Sportbilar och GT-bilar har alltid tilltalat bilentusiaster. En sportbil är en kompakt och vig bil med kort hjulbas och låg tyngdpunkt, konstruerad för att köras hårt på krokiga asfaltvägar. En GT-bil är en långresebil med extrema prestanda och bästa tänkbara komfort, men med sportbilens kompakta coupé. GT-bilen är ofta 2+2, två sitter kungligt fram medan det bak enbart finns ett nödsäte för två. I båda fallen är grundregeln bakhjulsdrivning.
Audi har visat upp en teknisk lösning där man som första tillverkare har kunnat kombinera GT-bilen och sportbilen genom att ge bilen variabel hjulbas. Det handlar om en konceptbil med låga och breda linjer, lång motorhuv och liten coupé. Den långa motorhuven har sina rötter i klassiska GT-bilars behov av stora motorer, ofta raka 6:or eller V12 som Jaguar E-type. Här handlar det mer om ögonfröjd då bilen är eldriven och egentligen inte behöver den långa huven för att rymma en gigantisk motor. Bakhjulsdriven är den också på äkta GT-manér.
Det är med andra ord en spektakulär roadster som Audi visar upp som den första medlemmen i en ny familj konceptbilar. Audi skysphere concept är en eldriven tvådörrars cabriolet vars linjer ger oss en direkt hint om framtidens Audi-design. Med konceptet vill Audi illustrera märkets vision för morgondagens progressiva lyxsegment, där kupén är interaktiv, och bilen en plattform för upplevelser. Autonom körning, interiör med revolutionerande ny design, och ett helt digitalt ekosystem gör det möjligt. Audi skysphere concept visas publikt vid Pebble beach under Monterey Car Week, inte långt från märkets nya designstudio i Malibu, där konceptbilen skapats.
- Eldriven roadster för morgondagens progressiva lyxsegment
- Flexibel hjulbas för Sport eller Grand Touring
- Utvecklad i ny designstudio i Malibu
- Inspirerad av Horch 853 roadster
- Autonom på nivå 4
- Visas 13:e augusti vid Pebble Beach under Monterey Car Week
Audi skysphere concept visar hur företaget omdefinierar framtidens lyx, här handlar det inte längre enbart om körning. Konceptbilen har designats med det tydliga målet att ge passagerarna upplevelser i absolut toppklass.
Spektakulär lösning med flexibel hjulbas
För att ge maximal frihet har Audi skysphere concept skapats för två olika upplevelser: Grand Touring och Sport. Det har möjliggjorts genom en spektakulär teknisk lösning med en variabel hjulbas! Elmotorer och raffinerad mekanik med ram- och karosskomponenter som kan skjutas in i varandra, gör det möjligt att variera hjulbasen och bilens längd med 250 mm. Samtidigt justeras markfrigången med 10 mm för att öka komforten och kördynamiken.
Föraren väljer körupplevelse via en display: Endera väljer man ”Sport”-läget och kör själv den 4,94 m långa eldrivna roadstern med förkortad hjulbas och bakhjulsstyrning, vilket ger extremt smidiga vägegenskaper trots bilens dimensioner. Eller så väljer man det autonoma körläget ”Grand Touring” och njuter av landskapet, tjänsterna i det integrerade digitala ekosystemet och det maximala utrymmet för benen i den då 5,19 m långa bilen.
I det autonoma läget försvinner både ratten och pedalerna utom synhåll, och rymden i konceptbilen skapar en mängd nya möjligheter för den sportiga roadstern. Med sina sensorsystem håller Audi skysphere automatiskt ett vakande öga på vägen och trafiken, och kör tryggt passagerarna till sitt resmål.
På samma sätt som att interiören skapar en ny, modern tolkning av lyx, öppnar det digitala ekosystemet upp för upplevelser på en helt ny nivå för passagerarna. Tack vare Audis egna tjänster och möjligheten att integrera digitala tjänster, är möjligheterna nästan obegränsade. Bilen utför också vardagliga uppgifter som inte har med själva körningen att göra. Autonoma Audi skysphere concept kan t.ex. hämta upp passagerarna med information om aktuell destination och sköter även parkering och laddning på egen hand.
Audi skysphere premiärvisas på ”hemmabanan” i Pebble Beach
Audi skysphere concept möter publiken för första gången vid Monterey Car Week den 13:e augusti, närmare bestämt vid den legendariska golfbanan Pebble Beach i Kalifornien. Det betyder att avtäckningen äger rum praktiskt taget på bilens egen hemmabana. Konceptbilen har nämligen konstruerats och designats vid Audi Design Studio i Malibu, endast ett stenkast från Pacific Coast Highway, den berömda kustväg som förbinder Los Angeles med norra Kalifornien. Det är chefen för designstudion, Gael Buzyn, och hans team som är de kreativa hjärnorna bakom projektet.
Horch 853 roadster som inspiration
Inspirationen till den banbrytande konceptbilen har designteamet hämtat från en klassisk modell i företagets historia: Horch 853 roadster. Denna imponerande cabriolet, som även den är ca 5,20 meter lång, stod inte bara som symbol för modern lyx på 1930-talet utan har också vunnit ”Concours d’Elegance” i Pebble Beach (2009).
Men de rent visuella influenserna från föregångaren begränsar sig till konceptbilens dimensioner och typiska proportioner, med en lång framvagn och en kompakt kupé. En titt under huven på Horch 835 visar en rak, 8-cylindrig motor med en slagvolym på 5 liter. På eldrivna Audi skysphere hittar vi istället olika elbilskomponenter, som ombordladdaren och likspänningsomvandlaren, samt olika ställdon och elektroniska och mekaniska komponenter för den adaptiva hjulbasen. Här finns också ett rymligt bagageutrymme för två golfbagar, speciellt designade för konceptbilen.
Elmotor på 465 kW, vridmoment på 750 Nm
”Ny teknik, som elektrifiering, digitalisering och autonom körning, gav oss möjlighet att skapa en upplevelse som vida överträffar den som en typisk roadster av i dag kan erbjuda”, säger designprojektets chef, Gael Buzyn.
Audi skysphere drivs av en elmotor på bakaxeln. Roadstern har en effekt på 465 kW , ett vridmoment på 750 Nm och väger endast ca 1.800 kg – siffror som talar sitt tydliga språk. Viktfördelningen, med ca 60% på bakaxeln, svarar för bra grepp och driv, och accelerationen från 0 till 100 km/h går på 4 sekunder.
Batterimodulerna i Audi skysphere sitter huvudsakligen bakom kupén – en idealisk placering för bilens tyngdpunkt och köregenskaper. Andra moduler är placerade mellan sätena, i mittunneln – även denna plats är vald för optimal fordonsdynamik. Batterikapaciteten förväntas bli mer än 80 kWh, vilket ger bilen en räckvidd på över 500 km enligt WLTP standarden i det energisnåla körläget ”GT”.
Chassit: adaptiv luftfjädring och bakhjulsstyrning
Upphängningen på Audi skysphere har dubbla länkarmar fram och bak. De övre och undre länkarna är tillverkade i gjuten eller smidd aluminium. Styrningen, som är av ”steer-by-wire”-typ, har verkan på både fram- och bakhjulen. Eftersom systemet inte är mekaniskt kopplat till framaxeln, kan föraren välja olika utväxlingsförhållanden och inställningar för styrningen – allt med en enkel knapptryckning. Det gör det möjligt att justera styrningen från extremt direkt till bekväm, men också från höga till minimala själcentrerande krafter, t.ex. vid parkering. Bakhjulsstyrningen och den adaptiva hjulbasen bidrar även till bilens korta vändradie.
Audis välbeprövade chassiteknik ser till att dämpningen har tillräcklig spännvidd – konceptbilen är utrustad med det senaste utvecklingssteget av företagets adaptiva luftfjädring som med sina tre luftkammare ger en imponerande bekväm grundfjädring. För mer sportig körning med snabb acceleration kan kamrarna avaktiveras individuellt. Resultatet är att fjädringens karakteristikkurva blir mer progressiv, vilket minimerar karossens krängningar och nigningar. Sänker man karossen med 10 mm, minskas bilens luftmotstånd – en effekt som är speciellt betydelsefull på långfärd.
Det aktiva chassit på Audi skysphere spelar en viktig roll för köregenskaperna. När man kör som vanligt, höjs eller sänks hjulen individuellt för att kompensera för ojämnheter i vägbanan – allt tack vare en samverkan mellan navigationssystemets digitala förutsägelser och det aktiva chassits avancerade styr- och ställdonssystem. 285/30-däcken är monterade på aerodynamiskt utformade 23″-lättmetallfälgar och uppvisar en perfekt balans för att både passa på långfärd med lågt rullmotstånd och för en sportig körstil med snabb acceleration och kurvtagning.
Exteriören: vördnad, inte retro
När det gäller måtten – en längd på 5,23 resp. 5,19 m och en bredd på 1,85 resp. 2,00 m – är det lätt att se likheterna mellan legendariska Horch 853 och Audi skysphere. Men tittar vi på höjden, skiljer det betydligt. Legendariska Horch var med sin ikoniska design upp till 1,77 m hög (beroende på karossform), medan dess autonoma ättling Audi skysphere i Sport-läget dyker ner till en höjd på 1,23 och också har en optimerad tyngdpunkt och aerodynamik. Konceptbilen visar en vördnad för den klassiska modellen, utan tillstymmelse till att bara bli en retroimitation av den.
Förutom måtten, gör karosslinjerna den stora skillnaden. Med sina för Audi så karakteristiskt breda, utställda skärmkanter, framhäver skysphere sin breda spårvidd och dynamiska karaktär. Betraktad från sidan, uppvisar bilen imponerande proportioner med en långsträckt huv och, speciellt fram, ett kort överhäng. Hjulhusen och den främre huven har mjukt svängda former. Bakpartiet har utvecklats i vindtunnel och hämtat influenser både från en speedster och en shooting brake, med stora glasytor i traditionellt strömlinjeformad design. Två små resväskor, speciellt måttanpassade för Audi skysphere, sitter fastspända nedanför glaspartiet.
Singleframe (även om den inte längre fungerar som kylargrill) och det belysta 3D-märket med de fyra ringarna känner vi igen som typiska kännetecken för Audi. Singleframe och de flankerande ytorna på sidorna är försedda med vit LED-belysning som fungerar som en scen för visuella effekter – både funktionella och sådana som är animerade och t.ex. hälsar välkommen när man öppnar dörren. En mjuk dimmningsfunktion och ett pulserande ljus ger en elegant effekt. Varselljuset vid sidorna, ger belysningsenheterna en resolut och fokuserad blick. När man ändrar hjulbasen, spelar LED-belysningen fram och bak upp en specialkomponerad, dynamisk sekvens.
Även bakpartiet domineras av en digitalt styrd LED-yta som sträcker sig över bilens hela bredd. Mängder av röda LED-lampor är utspridda som rubiner över hela den vertikala ytan bak. Reflektionerna åstadkommer dynamiska kontraster mellan ljus och skugga när LED-enheterna tänds och släcks. När man ändrar hjulbasen, och därmed växlar från GT- till Sport-läget, förändras även ljussignaturen (speciellt runt singleframe) och signalerar tydligt att Audi skysphere concept har bytt karaktär.
En karakteristisk detalj på sidopartierna är trösklarna, som tycks fortsätta in i de bakre hjulhusen. Effekten är en naturlig följd av att den adaptiva hjulbasen skjuter dem bakåt. Tröskeln är fäst i den främre delen av bilen, och när hjulbasen minskas, förskjuts plåten bakåt. Samtidigt minskar hjulbasen från den längd som är standard för A8 L till att bli mer kompakt, som på en Audi RS 5. Det är dessa 25 cm som gör hela skillnaden – inte bara rent tekniskt, utan också utseendemässigt och, framförallt, för körupplevelsen.
Det står helt klart att Audi skysphere concept har två personligheter – dels är den en GT, dels en lyxig sportbil. De viktigaste skillnaderna i denna dubbelnatur kan man dock bara uppleva inne i kupén. Det är här – bakom de bakhängda, brett öppnande dörrarna – som Audi skysphere bjuder på verkligt särskiljande upplevelser.
Interiören – två upplevelsesfärer i en
För sina tre kommande konceptbilar Audi skysphere, Audi grandsphere och Audi urbansphere, har märket med de fyra ringarna satt passagerarutrymmet (den s.k. sfären) och interiören i fokus för sin design. Anledningen är att alla dessa tre bilar är konstruerade för autonom körning nivå 4, vilket innebär att föraren på vissa sträckor kan delegera hela ansvaret till sin bil och inte längre behöver ingripa själv i körningen.
Det gör att vissa reglage, som ratten och pedalerna, kan fällas undan så att de inte syns, och därför försvinner helt ur interiören. Och passagerarna, inklusive den på vänster sida fram, kan njuta av en ny slags frihet – friheten att koppla av i det fria, njuta av omgivningarna och känna vinden fläkta i håret, alternativt av det smidiga digitala ekosystemet.
Avsaknaden av reglage gör interiören till en ljus och rymlig miljö som på många ställen är Art Deco-inspirerad. De bekväma sätena har designerlook, men också alla de funktioner som ett bilsäte måste ha under färd – sidostöd och säkerhetsfunktioner hör till paketet. Sätesklädseln består av ett hållbart tillverkat mikrofibertyg. Och tack vare sätenas placering, erbjuder de ett utrymme för benen som man annars endast får uppleva om man flyger första klass. Miljöcertifierat eukalyptusträ och syntetiskt tillverkat konstläder är andra hållbart producerade material som bidrar till upplevelsen i kupén.
Och när Audi skysphere concept ska köras manuellt, förvandlas förarplatsen till en ergonomiskt perfekt manöverplats. Tillsammans med chassit och karossen, flyttas även instrumentpanelen och displaypanelen på mittkonsolen bakåt. Alla reglage, inklusive ratten och pedalerna, förs tillbaka till det läge som passar föraren bäst.
Körreglagen och infotainmentsystemet hanteras via de stora pekskärmarna (1.415 mm breda, 180 mm höga) på instrumentpanelen och den övre delen av mittkonsolen. I Grand Touring-läget, kan samma pekdisplayer användas för att visa data från internet, videokonferenser eller filmer man streamar. Inställningarna för klimatsystemet görs via små pekpaneler på dörrarna.
Ett förstklassigt ljudsystem svarar för ljudkvalitet som i en konsertsal, även under resan – precis som det anstår en lyxig cabriolet som denna. Högtalarna sitter dolda i dörrarna. Ett par extra högtalare i den bakre delen av bilen ser till att man kan njuta av surroundljud. Nackskydden är utformade för att förhindra turbulens och störande vindbrus.
Upplevelsen: första klass utan gränser
Audi skysphere, Audi grandsphere och under 2022 Audi urbansphere är tre konceptbilar som representerar märkets vision om progressiv lyx. De är utvecklade för att skapa en upplevelse som sträcker sig så mycket längre än till att bara att sitta i en bil för att ta sig från A till B – och längre än till bara själva körkänslan.
Det som är nytt med dessa konceptbilar är en design som ser interiören och passagerarutrymmet som bilens centrum, och som inte längre underordnar passagerarna teknikens krav. Detta avspeglar sig i att interiören har en varierbar layout, i reglage som kan fås att försvinna, och i det stora utrymmet i kupén. I Grand Touring-läget, betyder detta inte bara att båda passagerarna kan njuta av en mycket behaglig resa – de får också tillgång till nya tjänster som resvägar med fantastiska vyer och erbjudanden från olika restauranger och hotell längs vägen.
Man kan också anpassa infotainmentsystemet efter eget tycke och smak och t.ex. länka streamingtjänsterna ombord till samma musik- och videotjänster man använder hemma. I ett kommande steg, siktar Audi också på att kunna ge sina lyxbilskunder exklusiva, individuellt anpassade tjänster – t.ex. konserter, kulturevenemang eller t.o.m. sportevenemang som kräver en personlig inbjudan. Inom några år kommer Audi skysphere concept att bli en plattform för olika upplevelser som vidgar vyerna och gör resorna med bilen till något mycket mer.