Himlen är oskyldigt blå

Det är midnatt och jag ligger på rygg i en kohage på östra Öland. Långt borta från gatljus och annat som stör den vackra natthimlen. En himmel som just den här natten bjuder på Perseidernas stjärnfall. Natthimlen är så underbart vacker och jag kommer osökt att tänka på Ted Gärdestads låt: ”Himlen är oskyldigt blå”.

Vintergatan är så imponerande när man ser den utan ljusföroreningar som här från en kohage på Öland. Ljuset på himlen i fjärran är från fyren Långe Jan.

”Att regndroppar faller som tårarna gör, rår inte stjärnorna för”, sjunger Ted.

Ted var en mästare på att beskriva naturen och våra känslor. Han forstätter: ”Det var helt självklart att vår framtid skulle bli oförbrukat fri”.

Då var framtiden något positivt. 

Vad är framtiden för oss idag? Presidenter som ljuger och intrigerar. En demokrati som hotas. Ett klimat som är hotat och politiker som tar mindre ansvar för klimatet än skolstrejkande ungdomar och delar av näringslivet.

Himlen var oskyldigt blå den här sommaren. Utan flygets vita kondensstrimmor tack vare coronakrisen, och de uteblivna flygresorna har inte drabbat oss som en katastrof. Vi har överlevt det utan problem.

Vi står här och inser att vi kanske klarar oss utan flyget. I varje fall utan en stor del av flyget. Mitt i allt detta sänder Vetenskapsradion ett program som fortfarande ger köparna av fyrhjulsdrivna SUV:ar skulden till att vi inte kommer att klara klimatmålen. Ett program som andas lobbying, unken avundsjuka och insiktslös klimatjournalistik igenom hela inslaget. 

Jag vill egentligen bara be journalisterna på Vetenskapsradion, och TT som helt utan kritisk granskning sprider stadsjeepskritiken, att lyfta blicken över Stureplanshorisonten. Jag vet att det finns män runt det där torget som inte har så mycket annat att förstärka sina egon med än en stor stadsjeep, men verkligheten är att det även finns de som behöver fyrhjulsdrivning och större bilar.

Verkligheten är också att vissa av dagens stadsjeepar, eller SUV:ar som tillverkarna kallar dem, har extremt låg förbrukning, samtidigt som de är direkt livsavgörande för oss som måste ut oavsett väder i ett land med både snö och halka vintertid, och en minst sagt osäker vinterväghållning. Verkligheten är även att Stureplan kantas av lyxiga sedanbilar med motorer på bra mycket mer än 400 hk och CO2-utsläpp som är 10 gånger så högt som de bästa stadsjeeparnas utsläpp. Ska något kritiseras så är det väl fossildrivna lyxbilar som bara bjuder höga effekter men inte mer utrymme.

Varför hela tiden ge fyrhjulsdrivna lite större bilar skulden till klimatkrisen när vi lever i ett samhälle som accepterar personliga val?

Vi accepterar stora fossildrivna båtar, motorcyklar, husbilar och flygresor jorden runt men journalistiken kritiserar fortfarande stadsjeeparna som man gjort de senaste 20 åren.

Vintergatan är så imponerande när man ser den utan ljusföroreningar som här från en kohage på Öland. Ljuset på himlen i fjärran är från fyren Långe Jan.

Hur jag lyckades ta mig ut till den där kohagen utan ljusföroreningar? Jo med en fyrhjulsdriven pickup tillverkad av företaget som var pionjärer med elbilar och V2G (där elbilens batterier avlastar elnäten). Ett företag som ser långt över politikernas, Vetenskapsradions och TT:s horisont när det gäller pragmatiskt miljöarbete. Ett företag som byggt pickupen så att den går att köra på fossilfritt biodrivmedel. Men den beskattas som om den kördes på diesel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

11 − one =