Vintern är på g, dags att köra Porsche

Den stegrande hästen på Porsche-skölden förpliktigar. En bil med den här symbolen ska vara något unikt. Något i hästväg skulle man kunna säga. Ramför allt handlar det idag om avancerad chassiteknik med inställningar som gör en gatregistrerad bil beredd att tackla Nürburgrings Nordschleife. Porsche Macan har ett chassi som kan ställas in i lägena: komfort, sport och super sport, men här finns också ett läge för offroad.

Jag sätter mig bakom ratten i Porsches nya lilla suv Macan, som kan beskriva som Cayennes lillebror. Instrumenteringen är i det närmaste perfekt, både i dagsljus och vid nattkörning. Mittkonsolens alla knappar kan vara lite förvirrande, men man hittar snart den röda tråden och kan sköta de otaliga knapparna utan att släppa vägen med blicken. Bäst av allt är framstolarna, med en rad inställningsmöjligheter och riktigt bra stöd både för lår och rygg. Bra sidostöd utan att det är extremt, och därmed otympligt när man ska ut och in i bilen.

Jag har en rad knappar att välja mellan och ögonen faller omedelbart på knappen som signalerar offroad. Grundförutsättningarna är faktiskt inte så tokiga. Bra rampvinklar både fram och bak med ganska korta överhäng. En kort och kompakt bil med ganska kort axelavstånd och en sexcylindrig diesel med maffiga 580 Newtonmeters vridmoment. Bilen har luftfjädring, vilket ger en rimlig markfrigång, och den har matta plastsköldar som skydd undertill. Skyddsplåtar i rostfritt finns som tillval för 10.000 kronor.

Egentligen handlar det bara om att våga ge sig ut i terrängen med en bil som i basutförande kostar 636.000 kronor. Porschen är faktiskt riktigt kompentent om man ser den som en kompakt suv, en konkurrent till bilar som Nissan Qashqai och Toyota Rav 4. Man kan också se den som en tekniskt avancerad version av VW Tiguan och Audi Q5.

Drivlinan med den sjustegade dubbelkopplingslådan, Porsches egen konstruktion, känns även den som ett bra val för terränglådan, även om lågväxeln saknas. Det stora frågetecknet är antispinnsystemet, eller den elektroniska differentialspärren, som Porsche beskriver det. Efter att ha kört bilen på ojämnt underlag och i några branta backar kan jag konstatera att den lyckas hitta fästet riktigt bra. Dock handlar det inte om en regelrätt spärr av differentialen. Snarare en aggressivt ställd antispinnfunktion som bromsar det hjul som har sämst fäste. I vår backe såg det ut som att båda bakhjulen drev parallellt, men det visade sig att bilen byter drivhjul väldigt snabbt och det betyder att båda hjulen skjuter på. Bra, men inte lika bra som en regelrätt spärr.

Porsche har två namn på sina system för kraftfördelningen. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) styr fördelningen av kraften mellan bakhjulen så att innerhjulet bromsas vid kurvtagning för bättre styrrespons. PTV tar också hand om fördelningen av kraften mellan bakhjulen vid terrängkörning.

Porsche Traction Management (PTM) är standard i alla Macan-modeller. Tillsammans med andra delar av systemet, den elektroniskt kontrollerade flerskiviga kopplingen som fördelar kraften mellan axlarna, PTV och antispinn söker fyrhjulsdriftssystemet alltid efter bästa grepp och högsta säkerhet. Kort beskrivet så samarbetar alla systemen för att ge bilen extra styrhjälp och bästa fäste utan att låsa upp några differentialer, vilket gör det lättanvänt och riskfritt. Bakaxeln har alltid drivning. Framaxeln får sin dragkraft från bakaxeln och kraften styrs av den elektroniskt kontrollerade flerskiviga kopplingen. Mängden kraft som lägg spå bakaxeln ökar i takt med att man väljer sportigare körlägen.

Väljer man offroad-läget så förspänns kopplingen som kopplar in drivningen på framhjulen för att snabbare ge framaxeln rätt dragkraft. Standardfördelningen i dragkraft mellan fram- och bakaxel liksom gaspedalens respons anpassas till förhållandena vid terrängkörning. Dessutom, i bilar med luftfjädring, finns som tillval, kan markfrigången ökas med 40 mm till maximalt 230 mm.

Vår test-Macan har luftfjädring och höjs därmed när vi närmar oss backen där vi brukar testa traction. Inte tillräckligt dock för den lilla spoilern framför hjulen nuddar gruset innan bilens nos börjar peka uppåt. Väl där fungerar tekniken som den ska. Bilen tuggar sig upp i den snöhala backen utan problem. Rent spontant känns det som att bilen har något bättre fäste än exempelvis Skoda Yeti eller VW Tiguan, men det är mycket subjektivt och skillnaden kan mycket väl vara däcken, som i det här fallet är dubbade Nokian Hakkapeliitta 7 suv.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motorkaraktären är bilens styrka. Allt andas harmoni oavsett om det är i grusbacken eller på motorvägen. Bra vrid gör att man kan smyga på lösa underlag och varvvillighet, trots att det är en diesel, gör bilen roligare att köra på krokiga asfaltsvägar. Allt känns bra tills vi kommer ut i snön. Bilen har lätt för att plana på blötsnön på motorvägen och den blir ganska snabbt stående med för mycket snö under buken och fyra snurrande 18-tums hjul. Breda däck är ingen höjdare i det här läget. Luftfjädringen däremot är ett stort plus. Lägsta super sport läget packar snön under bilen och den står åter på hjulen när den lyfts till offroad-läget. Se där Porsche har lyckats bygga en terränggående sportbil där lägsta banracingläget blir ett plus i snön.

Överlever Macan mordiska blickar från miljövännerna då? Ja Porsche har i alla fall gjort sitt bästa för att blidka miljövännerna och samtidigt hålla nere bilskatten med en rimligt låg förbrukning på uppgivna 6,3 liter/100 km. Vi låg strax över 8,0 liter vid blandad körning. Dessutom har man satsat på modernaste tekniken vad gäller rening av motorn med både partikelfilter och AddBlue insprutning för att minska utsläppet av kväveoxider.

 

Faktaruta:

Porsche Macan S Diesel.

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi.

Motor: 3,0 liters sexcylindrig diesel.

Effekt: 285 hk 4 000 – 4 250 varv/minut.

Max vridmoment: 580 Nm vid 1 750 – 2 500 varv/minut.

Acceleration 0-100 km/t: 6,3 s.

Maxhastighet: 230 km/t.

Tjänstevikt: 1 955 kg.

Max totalvikt: 2 575 kg.

Max släpvagnsvikt: 2 400 kg.

Bränsleförbrukning: 0,63 liter/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln.

CO2: 164 g/km.

Pris: Från: 636 000:-

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fem × fyra =