaktivt passagerarskyddsystem)
- Multikollisionsbroms
- App Connect
- Ljus- och siktpaket (regnsensor, ljussensor och automatiskavbländningsbar backspegel)
- Parkeringssensorer fram och bak
GT har dessutom:
- Aluminiumfälgar 17” ”Kulmbach”
- LED-strålkastare
- LED-bakljus
- Dimljus/kurvljus
- Takreling silver
- Mörktonade rutor från B-stolpen
- Active Info Display
- Komfortsportstolar
- Pedaler i rostfritt stål
- Ambientebelysning
- Mode Select, körprofilsval
Prisvärda paketTill T-Roc erbjuds ett antal prisvärda paket. På grund av att GT redan har viss utrustning som standard är paketpriserna lägre för denna version.
Dragpaket – ca 8 900 kr
- Dragkrok
- Backkamera Rear Assist
- Lastrumsmatta
Pluspaket − ca 19 900 kr (GT: ca 11 900 kr)
- Aluminiumfälgar 17” Cortez (GT 18”)
- LED-strålkastare
- Dimstrålkastare
- Climatronic
- Eluppvärmd multifunktionsratt
- Bagagelucka elmanövrerad
Teknikpaket – ca 12 500 kr (GT: ca 9 000 kr)
- Light assist
- Keyless Access
- Active Info Display
Exempel på tillval
För den som vill krydda sin T-Roc lite extra erbjuds en rad olika tillval, här är några exempel:
- Active Info Display – ca 4 800 kr
- Panoramasoltak – ca 11 800 kr
- Adaptiv chassireglering (DCC) – 12 400 kr
- Kontastfärgat tak – ca 8 600 kr
- Discover Media – ca 8 900 kr
- Beats ljudsystem – ca 4 800 kr
- LED-strålkastare – ca 10 400 kr (standard GT)
- 18-tumsfälgar – ca 9 200 kr
- Car-Net Security & Service – ca 3 500 kr