Utvecklingsteamet bakom framtidens bil

Det här är historien om ett ungt team och en mycket målmedveten satsning på elbilar. Det handlar inte om yviga löften på Keynotes i USA, eller stora ord om en framtid med enbart bilar med elmotorer. Det handlar inte om uppblåsta framtidsvisioner utan om den enda seriösa idébanken för ett framtida hållbart samhälle med personlig mobilitet.

– Skillnaden är att vi tillverkar dem och vi levererar dem, säger en självsäker och väldigt nöjd Gareth Dunsmore.

Han tillägger: Vi har dessutom full koll på de bilar vi har levererat. De har de mest nöjda kunderna vi har upplevt och batterierna presterar bättre än vi vågat hoppas på.

Gareth Dunsmore har högsta ansvaret för Nissans elbilar och jag har fått en intervju med honom i samband med att jag fått första provkörningen av nya Nissan Leaf. Han beskriver nya Leaf som ett stort steg på vägen mot ett bättre samhälle.

Gareth Dunsmore, som har högsta ansvaret för Nissans elbilar, talar gärna om vad elbilen betyder för minskade utsläpp och han har en tydlig vision om hur elbilen ska bli en del av vårt framtida samhälle.

Stora ord från en biltillverkare, men faktum är att jag måste hålla med. Nissans elbilssatsning idag är inte bara två nya elbilar, Leaf och e-NV200, som fått ta del av den nya batterigenerationen och därmed fått bättre räckvidd. Nissan presenterar också flera intressanta helhetslösningar för ett framtida hållbart samhälle.

Hans självsäkra kommentar är ett svar på min fråga om hur Nissan ska möta konkurrensen från biltillverkare som GM, Volvo, VW-gruppen och Tesla, som alla har elbilar på gång.

Efter det självsäkra svaret kommer en mer saklig analys.

Nya Nissan e-NV200 med batteri på 40 kWh.

Han är fullt medveten om att det finns ett spirande intresse för elbilar runt om i världen. Haken är bara att allt konkurrenterna har att erbjuda är löften om bättre elbilar. Nissan Leaf och e-NV200 kan du köpa idag.

– Det är bara vi och Renault som levererar de bilarna alla talar om, summerar han, och vi är i allians med Renault.

Alliansen innebär att man inte kastar skit på varandra, men jag kan bara konstatera att Nissan är ensamma om det breda samhällsansvar man tar i sin elbilssatsning. Nissans tekniska lösningar betyder att elbilen inte blir en framtida belastning för elnätet, med hot om det där som ingår i uttrycket: el på marginalen. Det fulaste och hemskaste som elbilsbelackarna tar till när storsläggan krävs för att kväsa intresset för eldrivna bilar.

El på marginalen är ett samlingsbegrepp för el som produceras med kolkraft, oljedrivna kraftverk och kärnkraft när behovet av el är som störst. De som inte vill se elbilar på våra vägar beskriver gärna hur elbilarna kommer att kräva att vi startar upp de här kraftverken som har störst negativa miljöpåverkan, på ett eller annat sätt, bara för att täcka behovet av mer el.

Verkligheten ser inte riktigt så ut. Det finns toppar i behovet av el under dygnet och det finns toppar under året. En sådan topp är på morgonen då alla industrier startar upp. En annan topp är vinterdagarna med värsta sibiriska kylan. Faktum är att de här topparna sällan sammanfaller med tidpunkterna då den förnybara energiproduktionen, läs solkraft, vindkraft och vågkraft, producerar som mest. Det vi har att spela med när det gäller förnybar elproduktion är vattenkraft. Topparna blir dessutom en extra belastning på elnätet som måste dimensioneras för att klara de här topparna. Sammanfaller de med tidpunkten då alla laddar sina elbilar blir det tufft, om än inte olösligt.

V2G står för Vehicle to Grid, alltså bilen kopplad till elnätet. Här i en forskningsanläggning där hela samhället försörjs med el från vind- och solkraft.

Nissans svar heter V2G och xStorage. V2G står för Vehicle to Grid, eller fordon till elnätet, och det står för en intelligent laddning med återföring av el till nätet vid behov. Kort sagt en datorstyrd elbilsladdning som laddar elbilens batterier när elen är billig och behovet som lägst och sedan säljer tillbaka elen när behovet är som störst och priset som högst.

xStorage är begagnade elbilsbatterier i en box som installeras i hemmet och laddas när elen är billig. När elen är dyr kan man antingen välja att använda el från sina batterier eller sälja tillbaka den till ett högre pris. Båda lösningarna minskar belastningen på elnätet och jämnar ut behovet av elproduktion, vilket istället minskar behovet av ”el på marginalen”.

– Hade du väntat dig den här utvecklingen för tio år sedan, frågar jag Gareth.

Han ler och berättar om Nissans resa med elbilar och litiumjon-batterier.

– Vi har jobbat med de här frågorna länge nu, svarar han. I början log våra konkurrenter ett snett leende och muttrade om att det där är en satsning som inte håller ekonomiskt. De var övertygade om att vi slängde pengarna i sjön. Nu lovar de bättre elbilar, bättre batterier och till och med egna lösningar för interaktion med elnätet, men det är fortfarande bara vi som kan leverera. För tio år sedan testade vi tekniken i vår ev-02, en stor fyrkantig bil. Den tekniken blev sedan bas för Leaf generation 1, så kom generation 2 och nu generation 3, som är en helt ny bil med bättre prestanda och längre räckvidd med de nya batterierna på 40 kWh.

– Jag har faktiskt kört ev-02, berättar jag. Det var vid er anläggning i Schweiz och jag beskrev den som en eldriven Volvo Duett.

– En vad??

– Volvo Duett var en rymlig lådformad Volvo som såldes under 50- och 60-talet. Den felande länken mellan en volvokombi och en Ford Transit. Jag gillade ev-02 och skulle gärna se en sådan med dagens batterier.

– Kul! Då är du en av väldigt få journalister som kört alla våra elbilar. Hade du själv väntat dig detta tio år senare?

– Helt ärligt hade jag inte ens vågat hoppas på det. Då såg jag elbilen som ett hopp om en framtida hållbar personlig mobilitet, men inte redan tio år senare.

– Nu är vi där, svarar en nöjd men ändå ödmjuk Gareth.

Nissan EV-02

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

nitton + tio =