Det ser ut att bli en idealvinter för entusiastiska ägare av Skodas numera nedlagda fyrhjulsdrivna Yeti. Bilen som satte Skoda på offroadingens världskarta har ärvt namnet efter Himalayas snöman, som enligt legenden ska vara en stor vitpälsad gorillaliknande varelse. Snön är på väg och Skodas snöman har alla förutsättningar att hanterar situationen. Vi publicerar den här artikeln medan vi jobbar med artikeln om uppföljaren Skoda Karoq.
Den Skoda Yeti vi provkört här är av andra generationen, som lanserades fyra år efter första modellen, Den stora nyheten då var att Yeti byggs i två olika versioner, lite av en parallell till VW Tiguan. En standard-version och en Outdoor-version. En stadsjeep och en semi-Jeep, skulle man kunna säga. Den senare har bättre frigångsvinklar, tack vare en annan front och akter, samt extra skydd under bilen. Skydden går att köpa till även till den mer gat-betonade versionen. Yeti Outdoor har också en annan kalibrering av både antispinn och ABS för att fungera bättre i terrängen.
Fördelningen av kraften mellan främre och bakre axeln görs numera med Haldex generation 5, som kopplar in fyrhjulsdrivningen snabbare, väger mindre och har optimerats för lägre bränsleförbrukning och billigare underhåll. Målet är att fyrhjulsdrivningen ska finnas där när den behövs men som förare ska man överhuvudtaget inte behöva bry sig, och det lyckas Skoda riktigt bra med.
Skoda Yeti har kraftiga krängningshämmare och ganska kort fjädringsväg. På det viset har tjeckerna lyckats bygga en hög Suv som är mycket stabil på landsväg. På ojämnt underlag brukar det här betyda att ett hjul snabbt blir hängande i luften och bilen stannar med det hjulet glatt snurrande. Detta har Skodas tekniker löst med ett antispinnsystem som går in väldigt tidigt och lägger över greppet på det hjul som har kvar kontakten med marken.
Backstart, som håller bilen vid start i brant uppförsbacke, och automatik som hjälper föraren att bromsa sig ner för en brant backe är annat som underlättar livet som förare.
Skoda Yeti generation 2 har kvar den så flexibla inredningen med uttagbara och flyttbara bakstolar där baksätet är uppdelat i tre individuella stolar. Det går alltså att flytta, fälla eller ta ut en stol för att öka lastutrymmet och ändå ha kvar två sittplatser bak. Själva lastutrymmet kan också beställas med dubbal golv, för ett extra dolt fack under ordinarie golv, och en vändbar matta med oöm gummiyta när det behövs.
Allmänna förbättringar för alla modellerna är lägre förbrukning och fler säkerhetssystem när den här generationen lanserades 2013. Exempelvis finns en trötthetsvarnare som läser av förarens beteende genom att analysera rattrörelserna. Tycker bilens dator att föraren vinglar betänkligt piper det till och en kaffekopp tänds med en uppmaning att ta en paus. Dessutom har lastvikter och dragvikter ökat i flera modeller. Lastvikterna är nu 620 respektive 645 kg och dragvikterna är 1.880 eller 2.100 kg.
Tre bensinmotorer, från 105 till 160 hk, och fyra dieslar, från 105 till 170 hk, erbjuds och växellådsalternativen är sexstegad manuell, sex- eller sju-stegad DSG-automat med manuell växlingsmöjlighet.
Tittar vi på miljö och ekonomi så har Skoda lyckats pressa ner den framhjulsdrivna GreenLine-versionen till en förbrukning på 4,6 liter/100 km med dieselmotorn på 105 hk. Det betyder ett CO2-utsläpp på 119 gram/km. Med 140 hk diesel och fyrhjulsdrivning blir dock förbrukningen 0,63 liter/mil.
Faktaruta:
Skoda Yeti Outdoor 140 hk DSG.
Biltyp: Fyrhjulsdriven SUV.
Motor: 2,0 liters fyrcylindrig diesel.
Effekt: 140 hk vid 4 200 varv/minut.
Max vridmoment: 320 Nm vid 1 750-2 500 varv/minut.
Tjänstevikt: 1 560 kg.
Max totalvikt: 2 130 kg.
Max släpvagnsvikt: 2 100 kg.
Bränsleförbrukning: 0,63 liter/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln.
CO2: 163 g/km.
Pris (2014): 279 900:-, från 194 000:- framhjulsdriven med bensinmotor på 105 hk.
Titta också på: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai.