Detta är Audi e-tron GT

Audi har visat bits and peaces av sitt projekt under utvecklingen av sin mest extrema sportbil efter R8 e-tron. Det handlar om en fyrhjulsdriven bil med fyrhjulsstyrning, torque vectoring styrning, luftfjädring och prestanda som gör den till något unikt. Det handlar om Audi e-tron GT. En äkta eldriven Gran Turismo. Räckvidd ca 450 km WLTP, toppfart 250 km/t acceleration 0-100 km/t 3,3 sek. Snabbladdning på 30 min för 80% av kapaciteten, laddkapacitet 270 kW i ett 800 voltsystem. Motoreffekt: 476 alternativt 598 hk.

Audi beskriver bilen som ”Future is an attitude”

Det enda vi fått veta innan lanseringen är att bilen har en energiförbrukning på 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP. Vi vet också att bilen kommer att tillverkas på Audis prestigeanläggning Böllinger Höfe på Neckarsulms-fabriken.

Det är där R8 tillverkas bland annat. Mycket av tillverkningen kommer att göras manuellt för maximal finish och hela tillverkningen görs med största möjliga hänsyn till klimat och miljö. Det handlar om allt från energiproduktion till materialval. Bland annat använder man inte läder i inredningen.

Audi RS e-tron GT prototyp.

Audi har lagt ner maximalt krut både på prestanda, energieffektivitet och väghållning. Man vill inte drabbas av sämre räckvidd än konkurrenterna, eftersom det är ett viktigt underlag för den som väljer att köpa elbil. Därför har bilen fått extremt lågt luftmotstånd och detta ger i kombination med noggrant hantverk och avancerad utrustning för tillverkning av de olika delarna bilen är uppbyggd av en bil som får ett klassiskt sportbilsutseende. Ett utseende som chefsdesignern kallar den snyggaste bilen han skapat.

Förhandsvisning av prototypen.

Audi lanserar en eldriven koldioxidneutral prestandabil samma år som EU förbereder sig på att införa något som kallas ISA, Intelligent Speed adaptation. Ett system som övervakar bilens hastighet och den lokala vägsträckans högsta tillåtna hastighet och varnar för att sedan strypa bilens prestanda om inte föraren sänker till laglig hastighet. Det är en teknik som också banar väg för försäkringsföretag att höja premien för den som visar en tendens att överskrida hastighetsbegränsningarna. Min invändning mot detta är att fortkörning inte är den enda företeelse som kan minska trafiksäkerheten. Jag är tvärtom övertygad om att det finns andra företeelser som alkohol, droger, aggressiv körning, korta avstånd med mera. Hastigheten har naturligtvis en viss betydelse för trafiksäkerheten, men det går inte att relatera riskerna till hastigheten då den måste ställas i relation till situationen som råder.

Audi avfärdade min fråga om de ser ISA som ett hot mot utvecklingen av nya prestandabilar och de svarade med ett kort och koncist: Nej!

Kort sagt så är det glädjande att EU:s hot om ISA inte avskräcker biltillverkare som Audi från att ta fram prestandabilar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

15 − tolv =