Den är ett på många sätt helt unikt fordon. En smart kombination av en minibuss och en limousin. Många har varit inne och nosat på konceptet men då har det oftast handlat om ombyggare som lyxat till en VW-buss, en Renault Espace, en Mercedes V-klass eller liknande, men här levererar Lexus en helt färdig limousin med all tänkbar lyx från kylskåp för bubblet och ett exklusivt materialval till alla tänkbara förarstöd för högsta säkerhet och en bränslesnål hybriddrivlina. Lexus LM 350h är lyxigt nytänkande med avancerat miljötänk.
Det är inte svårt att bli imponerad när man sitter i den stora fåtöljen bak i den fyrsitsiga toppmodellen. Stolen är inställbar på alla möjliga sätt. Här finns massagefunktion, stöd för vaderna och en bricka att fälla upp precis som i flygets business-klass. Här finns fjärrstyrning av en rad olika funktioner som gardiner för fönstren, den stora 48-tums tv-skärmen, värme och luftkonditionering. Här kan man även skjuta upp ett frostat fönster mellan sig och chauffören för ökad privat känsla.
Datorn kan kopplas upp mot den stora bildskärmen med en HDMI-kabel och för mobilen eller läsplattan finns både USB-laddning, trådlös laddning samt 220 volt växelström. Den trådlösa laddningen är diskret infälld i ett sidofack bredvid fåtöljen i andra raden. Insteget bak är extremt smidigt med breda elmanövrerade skjutdörrar på båda sidor.
Belysningen inne i bilen är väldigt omfattande med riktade läslampor på alla platser, diskret mysbelysning på olika ställen. Den senare är dimbar och går att ändra till olika färger. Oavsett om du gillar hårdrock, hästjazz eller klassisk musik så sitter du i en mindre konsertsal där den specialdesignade Mark Levinson 3D Surround-anläggningen ger ett fantastiskt bra ljud med ovanligt distinkt bas och klar diskant som verkligen når öronen tack vare den extremt låga ljudnivån i bilen.
Det blir en oväntad balansgång mellan det privata och det extrovärta yttre i en bil som definitivt inte har ett ödmjukt utseende. Låt oss enkelt beskriva det som att man syns i trafiken, men kan samtidigt gömma sig i sin egen lilla lounge bakom en chaufför. I den här loungen åker man extremt tyst tack vare bilens aktiva ljuddämpningssystem som fungerar som ljuddämpande hörlurar där omgivningsljudet mäts med en mikrofon och sedan balanseras upp med ett interferensljud som produceras i högtalarna. Interferensljud innebär att ljudvågorna speglas med ett ljud som tar ut omgivningsljudet men inte ljudanläggningens musik.
Lyxen och det extrovärta yttre går dock inte hand i hand med en stor motor och hög bränsleförbrukning. Bilen är seriöst fyrhjulsdriven med en 2,5-liters bensinmotor och två elmotorer. Hela drivlinan är Toyota/Lexus numera klassiska hybriddrivlina med en förbränningsmotor som har en annorlunda förbränningscykel, Atkinson-cykeln, vilken gör bensinmotorn snålare men svagare. Detta kompenseras genom att elmotorerna går in vid acceleration. Hela paketet är känt för att vara både bränslesnålt och ha väldigt hög tillförlitlighet/livslängd. Kort sagt en väldigt ekonomisk drivlina i en väldigt lyxig limousin/minibuss för fyra.
Bensinmotorn fram producerar maximalt 182 hk, elmotorn fram 134 kW och elmotorn bak 40 kW. Elmotorerna används även som generatorer för att ladda batterierna i hybridsystemet vid retardation. Idag har Toyota kommit upp i väldigt hög grad av energiåtervinning, vilket betyder att bilen körs på enbart el under en stor del av körningen, typ kökörning i tättbebyggt område. Ett smart sätt att minska luftföroreningar och ljud från bilar i staden. Acceleration 0-100 km/t uppges till 8,7 sekunder och toppfarten till 190 km/t, ett resultat av lågt luftmotstånd, vilket också minskar vindbruset i bilen.
Systemeffekten när alla motorerna samarbetar för maximal acceleration är 250 hk eller 184 kW och maximala vridmomentet är 239 Nm. Samma drivlina finns exempelvis i Lexus NX 350h och RX 350h. Det är också från dessa bilar Lexus använt grunden för bilens chassi med hjulupphängning, drivlina och så vidare, Det kallas att använda samma plattform när biltekniker och marknadsförare pratar om tekniken. I realiteten betyder det att Lexus LM 350h har en låg tyngdpunkt och en hjulupphängning som sväljer de flesta ojämnheter. Det betyder att bilen får både vägegenskaper och komfort som Lexus personbilar och SUV:ar.
Nu finns Lexus LM även som sjusitsig minibuss med två väldigt komfortabla stolar i andra raden och tre sittplatser bakom dem. Används alla sju sittplatserna blir det inte mycket utrymme för bagage, men tredje raden är delbar och fällbar så den som behöver bagageutrymme kan lösa det med sex sittplatser och ett fällt säte.
Egentligen är inte Lexus LM en stor bil. Den mäter 5 125 mm från för till akter, är 1 890 mm bred (utan ytterspeglarna, och 1 940 mm hög. Lexus har valt att bygga sin limousin så här för att maximalt utnyttja utrymmet i bilen. Med all lyx och teknik blir dock bilen ganska tung. Den fyrsitsiga versionen har en tjänstevikt på 2 345 kg och en maximal totalvikt på 2 870 kg medan den sjusitsiga versionen har 10 kg högre vikt både vad gäller tjänstevikt och totalvikt. Båda får alltså lasta 525 kg. Allt detta enligt de europeiska specifikationer och det kan justeras något när bilen blir registrerad i Sverige och med tanke på extrautrustning. Nu säger visserligen Lexus att bilen är maxutrustad från start så inga utrustningspaket erbjuds. Tyvärr är det inte möjligt att hänga ett släp efter bilen.
När det gäller säkerhetssystemen så finns här allt från autobroms och filhållare till pre-collision som håller koll på avstånd till andra fordon och relativ hastighet till dem. Systemet spänner bältena och bromsar bilen vid risk för en olycka. Lexus har även en teknik som läser av förarens huvud- och ögonrörelser för att varna om förarens beteende tyder på bristande uppmärksamhet eller att vederbörande håller på att somna. ”Håll ögonen på vägen”, säger bilen om du börjar flacka med blicken.
Strålkastarna är viktigast av allt när det gäller säkerheten mörka vinternätter i ett land där älgarna tar sig friheten att utnyttja våra allmänna vägar och det utan vare reflexer eller trafikvett så som vi bilister ser begreppet. Lexus LM 350h har extremt bra strålkastare. Adaptive High-beam System kallar Lexus tekniken som läser av framförvarande fordon och mötande fordon för att bara blända av den lilla yta där det fordonet finns. Bilens strålkastare lyser alltså även upp vänster vägren med helljus vid möte och det utan att blända mötande. Kör man ifatt någon som omfamnas den bilen av Lexusens strålkastare som lyser upp området runt den bilen.
Nu är inte Lexus LM byggd med föraren i centrum, här handlar det om extrem komfort för passagerarna, men den som kör själv har en väldigt bra förarmiljö med lagom diskret och ändå lättfattlig instrumentering och en head-up display i vindrutan. Den här instrumenteringen fungerar riktigt bra även vi mörkerkörning.