Femtio år är väl ingen ålder. Särskilt inte om storebror redan passerat sjuttio. Det finns ett antal bilmodeller som påverkat utvecklingen mer än andra. Det handlar om bilar som VW skalbaggen, VW Golf, Land Rover 80 till Defender, Range Rover och Mini. Lite mer i nutid handlar det om bilar som Tesla S och Nissan Leaf.
Jubilaren jag vill uppmärksamma här är Range Rover. Bilen som lanserades 1970 och nu fyller 50 år. Det var en magisk tid för brittisk bilindustri då Range Rovern följde upp Minins succé och skapade en efterfrågan jorden runt som ledde till årslånga leveranstider.
Så här firade man 50-års jubileumet med ett stort konstverk i snö uppe i Arjeplog.
När Range Rover lanserades var det startskottet för den SUV-våg vi upplever idag. Innan Range Rovern, satte hjulen i den brittiska terrängen var en terrängbil en bullrig och stötig bil med, låt oss säga, begränsade prestanda. Land Rover tillverkade sina 88 och 109 modeller med en 62-hästars diesel som vanligaste motorn.
Land Rover hade ännu inte chockat världen genom att flytta ut strålkastarna från grillen till skärmarna och döpa om Serie IIa till Serie III, så den samlade offroadvärlden levde i en konservativ och trygg tillvaro ända tills dagen då Land Rover visade sin Range Rover med bättre terrängegenskaper än terrängbilen Land Rover 88 och 109. Range Rovern hade dessutom både bättre prestanda, tack vare en 3,5-liters bensin-V8, och bättre komfort, tack vare en helt unik hjulupphängning som både gav lång fjädringsväg och bra komfort tack vare skruvfjädring.
Från den junidagen 1970 var det oerhört turbulent och otryggt i terrängbilsvärlden som plötsligt öppnades för allt från amerikanska hemmafruar som ville ha en hög och trygg SUV till äventyrare som körde Paris-Dakar, Camel Trophy och Trans-Amerika med den tidens lyx-SUV.
Ända sedan den dagen har Range Rover varit Land Rovers spjutspets när det gäller teknik och det häftiga är att Land Rover aldrig låtit Range Rover komma till korta i terrängen. Den revolutionerande axelupphängningen med stag i en K-form både till fram- och bakaxeln fick tidningen Teknikens Värld att kora den mest överlägsna segraren i någon test när de jämförde Range Rover med Jeep Cherokee, International Scout och Chevrolet Blazer.
Range Rover fick luftfjädring och skruvfjädrarna med K-axelupphängningen gick i arv till Discovery och Defender. Så fick även Discovery luftfjädring med nivåreglering och nu sluts cirkeln i och med att även Defender får luftfjädring och nivåreglering, läs justerbar markfrigång.
Range Rover är idag en egen grupp i Land Rover-familjen med Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar och Range Rover Evoque. I sagda ordning en lyx-SUV med terrängegenskaper utöver det vanliga. En något kompaktare lyx-SUV med något bättre terrängegenskaper. En stor kombi med terrängegenskaper utöver det vanliga. En kompakt-SUV med en design som slår knock-out på konkurenterna, men sämre i terrängen än syskonen i Range Rover familjen.
Senaste teknik-innovationen i sagda familj är Range Rover PHEV, laddhybriden med andra ord. En Range Rover som är elbil de första fem milen, lyxbil hela tiden och terrängbil varje gång du behöver det. Kort sagt en helt unik kombination. Tittar vi på prestanda och förbrukning blir även det ganska unika siffror. Men vad annat kan man vänta sig när det gäller en bil som kostar 1 miljon kronor?
Vi kan börja med att konstatera att ingen människa i världen köper en bil för en miljon och ger sig ut på avancerad terrängkörning, lika lite som att en sann elbilsvän skulle lägga sina pengar på en Range Rover, bilen som länge tävlat med Porsche Cayenne om att vara stadsjeepshatarnas favorithatobjekt.
Vem köper då en eldriven lyxterrängbil?
För det första kan vi konstatera att den har egentligen ingen konkurrens. Tesla X är ingen terrängbil. Jeep Renegade och Compass kommer som laddhybrider, men kan inte klassas som lyxbilar och det är tveksamt om de får maximal terrängkompetens med lågväxel och annan Trailblazer-utrustning.
För det andra kan vi konstatera att den här bilen har en förbrukning på 2,8 liter/100 km enligt WLTP. Allt beroende på utrustning och hjulstorlek. Den är något så unikt som en elbil med möjlighet att lasta 500 kg och dra 2,5 ton. Tack vare den låga förbrukningen och därmed låga utsläpp på 64 gram CO2/km har den rimligt låg fordonsskatt och förmånsvärde.
Kunderna som väljer en Range Rover laddhybrid är miljömedvetna brittiska godsherrar och alla andra jorden runt som gärna lever som sådana. Range Rovers övriga kunder av idag är allt från hästfolk och båtägare till personer som gärna markerar status i samhället, och för all del även utanför samhället.
Kort om Range Rover PHEV
Varför?
För att Range Rover-ägare ska slippa SUV-skammas.
För vem?
För lorden som vill ha en grön livsstil.
Slutsats?
Range Rover med eldrivning utan att kompromissa med terrängframkomligheten.
Faktaruta: Range Rover Sport PHEV
Årsmodell: 2020.
Motor: rak fyrcylindrig bensin samt en elmotor.
Cylindervolym: 2, liter.
Effekt: 300/221 hk/kW vid 5.500 varv/minut, 116/85 hk/kW (elmotor).
Max vridmoment: 400 Nm vid 1.500-4.000 varv/minut, 275 Nm (elmotor).
Växellåda: 8-stegad automat.
Drivning: 2WD hög/4WD hög eller 4WD låg.
Bakaxel: individuell hjulupphängning, luftfjädring, krängningshämmare.
Framaxel: individuell hjulupphängning, luftfjädring, krängningshämmare.
Markfrigång: 278 mm.
Rampvinkel fram/mellan hjul/bak: 33,0/27,2/31,0 grader.
Däck: 235/65R19.
Fälgar: 19″ aluminiumfälgar.
Acceleration 0-100 km/t: 6,7 s.
Toppfart: 220 km/t.
Vaddjup: 800 mm.
Tankvolym: 90 liter.
Räckvidd på el WLTP/ maximalt under testperiod: 39/37 km
Tjänstevikt: 2.712 kg.
Totalvikt: 3.200 kg.
Max släpvagnsvikt: 2.500 kg.
Max tågvikt: 5.710 kg.
Vändradie: 6,2 meter
Lastutrymmets volym bakom första sätesraden: 1.686 liter.
Bränsleförbrukning: Uppgiven vid blandad körning 2,8 l/100 km, uppmätt långkörning motorväg: 8,1 l/100 km, blandad körning 2,2 l/100 km (simulerad pendlarkörning 25×2 km per dag).
Koldioxidutsläpp: 64 g/km.
Pris: från: 949 900:-