Kia EV9 fullstor SUV med supersnabbladdning

  • Kias helt nya, fyrhjulsdrivna SUV har 497 kilometers räckvidd och laddar för 219 kilometers körning på bara 15 minuter, tack vare 800V-teknik 
  • Med hela 2,5 tons dragkapacitet sätter EV9 ny standard för elbilar
  • Sex- eller sjusitsig i tre sätesrader, fyra stolar med viloläge
  • Svensk lansering av toppmodellen EV9 GT Line i oktober – priset är ännu inte fastställt

Karim Habib

Kia EV9 är märkets första eldrivna SUV med tre sätesrader och plats för sex eller sju personer. Den förenar avancerad teknik med nyskapande komfort och elbilsprestanda. Karossens kraftfulla och samtidigt sofistikerade former har tagits fram under ledning av Karim Habib, Head of Global Design, som utvecklat nya designfilosofin ”Opposites United”.

– Exteriören inspireras av och hyllar naturens perfektion, medan den intuitiva interiören erbjuder vår mest avancerade teknik hittills, säger Karim Habib.

EV9 bygger på en förlängd plattform, E-GMP (Electric Global Modular Platform), från succén Kia EV6 som blev Årets Bil i Europa 2022. Karossen är 501 centimeter lång, 198 cm bred och 175,5 cm hög. Ett axelavstånd på 310 centimeter och helt slätt golv ger stora utrymmen och gott om plats för sex- eller sju personer att resa i högsta komfort. Bagagevolymen är hela 828 liter med 4/5 sittplatser och 333 liter med 6/7 sittplatser. Under den främre huven finns en ”frunk” på 52 liter. 

Relaxation-stolar med värme/ventilation och benstöd ger bekväm viloställning exempelvis under laddning, en finess som också finns i de separata stolarna i andra raden i den sexsitsiga versionen. Den sjusitsiga har tre separata sittplatser i mittraden och, som den sexsitsiga, två längst bak. 

Två separata klimatsystem, ett för bilens främre del och ett för den bakre, ger dels ökad komfort för alla i bilen, dels möjlighet att spara ström. På en ny manöverpanel för klimatkontrollen kan man se och justera alla inställningar utan att behöva gå in i infotainmentsystemets menyer. 

EV9 AWD är fyrhjulsdriven, den helt elektriska drivlinan utgår från två elmotorer, en för varje axel. Effekten är 283 kW och det maximala vridmomentet hela 700 Nm, vilket bidrar till att 0-100 km/tim klaras på bara 5,3 sekunder. Toppfarten är 200 km/tim. Ett speciellt terrängläge gör bilen beredd på alla tänkbara körsituationer.

Batterikapaciteten är 99,8 kWh och tack vare Kias 800-voltssystem och 240 kW ultrasnabbladdning behövs bara 15 minuter för att ladda hela 219 kilometers räckvidd i EV9 AWD GT Line. Maximal räckvidd enligt WLTP-normen är 497 km (19 tum). 

– EV9 innebär en ny standard för segmentet. Den är morgondagens bil i dag, en inbjudan att vara med i övergången till eldriven mobilitet som förändrar folks sätt att resa, säger Jason Jeong, Europachef för Kia.

Med hjälp av Kia EV Route Planner slipper föraren planera resorna i detalj för att hitta laddplatser. Om navigationssystemet upptäcker att det inte finns tillräcklig ström för en angiven destination hittar Route Planner automatiskt alternativa laddstationer för den fortsatta färden. Systemet hjälper också till vid körning i låga temperaturer genom att förvärma batteriet till optimal temperatur innan man når en laddstation.

– Route Planner är ett smart och enkelt hjälpmedel som gör att man inte behöver leta efter laddplatser i förväg. Det bidrar till att göra övergången till elbil enklare för kunden, säger Gunther Frank, utvecklingsansvarig vid det europeiska tekniska centret. 

EV9 är försedd med V2L, Vehicle-to-Load, som innebär att bilen kan dela med sig 220 Volt-ström till en extern källa, till exempel campingutrustning eller en mikrougn – eller till en annan elbil. På sikt kan också V2G införas i EV9, Vehicle-to-Grid, som innebär att bilens ström kan återföras till elnätet. 

Den rymliga interiören är stilren och består till stora delar av material som tagits fram för att ha låg miljöpåverkan, exempelvis biomaterial som sockerrör och majs. Även återvunna material ingår, ett led i Kias satsning att öka andelen återvunnen plast till 20 procent till 2030.

Instrumentpanelen utgörs av en tredelad panoramadisplay med en 12,3-tumsskärm framför föraren, kompletterad med ytterligare en 12,3-tums informationsskärm och en 5,1-tumsskärm för klimatsystemet. Head-Up-Display, vindrutevisning, är standard. 

Quick Control Screen är en speciellt användbar finess, en genväg att nå de funktioner man ofta använder utan att behöva bläddra i olika menyer. Det räcker med att svepa med fingret från toppen av skärmen och nedåt för att nå sina favoritfunktioner på ett enda ställe.

Kia Connect Live Services ger via mediesystemet en mängd information till föraren, exempelvis trafikläget i realtid, tillgängliga parkeringsplatser/-kostnader, väderutsikter, POI-information och fartkameravarning.

Kia Connect Store är en service som kommer att finnas och erbjuder kunden att köpa till uppgraderingar via nätet (Over-the-Air, OTA), till exempel fjärrstyrd parkeringshjälp. 

Kia EV9 är konstruerad och utrustad för högsta möjliga säkerhet för alla åkande. En ny, speciell struktur kring karossens b-stolpar bidrar till extra skydd, Ett batterihölje som fördelar energin vid en eventuell krock till ett större område ökar säkerheten.

Säkerhetsutrustningen är omfattande med bland annat nio krockkuddar och det finns ett helt system av förarassistansfunktioner i ADAS – Advanced Driver Assistance Systems. 

EV9 är den första bilen från Kia som kan utrustas med ett system för självkörning på nivå 3. HDP (Highway Driving Pilot) arbetar med 15 sensorer, varav två med avancerad LiDAR-teknik. Systemet skannar av föremål i ett 360-graders synfält för att hindra eventuella kollisioner och medger också självkörning enligt vissa villkor. Med HDP håller EV9 alltid en korrekt placering på vägen och rätt avstånd till fordonet framför, även om föraren släpper ratten. Om systemet upptäcker en annalkande fara kan det inleda en undvikande manöver för att förhindra kollision. Om något fel skulle uppstå eller om systemet begränsas i en kritisk situation uppmanas föraren att ta över – annars stannas bilen automatiskt. Tekniken kommer att erbjudas på den svenska marknaden när lagstiftningen tillåter detta. 

Bland övriga säkerhetsfunktioner finns exempelvis Lane Change Assist som också reagerar om ett annat fordon tvärt kör in framför det egna, Blind View Monitor som via en kamera ger en bild av läget i den fil man tänker byta till, samt Blind-Spot Collision-Avoidance Assist som varnar eller nödbromsar bilen om ett hinder upptäcks vid parkering eller filbyte. 

Autobromsen kan vid behov styra undan för att förhindra kollision och kan reagera på trafikanter och situationer av olika slag; fotgängare, cyklister, kritiska situationer i korsningar etc. Safe Exit Warning/Assist varnar för att öppna en bakdörr om ett fordon närmar sig bakifrån och kan också aktivera barnsäkerhetslåset för att hindra någon att gå ur bilen innan fordonet passerat.

Självparkeringen, Remote Smart Parking Assist 2.0, kan skötas när föraren är utanför bilen och initieras via Kia Smart Key. Systemet använder UWB-teknik (Ultra-Wide band) så att funktioner som låsning/upplåsning, motorstart etc. kan skötas från en smartphone samtidigt som nyckeln ligger i fickan eller väskan. 

Lanseringen av Kia EV9 GT Line AWD i Sverige sker i oktober, priserna är ännu ej fastställda.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

7 − 5 =