Isuzus pickup, D-Max, lanserades i en helt ny version under förra året och nu har islänningarna på Arctic Trucks fått förädla den japanska pickupen till en ädelsten för öknen, grustaget eller snömassorna.
Läs vår test av Isuzu D-Max i sin senaste version här:
Nyheterna som förvandlar D-Max från en seriös bruksbil med högt säkerhetstänk till en mer kompetent offroader med ett betydligt tuffare utseende är större däck i dimensionen 315/70R17, skärmbreddare, förstärkt hjulupphängning med längre slaglängd anpassade för de större hjulen.
Sammanfattningsvis efter vår provkörning kan vi konstatera att Arctic Trucks har skapat en avsevärt mer terrängduglig bil, framför allt när det gäller lösa underlag som sand och snö där de större hjulen ger riktigt bra bärighet. Detta utan att det gått ut över egenskaperna på väg, där den går oväntat bra, även om man känner att det handlar om en bil med bladfjädrar och stel axel bak. Olastad kickar den tillbaka en del vid ojämnheter men de stora däcken sväljer samtidigt ojämnheterna mjukare. Bäst går den med några hundra kilogram på flaket.
Bilen är väldigt beroende av vilka däck som sitter på bilen i och med att de nu är så stora och har en högre profil. De BFGoodrich AT som sitter på provkörningsbilen tillhör de bästa däcken som finns att få tag på när det gäller terräng som sand, skog och på landsväg, men kommer till korta gentemot Nokians däck, Rootiva AT Plus när det gäller vinterväglag som snö och is.
Priset för AT35:an är satt till: AT35 599.900 exkl moms och då ingår ombyggnad med fjädring karossbreddning avtagbar och justebar krok, stänksskydd samt förstärkta sidosteg (running boards).
Diffspärr fram och snorkel är möjligt som tillval för den som vill ut på äventyr och maxa sin Isuzu för terrängkörning. Dessutom finns alla andra tillval som finns till övriga D-Max som exempelvis kraftigare transmissionsskydd, kåpor, frontskydd, vinsch, extraljus med mera.