Nya Nissan Qashqai, fräckare, men fortfarande Urban Proof

Det där med att uppfinna hjulet igen är ingen jättebra idé, men att utveckla hjulet till något bättre är en gångbar strategi. Nissan uppfann crossover segmentet när Qashqai lanserades 2007 och modellen har utvecklats med åren, samtidigt som konkurrenterna blivit allt fler. Nu görs den största uppgraderingen i modellens historia och det handlar om en helt ny bil med massor av ny teknik och ett nytt utseende.

Nya Qashqai har fått ett helt nytt utseende som matchar nya eldrivna crossovern Ariya och tillsammans bildar de båda bilarna Nissans spjutspets i den så populära kompakta SUV-klassen. Det hela började 2007 när Nissan slog samman bilmodeller som Almera och X-Trail för att skapa något helt nytt. En något högre Almera, eller en något kompaktare X-Trail. Crossovern föddes och smarta marknadsförare lanserade den som Urban Proof. Smart marknadsföring som kickade igång något som idag är ett marknadssegment där alla vill vara med och det betyder naturligtvis hårdare press på Nissan som måste möta detta med en riktigt fräsch uppdatering.

Vi har fått tillfälle att provköra den framhjulsdrivna versionen med steglös automatlåda och 158 hästars mildhybrid. En harmonisk bil som känns väldigt komplett med en steglös automat som bara finns där utan att göra något väsen av sig. Den seghet och bullrighet som har karaktäriserat steglösa automater tidigare är borta. Nissan har konstruerat en steglös automat som känns som en vanlig automat med uppväxlingar vid acceleration, men fungerar steglöst vid normal körning och det utan att motorn går upp i höga varv.

1.3 liters bensinmotor med 12V finns med två effektuttag – 140 hk och 158 hk – med sexväxlad manuell växellåda eller Xtronic CVT-automatväxellåda (endast 158 hk). Den maximala effekten uppnås vid 5500 rpm och ett vridmoment på 270 Nm vid 1750 rpm på motorn med 158 hk och CVT.

Tvåhjulsdrift finns med både 140 hk och 158 hk, och fyrhjulsdrift med 158 hk och CVT. Det nya systemet för fyrhjulsdrift ger föraren möjlighet att välja körlägen som är mer intuitiva och intelligenta. Systemet anpassar sig till de yttre omständigheterna med fem körlägen – standard, eko, sport, snö och terräng. Om ett hjul släpper greppet, minskas tiden innan fyrhjulsdriften svarar med 0,2 sekunder, fem gånger snabbare än tidigare.

Nya Qashqai finns ute hos handlarna från september och lite senare kommer ännu en version med en än mer avancerad drivlina som dock inte erbjuder fyrhjulsdrivning. Det handlar om Nissan e-POWER, en teknik där bilen egentligen är eldriven, men förbränningsmotorn används för att generera el till batterierna.

Nya Qashqai blir den första modellen i Europa som utrustas med Nissans innovativa e-POWER-teknik. Systemet är unikt och har utvecklats av Nissan och ingår i företagets Intelligent Mobility Strategy.

e-POWER är utrustat med ett högpresterande batteri och en integrerad motor med 157 hk, en generator, växelriktare och en 140 kW elmotor av samma storlek och prestanda som i Nissans övriga elbilar. Det är en unik lösning som ger den behagliga linjära accelerationen som är karaktäristisk för elbilar men med skillnaden att bilen inte behöva laddas.

För att möta kraven från europeiska kunder har e-POWER anpassats och implementerats i nya Qashqai. I Japan finns systemet i den bästsäljande modellen – Nissan Note. Den har en 1,2 liters motor som genererar energi till batteriet och den ger 108 hk. Detta har nu uppgraderats till Europa med en 1,5 liters motor som ger 190 hk.

Det unika med e-POWER är att motorn bara ger energi till det högpresterande batteriet och att själva bilen drivs av en elmotor. Detta innebär att motorn alltid kan köras optimalt, vilket sparar bränsle och släpper ut mindre koldioxid jämfört med en traditionell bensinmotor.

Som förare upplevde jag bilen som väldigt genomtänkt och komplett, helt naturligt med tanke på att det är en vidareutveckling av en modell som har gott om kunder som gett feedback. Det handlar om allt från inställningen av instrumentbelysningen med en knapp till vänster om ratten, underbart att slippa gå in i menyer för detta, till ett avancerat förarstödssystem med det mesta som standard. Ovanligt bra. Här finns också alla tänkbara uppkopplingar med navigation och Apple Carplay/Android Auto. Det senare gäller från utrustningsnivå Acenta, den bil vi provkört och som kostar 317 900:-. Billigast är Visia med 140 hk mildhybrid och 6-stegad manuell växellåda för 258 700:-.

Även vägegenskaperna och åkkomforten är avsevärt bättre jämfört med både tidigare modeller och konkurrenterna. Nissan har valt att ta et kliv uppåt i kvalitet när det gäller materialval och design. När det gäller designen är det naturligtvis en smaksak, men när det gäller åkkomforten kan vi konstatera att baksätet blivit rymligare och ljudnivån märkbart lägre. Köregenskaperna är också något som är en individuell upplevelse men jag tycker att bilen känns väldigt stadig på vägen med lagom motstånd i styrningen och snabb styrrespons.

Sammanfattningsvis så har Nissan valt att bygga en mer välutrustad Qashqai med ny design, lägre bränsleförbrukning och större utrymme. Det smarta bagageutrymmet med dubbla golv finns kvar och bilen är fortfarande en något höjd kombi med bättre markfrigång och smidigare insteg. Inte minst med tanke på dörrarnas nu ännu större öppningsvinkel.

Nissan har inte valt en dieselmotor för den svenska marknaden och Nissan har inte valt att bygga en sportbil med massor av hästkrafter. Hästkrafterna hittar du i Nissan Ariya som har dubbelt så många kusar. Nissan Qahqai är fortfarande en Urban Proof bil för vardagen, om än i lite fräckare förpackning.

Varför?
För att kompakt-SUV:en regerar.


För vem?
För alla som insett fördelarna med en lite högre bil.


Slutsats?
Qashqai är fortfarande Urban Proof.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × tre =