Pickuperna blir bara fler och fler och det är inte så konstigt med tanke på att de är bilvärldens multiverktyg. Tillverkarna strävar efter att erbjuda pickuper som är allt lyxigare och sägs ha allt mer personbilsegenskaper, samtidigt erbjuds lastvikter på över ett ton och dragvikter på 3,5 ton. Pickuper byggs traditionellt för yrkesfolk men många tillverkare vill även åt kunderna som brukar köpa en SUV. Isuzu är undantaget som satsar helhjärtat på yrkesfolket. Ingen annan har idag ett så brett utbud av seriösa terräng-pickisar på programmet som Isuzu. terrängkungen i Isuzus program är Arctic Trucks förädlade Isuzu Pickup AT35.
Isuzu har redan i grunden ett brett urval av pickup-modeller med tre olika hyttlängder och en rad olika utrustningsnivåer. Alla med den fyrcylindriga 1,9-liters dieseln på 164 hk och med sexstegade manuella eller automatiska växellådor samt fördelningslåda med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning och lågväxel. Motorn kan dessutom köras på 1005 förnybar HVO istället för diesel. Ett klart plus för åkare som valt att satsa på miljön.
Toppmodellen heter AT35, och det står för Arctic Truck med 35” höga hjul. Kort sagt en avancerad terränggående pickup byggd på erfarenheter gjorda på Island där man länge byggt storfotade bilar för att köra på sand, snö och is.
På köpet får man ett kaxigt utseende, marginellt höjd dieselförbrukning, dyrare vinter-däck och en betydligt robustare bil med Arctic Trucks skydd under motor och växellådor i kraftig stålkonstruktion. Bilen är fortfarande en bra lättlastare för det dagliga arbetet, men den är betydligt mer kompetent vid sidan av vägen. Dessutom väcker den uppseende med sitt kaxiga utseende.
Det som gör AT35 så speciell och så suverän i terrängen är egentligen höjningen med Fox Performance speciella terrängstötdämpare och terrängspiralfjädring. Långslagigt, högt och robust för att följa underlaget och samtidigt tåla tuffare tag.
Höjningen är i sig viktig för att de större hjulen ska få plats, men det är ändå de stora hjulen, med finska Nokian Rotiiva-däck i dimensionen 315/70 R17, som gör dfe avgörande skillnaden. Det där med 70-profil låter kanske 60-tal, men det handlar om en seriös terränggående bil och då är en högre däckprofil att föredra för att det ger bättre följsamhet mot underlaget. Särskilt om man minskar däcktrycket.
Vi tar ut AT35:an i terrängen och vi letar upp några högar med lös sand för att se om bilen levererar vad namnet antyder, och det gör den verkligen. Med rätt hantering av drivlinan, läs fyrhjulsdrivning i lågläge och mycket mjukt gaspådrag smyger pickisen fram över sanden. Precis så som de isländska glaciärbilarna gör på lössnö. I den här jämförelsen ska förstås tilläggas att isländska glaciärbilar oftast har ännu större hjul och ett extra lågväxelläge för extremt mjuk körning.
Det intressanta är att tekniken fungerar mycket bra även i svensk skogsterräng med diken och stenar. De stora Nokian-däcken har en speciell förstärkning med Aramid i sidoväggarna. Mycket viktigt om man kör bland sprängsten och annat vasst. Här är den långa fjädringsvägen i kombination med hög markfrigång och lågt marktryck direkt avgörande. Det enda jag saknar i den här bilen är differentialspärrar i axlarna. Sedan måste man ta ställning till om man står ut med att bilen tappar en del komfort med de stora hjulen som överför ojämnheterna i underlaget ganska burdust upp i hytten. bilen studsar och känns stötig om den körs olastad på ojämnt underlag.
Faktaruta Isuzu Pickup AT35.
Biltyp: Fyrhjulsdriven pickup.
Motor: 1,9 liters rak fyrcylindrig diesel.
Effekt: 164/129 hk/kW vid 3 600 varv/minut.
Växellåda: 6-stegad automat.
Max vridmoment: 360 Nm vid 2 000-2 500 varv/minut.
Acceleration: 0-100 km/t: 12,9 sekunder.
Toppfart: 180 km/t.
Tjänstevikt: 2 125 kg.
Max totalvikt: 3 050 kg.
Max släpvagnsvikt: 3 500 kg.
Bränsleförbrukning: 7,8 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt: 10,2 blandat.
CO2: 205 g/km.
Pris: 474 900:-.
Titta också på Nissan Navara AT32, eller bygg din egen Arctic Truck, det finns mycket ombyggnadsprylar till de flesta pickuper
Kort om Isuzu Pickup AT35
Varför?
För att störst går först.
För vem?
För den som inte bangar för snö i massor.
Slutsats?
Riktigt seriöst terrängbygge med flak.