Helt elektriska Volvo XC40 förebådar en ny framtid och gör mer – med mindre
Ibland är mindre verkligen mer: den kommande batteridrivna SUV:en Med Volvo XC40, Volvo Cars första helt elektriska bil, vill Volvo bevisa att en Volvo kan göras ännu bättre genom att plocka bort vissa delar.
Utvecklingen av elbilar utgör en stor utmaning, en av de största i bilens historia. För första gången på över ett sekel drivs bilar utan en bensin- eller dieselmotor i motorrummet och har ett batteri i golvet, vilket förändrar bilen från grunden.
Det innebär också att bilar inte längre behöver avgasrör eller en stor grill för kylning, och när förbränningsmotorn försvinner frigörs mer plats för förvaring under huven.
Samtidigt behåller helt elektriska XC40 alla funktioner som har gjort den till en av Volvo Cars bäst säljande modeller. Den omfamnar också det unika, skandinaviska designspråket som för Volvos del kombinerar ett snyggt utseende med nytta och funktionalitet.
– Den skandinaviska designens rötter bygger på visuell tydlighet och på att man skalar bort element. XC40 är ett bra exempel på detta, säger Robin Page, designchef på Volvo Cars.
– Bilens kaxiga, omedelbart igenkännliga design är nu ännu elegantare och modernare i den helt elektriska versionen. Eftersom det inte längre behövs någon kylargrill, har vi skapat en ännu renare och mer modern front, medan avsaknaden av avgasrör får samma effekt i bakpartiet. Detta är den strategi som vi kommer att utforska mer och mer när vi fortsätter vår elektrifieringsresa.
En unik, täckt främre frontgrill i bilens färg skapar en distinkt visuell identitet i fronten vilket möjliggörs av det faktum att en elbil behöver mindre luftflöde för kylning. Den täckta grillen paketerar även sensorerna till den nya ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) sensorplattformen på ett snyggt sätt.
Åtta exteriörfärger, inklusive den helt nya Sage Green metallic som finns som tillval, gör att förarna kan sätta sin personliga prägel på sin elektriska XC40, medan ett kontrasterande svart tak ingår som standard. Två nya 19″ och 20″ fälgalternativ ger ytterligare möjlighet till anpassning.
En helt ny förarmiljö – utformad speciellt för elbilar – håller föraren uppdaterad om relevant information såsom laddning och batteristatus, medan interiördesignpaketet innehåller sportiga stylingdetaljer och golvmattor tillverkade av återvunna material.
Batteridrivna XC40, som först visades i den elektriska konceptbilen 40.1 från 2016, är också ett exempel på framtidssäker Volvo-teknik. Tack vare Volvos CMA-plattform (Compact Modular Architecture), som från början utformades just med elektrifiering i åtanke, har batteripaketet integrerats i bilens golv utan att det påverkar innermåtten.
Detta innebär att de många funktionella förvaringsutrymmena i kupén fortsätter att vara en av de största attraktionerna hos XC40. Ett helt nytt förhållningssätt till interiördesign ger XC40-förarna tillgång till bland annat fler funktionella förvaringsutrymmen i dörrarna och under stolarna, en utfällbar krok för små shoppingpåsar och en uttagbar avfallsbehållare i tunnelkonsolen.
Unikt för helt elektriska XC40 är det speciella främre lastutrymmet (eller ”frunk”) under den främre huven, som ger cirka 31 liter extra lastutrymme eftersom en elmotor tar mindre plats än en förbränningsmotor.
Volvo Cars kommer att avslöja fler detaljer om den helt elektriska XC40 under veckorna som kommer, innan den visas för allmänheten för första gången den 16 oktober.
Varför?
För att framtiden är elektrisk.
För vem?
För trädkramare som vill kunna ta sig ut på dåliga skogsvägar.
Slutsats?
Volvo vill vara med i elbilsracet, och väljer att starta med stadsjeepen.