Land Rover light med 7 stolar

Land Rover Discovery. Namnet får det att vattnas i munnen på alla äventyrslystna och reslystna, men vad erbjuder Land Rover Discovery Sport som inte andra kompakta SUV:ar kan erbjuda, om än något? Jag funderade på den frågan medan jag provkörde nya Discovery Sport 2020. Räcker det med den gröna ovalen som det står Land Rover i, eller behövs det lågväxel differentialspärrar och en vinsch för att bära Land Rover-loggan med stolthet?

Land Rover Discovery Sport lanserades för fem år sedan som en enklare, kompaktare version av Discoveryn, på samma sätt som Range Rover Evoque kontra Range Rover och Freelander kontra Defender. Nu är bilen Land Rovers storsäljare även om den inte ens är i närheten av Defenderns och Range Roverns karma.

Lite historik

Vi tar lite historik. Land Rover Defender är en ättling i rakt nedstigande led till de Land Rover modeller som lanserades efter andra världskriget. Först var det serie 1 till 3 och sedan Defender. Här handlade det om renodlade bruksbilar för den som behövde köra i väglös terräng och med mycket last eller tunga släp. Bilar som faktiskt även kunde driva en vedkap via ett främre kraftuttag.

Så kom Range Rover där Land Rover lyckades kombinera Komfort med riktigt bra terrängegenskaper. Faktiskt bättre än dåtidens serie 3. Så blev Range Rover en lyx- och prestandabil när Discoveryn föddes med tidigare Range Rovers teknik. Alla hade de fyrhjulsdrivning och lågväxel och alla vände de sig till köpare som i alla fall tänkte sig att någon gång ge sig ut i väglöst land eller hade riktigt tunga släp att dra. Så blev det allt viktigare med lägre bränsleförbrukning och kunderna hittades bland livsstilsfolket som mer valde bil för att markera en viss livsstil och då föddes bilar som Freelander, Range Rover Evoque och Discovery Sport. Land Rover light skulle man kunna säga och det stämmer både på prislappen, bränsleförbrukningen, egenvikten och terrängegenskaperna.

Så svaret på den inledande frågan är att Discovery Sport är en Land Rover, en Land Rover light, vilket betyder att den kommer att hitta kunderna utanför kretsen av Land Rover hard core fans. De senare är ytterst konservativa och de har haft upprörda invändningar när de två tätt sittande strålkastarna i serie 2 flyttades ut i skärmarna och när bladfjädrarna byttes mot skruvfjädrar. Det lär inte bli tyst nu när skruvfjädrarna ersätts med luftfjädring i nya Defender. Upprördheten visste inga gränser när Land Rover tog bort ventilationsluckorna under vindrutan. Då stormade det i Land Rover kretsar. Nästan lika mycket som den dagen någon kom på idén att flytta reservhjulet från motorhuven till bakdörren.

Kort sagt så siktar Land Rover på en bredare kundkrets med sina Land Rover lights och det är ett smart drag för att hålla uppe volymerna. En viktig del i det här arbetet är att samtidigt hålla imagen uppe med de större modellerna och designa light-versionerna så att de påminner om sina storebröder i Land Rover stallet.

Land Rovers designteam har lyckats skapa en bil som verkligen ser ut som en mindre kopia av Land Rover Discovery och den går att få sjusitsig för den som behöver en extra stolsrad bak. Egentligen skulle den nog heta Discovery Compact, för det är precis vad den är. Den är mindre men man har lyckats behålla känslan av att det är en Land Rover. En känsla som idag handlar mer om teknik och en ombonad känsla inne i bilen. Discovery Sport ger den där trygghetskänslan som SUV:ar ger med en något högre sittställning, något bättre sikt och bättre framkomlighet på dåliga vägar, i snö eller på blöta gräsmattor med ett släp efter bilen.

Den är ingen storlastare men den klarar, i dieselversion, att dra 2,5 ton, vilket är riktigt bra och Land Rover har tagit med finessen med en liten kamera på baksidan av hajfensantennen på taket från Range Rover Evoque. En kamera som visar vad som finns bakom bilen på en display på backspegeln och på det viset gör det möjligt att lasta ända upp till taket utan att tappa bakåtsikten.

Vad är då Discovery Sport för en bil?

Det korta svaret är att den är en bekväm långfärdsbil och en praktisk daglig transportör som klarar upp till sju personer, men då utan nämnvärt mycket bagage. Epitetet långfärdsbil ger jag den för den välavstämda fjädringen, de bra stolarna och den låga ljudvolymen i bilen. Den är faktiskt tyst och den som kostar på sig den största Meridian Surround kan njuta av bra ljud utan att behöva dra på med volymen även i svensk motorvägshastighet och mer därtill.

Det där kan förstås de flesta kompakta SUV:ar, men det är ändå en Land Rover och det betyder att man förväntar sig lite mer kapacitet att tackla vägarna utanför landsvägsnätet. Discovery Sport är en fena på att tackla dåliga vägar. Den klarar rejäla potthål och erosionsbäckar över bortglömda grusvägar. Den har faktiskt ett övertag gentemot konkurrenterna här, men det är ingen avgörande skillnad. Främsta styrkorna här är den välavstämda fjädringen och de moderna motorerna med dubbla kamaxlar och twinscroll-turbo. Turbon fungerar så att den har två turbiner, en liten för snabbt svar på låga varv, vilket ger bra kraft i terrängen, och en som jobbar vid högre varv för bättre prestanda på motorväg. Lägg till den där känslan av att bilen klarar 60 cm djupt vatten och att tekniken som styr fyrhjulsdrivningen går att anpassa för olika underlag så blir det en Land Rover Light.

Jag skriver dåliga vägar istället för i väglös terräng då Land Rover Discovery Sport inte är en terrängbil. Här saknas både lågväxel och differentialspärrar men Land Rover har ändå levt upp till lite av sitt arv genom att utnyttja all tillgänglig teknik för att göra bilen så bra på att ta sig fram där andra bilar går på grund. Det handlar om en lägre utväxling på första växeln, ett antispinnsystem, gaspådrag och växlingar som anpassas till underlaget med Land Rovers ”Terrain Respons”. Nytt i Discovery Sport är kamerorna som skapar den osynliga motorhuven genom att lägga samman filmer från flera kameror och skapa en bild av vad som finns under bilen så att du placerar hjulen rätt i terrängen.

Slutligen ett litet tips:

Land Rover vill öka sina volymer i Sverige och sätter ett riktigt lågt introduktionspris på den här bilen i femsitsig version, och med riktigt bra grundutrustning som 2-zons luftkonditionering och navigation pro. Dem kostar i First Edition-version: 419 250:-.

The film in english:

Varför?

För att Land Rover vill bredda programmet och hitta nya köpare, vilket tydligen fungerar riktigt bra då modellen är den mest sålda Land Rovern.

För vem?

För Lara Crofts lite fegare älskare

Slutsats?

Långfärdsbil för upp till 7 personer medlar dragkapacitet och viss terrängkompetens.

Faktaruta Land Rover Discovery Sport P200 MHEV AWD Auto:

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi, 7-sitsig.

Motor: 2,0 liters rak 4-cylindrig bensin.

Effekt: 200 hk (147 kW) vid 5 500 varv/minut.

Växellåda: 9-stegad automat.

Max vridmoment: 320 Nm vid 1 250-4 500 varv/minut.

Acceleration: 0-100 km/t: 9,2 sekunder.

Toppfart: 20 km/t.

Tjänstevikt: ca: 1 979 kg.

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg (diesel D240: 2 500 kg). 

Markfrigång: 212 mm.

Max vaddjup: 600 mm.

Bränsleförbrukning: 9,3 liter/100 km vid blandad körning enligt nya WLTP-cykeln.

CO2: 212 g/km.

Pris: Från 516 900:-. (503 900:- som femsitsig.), från 419 250 för First Edition femsitsig.

Titta också på: BMW X3, Audi Q5, Volvo XC60 eller Range Rover Evoque.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

20 − 9 =