Dacias rykande heta bruksbil

Har du någon gång tänkt tanken att försöka korsa en Range Rover med en Renault 4? Förmodligen inte, men Dacia har nog plockat lite från båda 70-talets klassiker Ranger Rover och Renault 4 när de skapade Dacia Duster. En bil som har antistatus- och brukskaraktären från Renault 4 men också fyrhjulsdrivningen och vintertryggheten från Range Rover.

I bilvärlden talar man ofta om att en bil förstärker en viss livsstil, men när det gäller Dacia Duster så är det snarare så att bilen är livsstilen.  Det finns klubbar för Duster-ägare både i Sverige och runt om i världen. Det finns företag som specialiserat sig på modifieringar och extrautrustning för just Dacia Duster. Som Duster-ägare kan du utrusta din bil med terränghjul, snorkel (för att köra i djupt vatten), differentialspärrar och allehanda terrängkörningsutrustning som skyddsplåtar för underrede och drivlina. Dacia erbjuder flera olika lösningar för transport av cyklar, surfbrädor och annat sportigt eller praktiskt. Kort sagt så är Duster-älskarna både många och så fascinerade av sin bil att de gärna lägger ut extra pengar på att förfina och göra bilen mer personlig. Detta även om det i grunden handlar om en bil man väljer för att den är ett ekonomiskt val.

Trots att bilen varken kan kallas sportig, premium eller miljöbil håller den ett högt andrahandsvärde och ett ännu högre affektionsvärde för många.

Det raka svaret på varför den blivit så populär är naturligtvis kombinationen av ett lågt nypris, en ganska rymlig bil och dess uttalade brukskaraktär. Dacia Duster är en bil för tuffa tag, för skogsvägar och vintervägar. Den är inte en robust bil, vilket är lätt att tro, men den är en bil som man inte gråter blod om den får en repa i lacken eller en buckla på skärmen. Här är användbarheten viktigare än puts och status.

Senaste Dustern är en uppgradering av Duster generation 2 som lanserades för ett par år sedan. Konceptet är detsamma men något förfinat. Det handlar om en bil som är lätt att leva med. Väljer du den fyrhjulsdrivna versionen så blir du inte sittande i snövallen den där morgonen gatan helt oväntat är plogad och du tar dig ända fram till sommarstugan även om det regnar småspik på leriga skogsvägar. Bilen är ingen racer, men den hänger med i vardagstrafiken och vägegenskaperna är av samma karaktär. Mer vardagsnytta och komfort än gatracer. Sikten är föredömligt bra. Stolarna är inte precis komfortstolar, men du sitter helt ok även för lite längre resor.

Kollar vi lite i backspegeln så är det fascinerande vad Renault gjort av bilmärket Dacia. Renault äger Dacia. Det är en tydlig parallell med det Volkswagen gjort med Skoda men det finns en skillnad och det är att Renault har valt att ha en större skillnad mellan Renaults bilar och Dacias bilar. Det betyder i klartext att Dacia får äldre Renault-teknik och ett markant lägre pris. Det betyder också att Dacia bygger bilar där det viktiga är att bilen har en basutrustning. Inget onödigt, kort och gott.

Det där med inget onödigt har dock drabbats av marknadsförarnas klåfingrighet med tiden. Bilen säljs både som framhjulsdriven och fyrhjulsdriven. Den framhjulsdrivna kan numera fås med automatväxellåda och den fyrhjulsdrivna versionen har en stor mängd information på mittskärmen för att flirta med de som vill ut i terrängen med bilen. Bland annat lutningsvinkel i sidled, ingång- och utgångsvinklar, höjdmätare och kompass. Efter en resa i terrängen finns data från resan på 4×4-skärmen.

Ytterligare ny teknik i Duster inkluderar döda-vinkelvarning, parkeringsassistent, precis som det naturligtvis finns en kamera för bakåtsikt och i 4X4-versionen finns adaptive hill descent control som är särskilt användbart vid terrängkörning eller i branta nedfarter och säkerställer en hastighet på 5-30 km/h (anpassad efter förarens önskemål). Dessutom erbjuds nu en så kallad multi view-kamera. Det är i grunden ett kamerasystem med fyra kameror som visar situationen hela vägen runt bilen. Den största fördelen med detta är att det gör det enkelt att parkera med nya Duster. 

Till och med det här med att koppla upp bilen till din smartphone erbjuds numera köparna av billen som marknadsförs som spartansk. Med Media NAV får man navigering samt trådlöst Apple CarPlay® och Android Auto®.

Ett brett utbud av motorer finns att välja mellan, liksom tidigare. Den stora nyheten; EDC-växellådan finns till 150 hk bensinmotorn med framhjulsdrift. En 6-växlad manuell låda finns också för 150 hk version i 4×4 och för de övriga bensinmotorerna; 90 & 130 i 4×2. Det finns en dieselmotor, 115 hk som kommer med 6-växlad manuell växellåda som finns i både 4×2 och 4×4. Prisspannet är från: 149 900:- för enklaste framhjulsdrivna modellen, TCe90 med 90 hk, till: 218.000:- för topputrustade fyrhjulsdrivna TCe 150 med 150 hk.

Varför?

För att bruks är den nya statusmarkören.


För vem?

För trendkänsliga skogsmullar.


Slutsats?

Tillräckligt bra, snygg och effektiv, men inte mer.

Fakta

Dacia Duster TCe 150 4×4

Pris: 197 000:-

Motor: 1,3 liters bensin, rak fyrcylindrig.

Effekt: 110/150 kW/hk, vid 5 250-6 000 varv/minut.

Max vridmoment: 250 Nm vid 1 700-2 750 varv/minut.

Växellåda: 6-stegad manuell växellåda.

Prestanda: Toppfart: 198 km/t, acceleration 0-100 km/t: 10,4 sec.

Tjänstevikt/max last/släp: 1 324/525/1 500 kg.

Deklarerad förbrukning blandad körning (WLTP): 6,8 liter/100 km.

CO2: 153 g/km (WLTP).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre + två =