Det finns trender i bilvärlden, precis som i allt annat. De viktigaste trenderna idag är SUV:ar och laddhybridteknik. Ingen tvekan. Många är kallade och många gör sitt bästa för att vara bäst i klassen. I det läget tar Toyota i ända från framaxeln och vi har en bil som är så eftertraktad att Toyota måste fokusera på att tillverka just den här modellen. Toyota RAV4 laddhybrid är hetast på bilmarknaden idag.
Toyota RAV4 är unik på bilmarknaden idag. Lång räckvidd på el, seriös fyrhjulsdrivning och väl fungerande fyrhjulsdrivning.
Toyota RAV4 var från början en väldigt liten fyrhjulsdriven bil, sedan växte den både på längden och bredden. För några år sedan, 2018, lanserades den versionen vi har idag och bilen växte därmed ifrån epitetet kompakt SUV. Dagens RAV 4 är en mellanstor SUV och den har sedan lanseringen varit unik med sin låga bränsleförbrukning i kombination med fyrhjulsdrivning tack vare Toyotas hybridteknik som utvecklats allt mer till att använda elektriciteten så mycket som möjligt.
Toyota har inte gjort sig kända för att bygga bilar för att anpassa sig till politiska beslut. Inte för att bygga prestandabilar heller för den delen. Toyota har mer stått för pålitlighet, låga driftskostnader och höga andrahandsvärden. Något som högste chefen, Akio Toyoda, ville ändra på när han 2017 fällde de numera bevingade orden ”No more boring cars”. Inga mer tråkiga bilar på svenska. Visst det har funnits både Celicor, Supror och MR2, men fokus har ändå varit på miljö och vardagstransporter, vilket är seriöst i en värld där det tävlas i prestige och prestanda.
RAV4 laddhybrid är bilen som visar att det går att bygga en fyrhjulsdriven SUV som passar som hand i handske i de svenska miljöbilsreglerna. Samtidigt har den en seriös fyrhjulsdrivning som fixar en svensk vinter med oregelbunden vinterväghållning. Den är en elbil under större delen av körningen. Den ger inte ägaren räckviddsångest och den fixar att dra ett släp på 1,5 ton.
Frågan är då vad Toyota har gjort för att skapa den här bilen.
Kort sagt så har man uppgraderat sin beprövade hybridteknik. En teknik som utvecklats under 20 år och hela tiden legat i frontlinjen när det gäller att hålla nere bränsleförbrukningen. Jag har kört många Toyota och Lexus med den här tekniken och upplevt bilarna som sega med för låg effekt och en tråkig steglös automatlåda, men efter några dagar har jag ändå insett att jag håller samma tempo som i andra bilar. Det har handlat mer om en känsla.
RAV4 laddhybrid är utrustad med två elmotorer, en för varje axel, och en förbränningsmotor som använder den så kallade Atkinson-cykeln, vilket gör att den samarbetar optimalt i hybridsystemet. Bilen accelererar till 100 km7t på 6 sekunder när alla tre motorerna utnyttjas. Körs den enbart på el går det på 10 sekunder. Den kan köras på el i upp till 135 km/t och batterierna, som är på 18,1 kWh, räcker för en räckvidd enligt WLTP på 98 km i stadstrafik eller 75 km vid blandad körning. Toyota har alltså lagt i ordentligt med batterier och bilen kan nästan kallas en elbil med räckviddsförlängare.
Toyota har också gjort precis som SAAB gjorde med sina Biopower-modeller. Man har valt att ge den miljövänligaste bilen bästa prestanda och detta kommer definitivt att locka framför allt tjänstebilsåkare. Jag vägrar skriva förmånsbilsåkare eftersom det inte alltid är en förmån att ha ett jobb där man tvingas köra företagets bil. Tack vare det låga utsläppet av CO2, 22 gram/km enligt WLTP, får bilen ett så lågt förmånsvärde som 1 228 kr/månaden vid 50% marginalskatt. Dessutom får köparen en miljöbonus på 44 292:-.
Jag har kört bilen under flera olika förhållanden, till och med i ett grustag, och tekniken fungerar som utlovat. Bilen går tyst på el i stadstrafik och säkert i lösgrus eller vägvinnande på motorväg. Allt känns seriöst och säkert med påkostad inredning, rymligt bagageutrymme och en hög säkerhetsstandard med autobroms, filhållare, avståndshållare, fotgängarigenkänning och så vidare. Fyrhjulsdrivningen har till och med ett trailläge där som kopplar in en differentialbroms i bakaxeln.
Sätter vi RAV4 laddhybrid i ett samhällsperspektiv så är den lite av nyckeln till en markant minskad miljöpåverkan, både vad gäller utsläpp och buller. För många av oss går det utmärkt att köra den som en elbil. Toyota har ett elektriskt värmesystem med en värmepump som gör att den fungerar i ner till 10 minusgrader utan att förbränningsmotorn måste gå in för att värma kupén. Den kan laddas på 220 volt med 10A på 7 timmar eller 32A på 2,5 timmar. Det går alltså att ladda den med exempelvis ett bilvärmaruttag, men ta hjälp av en elektriker som kollar installationen innan eftersom en elbil kräver mycket ström under längre tid vid laddning.
Bilen har olika körlägen som gör att du kan spara el för stadskörning och det öppnar för att använda bilen i de tuffaste miljözonerna där enbart elbilar får köras. Samtidigt har den kraft att dra en tung släpvagn och drivning som klarar sommarstugevägen och oplogade vintervägar.
Varför?
För att efterfrågan på SUV:ar och laddhybrider är enorm.
För vem?
För miljövännen som vill ut i naturen utan räckviddsångest.
Slutsats?
Toyotas hybridteknik med mer prestanda och mer elkraft.
Faktaruta:
Toyota RAV4 laddhybrid.
Biltyp: Fyrhjulsdriven 5-sitsig SUV.
Motor: 2,5 liters rak 4-cylindig bensin (Atkinson) och två elmotorer.
Sammanlagd effekt: 306 hk.
Växellåda: Steglös automat.
Tjänstevikt: 1 910 – 2 000 kg.
Max totalvikt: 2 510 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.
Acceleration 0-100 km/t: 6,0 s.
Toppfart: 180 km/t.
Bränsleförbrukning: 1,0 liter/100 km WLTP-standard.
CO2: 22 g/km (WLTP).
Vändcirkel: 11,0-11,4 meter
Pris: Från 499 900:-. Minus 44 292:- i miljöbilsbonus.
Den kan laddas på 220 volt med 10A på 7 timmar eller 32A på 2,5 timmar ? , ombordladdaren tar inte emot mer än ca 3 kW , med 18,6 kWh batteri så tar det mao ca 6 h att ladda, även om ’laddstationen’ kan ge mer ( i mitt fall ca 9kW). Vet någon att detta är helt fel, så tala gärna om hur man ’pressar i’ 7.4 kW för att ladda på 2.5 h