Toyotas vätgasdrivna elbil Mirai kommer under 2020 i en helt ny generation. Den bygger på Toyotas modulära plattform TNGA, vilket bland annat innebär mycket goda vägegenskaper. En vidareutvecklad drivlina ger dessutom både bättre prestanda och en väsentligt ökad räckvidd. Nya Mirai förhandsvisas i samband med årets Tokyo Motor Show i slutet av oktober.
Den första generationen av Mirai presenterades redan 2014. En tekniskt sett sofistikerad modell som drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. Därmed släpper den varken ut CO2, kväveoxider eller partiklar under drift. Det enda utsläppet när den körs är ren vattenånga. Räckvidden var över 30 mil och tankningen av vätgas går på några minuter. Sedan lanseringen har omkring 10 000 Mirai sålts världen över, samtidigt som Toyota aktivt har stött utvecklingen av en vätgasinfrastruktur på de viktigaste marknaderna.
I samband med Tokyo Motor Show tas nu nästa steg mot vätgasbaserad mobilitet med en tidig förhandsvisning av nästa generation Mirai. Det är en helt och hållet ny modell som visar framstegen i form av såväl spetsteknik som prestanda och utseende. Nya Mirai visar att bränslecellstekniken inte på något sätt behöver stå i motsatsförhållande till körglädje och snygg design.
Tack vare en utveckling av den bränslecellsbaserade drivlinan och större vätgastankar har nya Mirai omkring 30 procent längre räckvidd, jämfört med den föregående generationen. Samtidigt har stor omsorg lagts på en attraktiv design samt ytterligare förbättrade köregen skaper.
Exteriört har nya Mirai fått en slank och elegant men samtidigt stram formgivning, som för tankarna till klassiska GT-bilar med lång huv och ger ett kraftfullt och karaktäristiskt uttryck. Förhandsmodellen på Tokyomässan har en ny, specialutvecklad blå lackering där ett stort antal färglager ger en enastående glans och djupeffekt.
Interiören är stilren och ombonad, med en 12,3 tum stor bildskärm i mitten av instrument brädan och med alla viktiga instrument och kontroller riktade mot föraren. Bilen har plats för fem åkande.
Nya Mirai bygger på Toyotas senaste plattform för bakhjulsdrivna modeller, ännu en koppling till klassiska GT-bilar med andra ord. Plattformen har utvecklats för en rad olika drivlinor, inklusive vätgasdrivna bränsleceller. Den ger en låg tyngdpunkt och en mer vridstyv kaross, vilket ger nya Mirai mycket goda köregenskaper.