Brett urval när nya Defender även bli plug-in

Land Rover Defender blir nästan miljöbil, eller kanske man bara ska säga betydligt miljövänligare, när den nu laseras som laddhybrid. Den blir samtidigt den mest kraftfulla Defendern i en allt bredare modellflora från den brittiska terrängbilstillverkaren.

Lite fakta om Land Rover Defender laddhybrid:

Nya Defender P400e är den mest kraftfulla och bränsleeffektiva av alla Defenders, med 404PS, 0-100m km/t på 5,6 sekunder, 3,3 l/100 km och CO2-utsläpp på 74 g / km.

Helelektrisk körning:

Elmotorn levererar omedelbart vridmoment för nollutsläpp både på väg och i terrängen. Elektriskt räckvidd på 4,5 mil och utan avgasutsläpp.

Fem- eller sex-sitsalternativ


Ny sexcylindrig Ingenium-diesel:

Smidig och förfinad dieselmotor finns i tre effektvarianter på D200, D250 och D300


Högpresterande diesel:

D300 levererar bättre vridmoment, bättre bränsleekonomi och mindre utsläpp jämfört med tidigare dieslar och är Eu6d-Final och RDE2-kompatibel


Defender Hard Top:

Tuff kommersiell Defender som finns i 90 och 110 karossdesigner, med ett urval av Ingenium-dieselmotorer och en praktisk, stryktålig lastyta. Tveksamt om den kommer att importeras till Sverige.


Defender X-Dynamic:

Överbryggar klyftan mellan Defender och Defender X-modellerna, nya X-Dynamic har en tuff exteriördesign och unik inredning


Intelligent fyrhjulsdrift:

Defender är den första Land Rover med det som Land Rover kallar intelligent fyrhjulsdrift. Den är standard på alla sexcylindriga dieselmotorer och beskrivs så här av Land Rover: ”Det nya intelligenta drivlinssystemet varierar kontinuerligt axlarnas vridmoment baserat på sensordata från bilens omgivning och förarinput. Allt efter behov kan på så vis hela vridmomentet fördelas till den ena eller den andra axeln. Detta intelligenta system för vridmomentsfördelning optimerar drivlinan för väggrepp, dynamik vid körning på väg samt effektivitet, vilket resulterar i förbättrad bränsleekonomi och minskade CO2-utsläpp – allt utan att Defenders inneboende terrängkompetens på något vis blir lidande.”

Min kommentar är att det handlar om en något modifierad antispinnlösning. Land Rover har inte vågat sig på att förse bilen med differentialspärrar mellan axlarna och i båda axlarna, vilket egentligen är överlägset alla andra lösningar när det gäller bäst terrängegenskaperna. Där är med andra ord Jeep Wrangler och Mercedes G-klass unika.

Defender 90:

Tre-dörrars version har imponerande förmåga och avancerad teknik i en kompakt hjulbas, med plats för sex och kan beställas nu.

Land Rovers line up för Defendern

Den nya laddhybriden P400e har en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter och en elmotor på 105 kW, vilket ger P400e en sammanlagd effekt på 404 hk ett kraftigt vridmoment tillsammans med låga driftskostnader, CO2-utsläpp på bara 74 g/km och en bränsleförbrukning på 3,3 l/100 km vid blandad körning. Den kan köras på ren eldrift med nollutsläpp i upp till 43 km. Den kan köras på el även i terräng, där det omedelbara vridmomentet från elmotorn gör Defender ännu mer kompetent. 

Parallellt med nya P400e finns nu Land Rovers kraftfulla och effektiva raka sexcylindriga Ingenium-dieselmotor i programmet. Kombinationen av rejäl prestanda, högt vridmoment, smidig respons och förfining gör Defender till en multitalang i världsklass på vägen och en lättkörd men kompetent terrängbil utanför vägen. 

Den nya versionen X-Dynamic finns till både 90- och 110-versionerna och bjuder på ett urval av utvändiga och invändiga designelement, som får modellen att sticka ut från mängden. 

Sortimentet med tillval som ger Defender en personlig touch har vuxit med nya färger, bland annat Yulong White, Silicon Silver och Carpathian Grey som kan kombineras med en rad olika kontrasterande takfärger. För första gången finns nu också ett urval av individuella tillval, bland annat det fällbara tygtaket till Defender 110 och ett fjädringspaket till Defender 90, medan premium LED-strålkastare, Meridian ljudsystem, head up-display och dimljus fram kan väljas till separat. 

Nick Collins, Vehicle Line Director Defender, Jaguar Land Rover, berättar: “Land Rover Defenders kompetens fortsätter att utvecklas genom en rad förbättringar av drivlina och design. För Defender-kunder finns det mer att välja bland än någonsin, med ett komplett utbud av utvändiga och invändiga färger och dekorer, bland annat den distinkta nya modellen X-Dynamic samt val mellan 90- och 110-karossutförande.”

Defender P400e laddhybrid 

Den nya laddhybriden P400e är viktig för Defenders utveckling. Varianten finns i 110-karossutförandetdrivs med en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter och 300 hk samt en elmotor på 105 kW med strömförsörjning från ett batteri på 19,2 kWh. Den kombinerade effekten på 404 hk från bilens avancerade drivlina möjliggör sofistikerade prestanda med utmärkt respons samt en räckvidd upp till 43 km vid ren eldrift.

Defender P400e släpper ut så lite som 74 g/km CO2 och kan köras på bara 3,3 l/100 km. Trots imponerande bränsleekonomi och utsläppsvärden levererar Defender P400e 0–100 km/h på 5,6 sekunder och har en topphastighet på 209 km/h. 

Alla PHEV-varianter har en Mode 3-laddkabel som standard, och som tillval finns även en Mode 2-kabel. Med Mode 3-laddkabeln kan batteriet laddas till 80 procent på två timmar, medan laddning med en Mode 2-kabel tar cirka sju timmar till 80 procent – perfekt för laddning hemma över natten. Med hjälp av snabbladdare på 50 kW kan P400e laddas till 80 procents batterikapacitet på 30 minuter.

Defender P400e kan fås med fem eller sex säten, 3-zons klimatanläggning som standard, tonade rutor och soldämpande glas. En specifik detalj för P400e är hybridtekniken som återvinner energi vid inbromsning genom att använda elmotorerna som generatorer och ladda batterierna, en viktig teknisk funktion för att uppnå bästa bränsleekonomin.

Elmotorerna i laddhybriden är faktiskt en fördel vid terrängkörning eftersom de ger högsta vridmoment från start och kan krypköras extremt långsamt utan risk för att bilen tappar ork. Nog så viktigt både för terrängframkomligheten och hänsyn mot underlaget. 

Dessa egenskaper bidrar på ett avgörande sätt till Defenders dragkapacitet. P400e kan dra upp till 3000 kg, och taket klarar en last på 168 kg (dynamisk) eller 300 kg (statisk). 

Ny rak sexcylindrig Ingenium-dieselmotor och intelligent fyrhjulsdrift 

Nu finns ett nytt Ingenium-motoralternativ i form av den raka sexcylindriga dieseln, med högre vridmoment, smidig respons och förbättrad bränsleekonomi tack vare mildhybridteknik (MHEV) och ett nytt intelligent fyrhjulsdriftssystem. 

Motorprogrammet toppas av D300, som har fått mer effekt och vridmoment och nu utvecklar 300 hk respektive 650 Nm. Det gör att 0–100 km/h går på 6,7 sekunder i Defender 90. Det högre vridmomentet innebär att Defender D300 levererar smidig prestanda både på och utanför vägen och därmed passar perfekt till Defenders robusta karaktär. 

MHEV-tekniken bidrar till bättre bränsleekonomi med hjälp av ett effektivt stopp/start-system som stänger av motorn vid stillastående samt ett system som återvinner energi som normalt går förlorad vid bromsning eller retardation. Energin matas tillbaka till batteripaketet och kan användas senare. En viktig fördel med MHEV är att denna energi används vid acceleration och ger snabbare respons och bättre prestanda. 

Det nya intelligenta drivlinssystemet varierar kontinuerligt axlarnas vridmoment baserat på sensordata från bilens omgivning och förarinput. Allt efter behov kan på så vis hela vridmomentet fördelas till den ena eller den andra axeln. Detta intelligenta system för vridmomentsfördelning optimerar drivlinan för väggrepp, dynamik vid körning på väg samt effektivitet, vilket resulterar i förbättrad bränsleekonomi och minskade CO2-utsläpp – allt utan att Defenders inneboende terrängkompetens på något vis blir lidande.

Kombinationen av MHEV-teknik och den överlägset sofistikerade raka sexcylindriga motorn gör att Defenders dieselmotorer är mer ekonomiska, har bättre respons och är mer sofistikerade än de motorer som de ersätter. 

Modellerna D200 och D240 blir D200 och D250 till 2021* och använder samma raka sexcylindriga Ingenium-motor som D300 fast med 200 hk respektive 249 hk. En höjning av vridmomentet till 500 Nm (D200) och 570 Nm (D250) ger ökad användbarhet, och med hjälp av MHEV-teknik förbättras bränsleeffektiviteten och minskas utsläppen för alla dieselmotorer i Defender. 

De nya Ingenium-motorerna D200 och D250 förbrukar 8,8 l/100 km och släpper ut så lite som 230 g/km CO2. Med dessa motorer i Defender 110 går 0–100 km/h på 10,2 sekunder respektive 8,3 sekunder. 

*På marknader med Eu6d-final. Uppdateringar tillgängliga i Sverige på nybilsbeställning av modellår 2021 från 9/9.

Defender 90

Defender 90 finns med samma utbud av kraftfulla och kompetenta bensin- och dieseldrivna Ingenium-motorer med mildhybridteknik (MHEV) och kan fås med upp till sex säten om den utrustas med extrasätet fram. 

Bensinalternativen till Defender utgörs av de kraftfulla P300 och P400 med MHEV-teknik, och på dieselsidan finns den nya raka sexcylindriga Ingenium-dieseln som D200, D250 och D300. Precis som 110-modellen, har alla Defender 90 en smidig 8-växlad automatisk växellåda. Denna är kopplad till permanent fyrhjulsdrift på bensinvarianterna och till intelligent fyrhjulsdrift på de nya dieselversionerna. Tack vare Configurable Terrain Response och samma imponerande på- och avkörningsvinklar som på 110-modellen garanteras Defenders sedvanliga kompetens.

Inuti har 90-modellen samma praktiska interiördesign som 110-modellen och kan fås i en rad olika versioner: Defender, X-Dynamic, First Edition och X samt paketen S, SE och HSE. Var och en av dessa utgör en unik tolkning av Defenders identitet och erbjuder kunderna ett brett urval av invändiga färger och utrustningsvarianter som kompletterar utbudet av teknik på ett perfekt sätt. Den rymliga kupén har plats för upp till sex personer, trots att bilens totala längd är mindre än en kompakt familjekombi. Defender 90 har också en ”snäv” vändcirkel på 11,3 m som gör bilen ytterst lättmanövrerad. 

Till Defender 90 finns samma fyra tillbehörspaket att välja mellan: Adventure, Country, Explorer och Urban – vilket innebär att kunderna kan köra sin Defender vart de vill och med utrustning som gör det lätt att ta sig dit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nio + femton =