Det är väldigt sällan jag kommenterar en bils utseende. Jag tycker egentligen att det är den eventuelle köparens privilegium att få skapa sig en uppfattning utan att färgas av mina subjektiva intryck. När det gäller Nissan Ariya har jag dock svårt för att hålla tillbaka lovorden. Nissans designers har lyckats riktigt bra med både interiören och exteriören. Detta utan att kompromissa med vare sig komfort eller det praktiska.
Nissan var med från starten och hade ledartröjan när det gäller elbilen och dess roll i morgondagens infrastruktur ända sedan första generationen Leaf såg världens ljus 2010. Nissan lanserade tidigt tanken på V2G, tekniken där elbilen används som powerbank och laddar tillbaka elektricitet till elnätet när efterfrågan är som störst. Nissan var också först ute med e-pedal, tekniken där gaspedalen även används för inbromsning.
Nissan har med andra ord tacklat övergången till elbilar med genomtänkta lösningar där man utnyttjar elbilens unika egenskaper fullt ut för att skapa både morgondagens hållbara samhälle och ge dagens bilköpare ett seriöst alternativ till förbränningsmotorbilen. Samtidigt har tanken på hur vi utformar morgondagens infrastruktur och hur vi löser den personliga mobiliteten hela tiden varit med och då har det handlat om eldrivna bilar med batterier som energibärare.
Det intressanta är att Nissan Ariya är en av dagens moderna elbilar som är just ett så seriöst alternativ till förbränningsmotorn att den representerar en generation av elbilar som utgör en tipping point där elbilen är det bästa alternativet. En utveckling som redan tagit fart i Nissans värld där Ariyas systermodell, Nissan Qashqai är en förbränningsmotorbil men med elbilens drivlina och körbarhet.
Nissan Ariya är inte en ersättare till Leaf. Ariya är en kompakt SUV, eller en crossover som Qashqai kallades för när den lanserades. Ariya är dock inte den höjda kombin som Qashqai var från början, och till viss del är även i dag. Ariya är mer av ett designstycke som sticker ut i vardagstrafiken. En crossover där elbilens möjligheter har lett till nya designlösningar som exempelvis den skjutbara mittkonsolen.
En elbil har en grundkonstruktion som ger många fördelar då det gäller väghållning och komfort men även innerutrymme. När Nissan Leaf konstruerades valde Nissan att skapa en helt ny plattform där batterierna ligger i golvet mellan bilens axlar och det gäller fortfarande som den optimala lösningen för en elbil. Det ger stora möjligheter att utforma innerutrymmena som man vill då bilen får ett plant golv i hela kupén. I praktiken betyder det bättre benutrymme både bak och fram. I Ariya finns det exempelvis ingen konsol under instrumentbrädan fram och benutrymmet bak är väl tilltaget, liksom takhöjden både fram och bak trots att bilen har en taklinje som mer för tankarna till en strömlinjeformad kupémodell.
Framför allt ger lösningen med de tunga batterierna i golvet en optimal viktfördelning, vilket ger bästa köregenskaperna och det gäller både komfort och väghållning samt, inte minst viktigt, bästa framkomlighet vintertid om bilen är fyrhjulsdriven då båda axlarna får lika mycket tyngd och därmed optimalt fäste. Den provkörda Nissan Ariya Evolve + är den fyrhjulsdrivna toppmodellen med ett tydligt fokus på prestanda och väghållning bilen har en något hårdare fjädring i kombination med 20” hjul med lågprofildäck 255/45 R20, vilket kan upplevas som stötigt på sämre vägar men verkligen ger bästa styrrespons och balans både på krokiga vägar och i högre hastighet på motorväg.
Nissan Ariya erbjuds med två olika batteristorlekar, 63 och 87 kWh, och två olika drivlineval där den provkörda Evolve + har det stora batteriet och en motor för varje axel, medan de billigare versionerna enbart har en motor fram. Evolve + sammanlagda effekt är 290 kW (388 hk), medan de framhjulsdrivna modellerna finns både med det mindre och det större batteriet. Modellerna med det mindre batteriet har en motoreffekt på 160 kW/214 hk och de med det större batteriet och framhjulsdrivning har en effekt på 170 kW/238 hk. Utöver Evolve + har Nissan två andra fyrhjulsdrivna modeller med en effekt på 225 kW/301 hk och det stora batteriet. Uppgiven räckvidd, blandad körning WLTP, varierar från 40 till 53 mil. Den provkörda Evolve + har en uppgiven räckvidd på 50 mil. Vi nådde en sommardag 40 mil på motorväg, E4 Stockholm-Ljungby.
Så till kärnfrågan för de flesta elbilsåkare och det är tiden det tar att ladda batterierna. Nissan Ariya har möjlighet till likström snabbladdning med 130 kW under optimala förhållanden. Det är inte marknadsledande då det finns andra elbilar som har dubbelt så snabb laddning, vilket kan vara viktigt för de som kör långa sträckor. Använder man elbilen huvudsakligen till dagliga resor runt 20 mil så har det ingen betydelse. Snabbladdning är dyrt och används enbart när det är nödvändigt. Då är Nissans inbyggda laddare viktigare. Den har en kapacitet på 22 kW, vilket betyder att den laddar ett nästan tomt batteri på 5 timmar om den laddas med en wallbox som är den typiska lösningen för villaägare.
Lägre laddeffekt är normalt sett skonsammare för batteriet och vi vet att Nissan har full koll på batteriernas tålighet. I Ariya är batterierna tempererade med både kylning och värmning för optimal temperatur både vad gäller kapacitet och hållbarhet. Det går också att manuellt förvärma batterierna inför laddning, vilket kortar laddtiden vintertid. När vi laddade bilen på Circle K:s supersnabbladdare med 20 graders temperatur i luften och icke förvärmda batterier hade vi en laddeffekt på runt 100 kW från 30% till 58%, sedan gick den ner till 82 kW tills vi avslutade laddningen vid 81 % batterikapacitet. En nog så viktig sak är det faktum att Ariya är den enda elbil vi testat som inte en enda gång hade problem att starta laddningen vid snabbladdning.
Sammanfattningsvis så är Nissan Ariya en väldigt välbyggd och genomtänkt elbil med prestanda som för inte så många år sedan var reserverade för extremt dyra statsjeepar. Det viktiga är att bilen har överraskat positivt på alla plan. Riktigt bra strålkastare vid mörkerkörning, väldigt bra och diskret formgiven förarmiljö, bra utrymme och riktigt bra vägegenskaper samt prestanda.
Fakta. Nissan Ariya Evolve +
Motor: 2 elmotorer.
Växlar: eldrivning med en växel fungerar som en steglös automat, fyrhjulsdrivning.
Räckvidd: upp till 498 km (WLTP), uppmätt på motorväg/landsväg 110/90 km/t 395 km.
Snabbladdning: (130 kW likström) 20–80 procent på cirka 40 minuter.
Ombordladdare: 22 kW växelström.
Batteriteknik: litiumjonbatterier med automatisk kylning och uppvärmning samt manuell förvärmning för laddning.
Toppfart: 200 km/tim.
Effekt: 290 kW/388 hk.
Vridmoment: 600 Nm.
Acceleration: 0–100 km/tim på 5,1 sek.
Tjänstevikt: 2 293 kg.
Max totalvikt: 2 655 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.
Längd/bredd/höjd: 460/217 (inkl speglar)/166 cm.
Hjulbas: 278 cm.
Markfrigång: 17cm.
Vändcirkel: 10,8 m.
Lastutrymme: volym 415 liter till baksätets överkant, längd fällda baksäten: 128 cm.
Ekonomi/miljö
Pris: 720 700 kronor
Privatleasing från: 6.095 kr/mån (enklare modellen: ARIYA 87 kWh e-4ORCE Advance).
Skatt/år: 360 kronor.
Förmånsvärde från: 5 839 kronor/mån.
Garantier: Nybil: 3 år 10 000 mil, elbilskomponenter: 5 år (10 000 mil), batteripaket: 75% kapacitet efter 8 år (16 000 mil), rostskydd: 12 år. lack: 3 år, mobilitetsgaranti: 3 år.
Förbrukning: 20,4 kWh/100 km (WLTP), vilket vi också nådde en sommardag motorväg/landsvägskörning snitt 88 km/t.
Koldioxidutsläpp: 0 g/km.
+
Förarmiljö
Låg ljudnivå
22 kW ombordladdare
–
Högsta laddkapacitet 130 kW
Hård fjädring på dåliga vägar (positivt i andra lägen)