Elroq är ett helelektriskt tillskott till Škodas modellportfölj. Världspremiären är satt till hösten 2024 men Škoda bjuder redan nu på en smygtitt. Elroq blir Škoda Autos helelektriska expansion i det populära A-SUV-segmentet, som är det största i Europa sett till volym.
Elroq blir den första Škoda-modellen att fullt ut anamma märkets nya designspråk Modern Solid. Tjeckiska biltillverkaren tummar inte heller på utrymmena i nya Elroq, i bagageutrymmet ryms 470 till 1 580 liter. Flera smarta lösningar för förvaring och kompakta exteriöra mått gör Elroq till en ideal bil för stadskörning. Motoreffekt varierar mellan 125 kW upp till 220 kW och räckvidden uppgår till maximalt 560 km enligt WLTP-cykel samt kan laddas från 10–80% på cirka 28 minuter. Elroq markerar starten på Škodas elbilsoffensiv med flera kommande modeller inom närmsta åren.
Modern Solid och Tech-Deck Face ersätter Škoda-grillen
Strategiskt viktigt för den tjeckiska biltillverkaren är att Elroq blir den första Škoda-modellen som anammar märkets nya designspråk, Modern Solid. Det inkluderar detaljer på fronten som exempelvis den nya Tech-Deck Face och Škoda utskrivet på bilens huv. Modern Solid representerar en fundamental förändring som innebär en kombination av robusthet, funktionalitet och autenticitet samtidigt som man vidhåller känslan av säkerhet och styrka, en ny tolkning av den traditionella Škoda-designen. Bakom den högglansiga Tech-Deck Face, som kommer att ersätta Škoda-grillen har designers och ingenjörer lyckats dölja både en radar och främre kamera. Lite högre upp på fronten syns Škoda utskrivet på bilens kraftigt skulpterade huv och blir den första bilen där den tidigare logotypen utgår.
Top LED-matrixstrålkastare får ny design
De nya LED-strålkastarna på Elroq har också fått en uppdaterad design. De har en slimmad övre ljusremsa för positionsljus och indikatorer på dagtid. Under sitter två LED-moduler som ger maximal upplysning under kvälls- och nattetid. Det ger en ny tolkning på Škodas ikoniska fyrögda look. De nya Top LED-matrixstrålkastarna har 36 individuella ljuspunkter. Baktill behåller Elroq det etablerade designkonceptet med C-formade lyktor och inslag av crystallinium, som linjerar med Modern Solid-språket. Det finns två versioner av baklyktorna, båda med 100% LED-teknik. Toppversionen erbjuder dynamiska indikatorer, baklykta med crystallinium-element och flera animationer vid låsning och upplåsning.
13-tums infotainmentskärm som standard och ökat fokus på hållbara klädslar
Interiören på nya Elroq kännetecknas av rymlighet och tydliga designlinjer. En 5-tum stor digital instrumentbräda, igenkänd från Enyaq, visar den viktigaste körinformationen. Föraren får också ytterligare information genom den valbara Head Up-displayen och visualiseringar med hjälp av Augmented Reality. Den centrala displayen rymmer infotainmentsystemet och är 13-tum stor som standard.
När det gäller interiöra val så ligger hållbarhet fortsatt högt på agendan, med mer hållbara, hållfasta och praktiska material. Elroq kommer att lanseras med utrustningsnivån Selection och med klädslar som känns igen från övriga modellsortimentet, exempelvis Loft. Exakt vilka som kommer erbjudas på den svenska marknaden är inte officiellt.
Fyra kraftfulla drivlinor och en räckvidd på över 560 kilometer
Škoda Elroq bygger på Volkswagenkoncernens MEB-plattform och kommer med fyra drivlinor; Elroq 50, 60, 85 och 85x. De olika versionerna varierar i batterikapacitet, vilket också relaterar till motoreffekten som ligger mellan 125 kW (cirka 170 hk) till 220 kW (cirka 299 hk). Ingångsversionen och bakhjulsdrivna Elroq 50 har ett 55 kWh stort batteri som ger en maximal effekt på 125 kW (cirka 170 hk). Elroq 60 har ett 63 kWh (brutto) stort batteri och 150 kW (cirka 204 hk) i effekt. Både Elroq 50 och 60 har en topphastighet på 160 km/h. Elroq 85 och 85x har båda ett 82 kWh (brutto) stort batteri där bakhjulsdrivna Elroq 85 levererar maximal effekt på 210 kW (cirka 286 hk) medan fyrhjulsdrivna 85x med en extra motor på framaxeln levererar 220 kW (cirka 299 hk). Både Elroq 85 och 85x har en topphastighet på 180 km/h och en räckvidd på över 560 kilometer. Vilka versioner som kommer att erbjudas på den svenska marknaden är inte officiellt ännu.
Översikt drivlinor
Version | 50 | 60 | 85 | 85x |
Batterityp | Lithium-jon | |||
Batterikapacitet (kWh) (brutto/netto) | 55/52 | 63/59 | 82/77 | |
Motoreffekt (kW) | 125 | 150 | 210 | 220 |
Topphastighet (km/h) | 160 | 180 | ||
Bak-/Fyrhjulsdriven | Bakhjulsdriven | Fyrhjulsdriven |
DC-laddning från 10–80% på under 28 minuter och automatisk förvärmning av batteriet
Alla versioner av nya Škoda Elroq har stöd för DC-snabbladdning men med varierande effekt. Elroq 85 och 85x kan ta emot ström i upp till 175 kW. Alla versioner av Elroq kan laddas från 10–80% på under 28 minuter. Med AC-laddning kan alla versioner av Elroq ladda med effekt upp till 11kW, vilket laddar batteriet fullt på mellan 5,5–8 timmar beroende version.
Elroq har också stöd för både automatisk och manuell förvärmning av batteriet. Förvärmningen förbereder batteriet för DC-laddning, främst i lägre temperaturer, och optimerar laddhastigheten. Funktionen kan startas manuellt i infotaimentsystemet eller aktiveras automatiskt om bilens navigation har en laddstation som destination och bilen avgör, baserat på temperatur, om förvärmningen ska startas.
Flexibelt bagageutrymme och flera smarta fack som maximerar utrymmet
Den tjeckiska tillverkaren är kända för generösa bagageutrymmen och nya Škoda Elroq är inget undantag. Trots sin kompakta storlek erbjuder Elroq stora utrymmen. Bagageutrymmet rymmer 470 liter och kan expanderas genom fällda säten till hela 1 580 liter. Det finns också flera förvaringsmöjligheter i interiören som rymmer 48 liter, vilket inkluderar flera smarta fack. Den kompakta SUV:en erbjuder också flera helt nya Simply Clever-funktioner. Dessa inkluderar exempelvis ett smart förvaringsnät under insynsskyddet för laddkabeln.
Flera avancerade säkerhets- och assistanssystem och upp till nio krockkuddar
Säkerhet är en ständigt prioriterad fråga och Elroq har flera avancerade säkerhets- och assistanssystem som standard för både passiv och aktiv säkerhet. Assistanssytemen består exempelvis av Travel Assist som förbättrats i senaste versionen. Intelligent Park Assist tillåter Remote Parking så att bilen kan styras för parkering utanför bilen genom MyŠkoda-appen. Bilen kan också lära sig hur föraren brukar parkera vid upp till fem olika platser och kan därefter assistera parkeringen när bilen börjar närma sig parkeringsplatsen.