Robustare och säkrare Isuzu-pickis

Det handlar inte om några revolutioner när Isuzu nu presenterar en helt ny pickup. Snarare evolutioner där man tagit tillvara tidigare D-Max robusta egenskaper och vidareutvecklat dem till en både mer stryktålig och mer komfortabel pickis. Samtidigt har säkerheten höjts vilket de fem stjärnorna från EuroNCAP visar.

Pickuperna är den bilmodell där tillverkarna är i särklass allra mest konservativa när det gäller att genomföra förändringar. Vissa saker som elektriska fönsterhissar, olika förarstödssystem och uppkopplingsmöjligheter hänger med övriga bilbranschen, men grundkonstruktionen är inget man ändrar på i onödan. När Isuzu nu släpper sin helt nya D-Max handlar det fortfarande om en bil byggd på en stegram med stel bakaxel och bladfjädring bak. Fram är det individuell hjulupphängning med skruvfjädrar som gäller.

En viktig orsak till att Isuzu väljer att bygga sin pickup på det här viset är att kunderna vill ha det så. De flesta pickupköpare värdesätter en enkel och robust bil mer än en sofistikerad och lyxig bil. Pickupen ska lasta och dra mycket, den ska tåla omild behandling och att köras på vägar där man normalt sett inte ger sig in med en vanlig bil. Den ska dessutom kunna köras i väglöst land, vilket kan vara skogsmark, en äng eller ett vägbygge där grävmaskiner och dumprar gjort det minst sagt svårframkomligt.

Nya D-Max är definitivt en uppgradering i de här disciplinerna. Ramen är starkare än någonsin tidigare och hela bilen är bygd för att tåla att köras på ett stenigt eller lerigt vägbygge eller i skogen. Drivlinan är skyddad med en stålplåt under motor och växellådor, ramen är förstärkt med kraftigare längsgående balkar och ett nytt extra tvärstag. Fjädringen är ny runt hela bilen. Dels handlar det om längre fjädringsväg och dels handlar det om en ny typ av bladfjädrar bak där öglorna i fjäderpaketet är placerade så att bulten som håller fjäderpaketet är monterade i linje med den översta bladfjädern så att fjädringsrörelsen blir mjukare och följsammare. Intressant eftersom både terrängframkomlighet och komfort vinner på den här lösningen.

Drivlinan består av en 1,9 liters fyrcylindrig dieselmotor på 164 hk. Vridmomentet ligger på 360 Nm vid 2.000-2.500 varv/minut. Det finns två växellådor att välja mellan, 6-stegad automat eller 6-stegad manuell. Efter växellådan hittar vi en fördelningslåda med tre lägen, bakhjulsdrivning hög, fyrhjulsdrivning hög och fyrhjulsdrivning låg. Valet mellan de olika lägena görs smidigt med ett litet vred på mittkonsolen och inkopplingen är ovanligt snabb. Här saknar jag dock en spärrbar differential i fördelningslådan på samma sätt som i de flesta SUV:ar. 

I pickuper är det vanligare att man låser drivningen mellan fram- och bakaxel när man väljer fyrhjulsdrivning och det betyder att man inte bör ha fyrhjulsdrivning vald när det är bra fäste för hjulen. Har man det slits däck och drivlina mer, samtidigt som bilen blir mer understyrd och drar mer bränsle. I praktiken betyder det att man inte kan använda fyrhjulsdrivningen som en säkerhetsåtgärd när det är tveksamt om saltbilen varit ute en vinterdag och det betyder farligare vägegenskaper. Framför allt om bilen är olastad. 

I terrängen är bilen riktigt bra med följsam fjädring, bra styrka i lågväxelläget och en spärrbar differential i bakaxeln som standard. Diffspärren är också viktig för den som kör mycket med tungt släp och ibland måste ut på snö eller sand. Även frigångsvinklarna har blivit bättre på nya D-Max, om än marginellt.

Isuzu har valt en relativt liten motor för sin pickup och det känns som ett seriöst val när det gäller bränsleförbrukningen, eftersom vi faktiskt med lätthet lyckades hamna på lägre förbrukning än uppgivna WLTP-värdena med bilen. Å andra sidan så åkte förbrukningen upp när vi hängde på en 3,5-tons släpvagn lastad efter bilen. Eftersom vi inte har något annat att jämföra med här än tidigare provkörningar av pickuper så blir det en subjektiv bedömning där Isuzun låg i nivå med Nissan Navara och Toyota Hilux vid försiktig körning med last och tungt släp, men förbrukningen åkte upp när vi pressade bilen på landsväg. Olastad ligger den på knappa litern lägre förbrukning än konkurrenterna per 100 km, vilket är riktigt bra. Motorn är dessutom en trevlig bekantskap med förhållandevis låg ljudnivå och bra råstyrka för storleken.

Isuzu D-Max tas in till Sverige med tre olika hyttalternativ, 2-, 4- eller 5-sitsig hytt, och i fyra olika utrustningsnivåer där bilen vi körde var en topputrustad XRX Double cab. En riktigt välutrustad bil med så gott som alla förarstödssystem som finns att uppbringa med filhållare, autobroms, parkeringssensorer och varning för mötande bilar vid vänstersväng eller bilar som passerar bakom om man backar ut från en p-plats. Här finns även trådlös uppkoppling för både samtal, sms, musik och navigation via Apple CarPlay och Android Auto. Modellen är samtidigt den tyngsta men har ändå en lastkapacitet på 995 kg. Lättaste 2-sitsiga modellen lastar 1.100 kg.

Förarens arbetsplats har definitivt blivit bättre med bra stolar, läder i den här utrustningsnivån, seriös instrumentering med två stora instrumentklockor och reglagen välplacerade. Stort plus för de nya dubbla LED-strålkastarna som lyser upp vägen utmärkt både på halv- och helljus. Tittar vi mer på de subjektiva värderingarna så har Isuzu lyckats höja kvalitetskänslan med bra materialval för stolar och paneler. Enda undantaget är 9”-displayen för infotainment som både bländar och har väl låg kontrast, vilket gör den svårläst i vissa lägen. 

Sammanfattningsvis så är nya D-Max ett lyft på alla plan jämfört med tidigare modell och en rejäl utmanare mot både Toyota, Nissan och Ford. Framför allt är den byggd för tuffa tag, lite med Isuzuns status som lastbilsbyggare i grunden. Körmässigt är den fortfarande en pickup med stel bakaxel och bladfjädrar, vilket betyder att den kickar till i ryggen om man kör olastat på dåliga vägar, men komforten är förbättrad både vad gäller fjädring, stolar och ljudnivå. Isuzu har ju en hel del erfarenhet att vila på med första flakbilen Isuzu Elf från 1959 och första pickupen som byggts som en klassisk pickup lanserad fyra år senare. Den heter Isuzu Wasp.

Varför?

För att någon som inte kör Toyota måste dra och lasta tungt.

För vem?

För oss som tycker resan vid sidan av vägen är den verkliga resan och inte väljer Toyota, Nissan eller Ford.

Slutsats?

Ostoppbar med hög säkerhet.

Fakta: Isuzu D-Max Double cab XRX

Pris: 339.900:- exkl moms (som provkörd Double cab XRX automat), från 254.900:- (enklaste utförande 2-sitsig Singel cab XRS manuell)

Motor: Diesel, 4 cyl,1,9 liter, Euro 6d.

Effekt: 120/164 kW/hk, vid 3.600 varv/minut.

Max vridmoment: 360 Nm vid 2.000-2.500 varv/minut.

Växellåda: 6-stegad automatisk växellåda.

Prestanda: Toppfart 180 km/t, 0-100 km/t ca: 10 sekunder beroende på modell.

Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 5 265/1 870/1 790/3 125 mm.

Markfrigång: 240 mm.

Frigångsvinkel fram: 30,5 grader.

Frigångsvinkel bak: 23,9 grader.

Tjänstevikt/max last/släp/tågvikt (provkörd bil): 2 105/995/3 500/6 000 kg.

Flakbredd: 1.530 mm.

Flaklängd: 1.571 mm.

Garantier: Nybil: 5 år, max 10 000 mil, lack: 5 år, max 10 000 mil, rost: 12 år vid genomrostning av bilens karosseri inifrån slutet hålrum och ut, reservdels- och tillbehörsgaranti: 3 år max 10 000 mil.

Deklarerad förbrukning blandad körning (WLTP): 9,2 liter/100.

CO2: 241 g/km (WLTP).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

femton − fyra =