Maxad säkerhet i nya Isuzu D-max

Det fanns en tid då pickuperna fick kritik när det gällde säkerheten. Delvis riktig kritik men också ett utslag av den ständigt pågående lobbyingen mot större bilar och framför allt fyrhjulsdrivna bilar. Tillverkarna har höjt både pickupernas krocksäkerhet och nivån på förarstödsystemen. När det nu är dags för en helt ny Isuzu D-Max sätter Japans äldsta lastbilstillverkare en ny standard för pickuper när det gäller säkerhet med sitt nya, avancerade förarassistanssystem ADAS.

Två ögon ser mer än ett heter det ju, så systemet bygger på en stereokamera, som kompletterats med såväl radar som sonar. Ett system som förbättrar förarstödets möjligheter att undvika en olycka. I skrivande stund finns ingen konkurrerande modell i pickupsegmentet som erbjuder lika många funktioner.

ADAS blir standard i alla utföranden och hjälper föraren att hålla koll på vad som händer runt om bilen. Totalt innefattar systemet hela elva funktioner för att erbjuda klassens allra högsta säkerhet.

  • Autobroms – stereokameran upptäcker alla hinder framför fordonet, varnar och bromsar för att undvika en kollision. Systemet fungerar även vid mötande trafik när man svänger i en korsning och förhindrar oavsiktlig acceleration mot ett hinder.
  • Adaptiv farthållare – håller det önskade avståndet till framförvarande fordon och startar automatiskt efter ett stopp.
  • Skyltigenkänning – läser av hastighetsskyltar, håller tillåten hastighet och visar gällande begränsning i displayen framför föraren. Föraren kan även välja maxhastighet manuellt.
  • Automatiskt helljus – bländar av vid möte och aktiverar igen när vägen är fri.
  • Uppmärksamhetshjälp – varnar när bilen vinglar i körfältet.
  • Filhållningsassistans – varnar med vibrationer i ratten när fordonet oavsiktligt lämnar sitt körfält.
  • Automatisk återstyrning – styr tillbaka fordonet i körfältet även vid filbyte om annat fordon befinner sig i den andra filen.
  • Döda-vinkel-varning – varnar för bakomvarande trafik vid filbyte.
  • Korsande trafik bakom bilen – varnar vid backning om det kommer fordon från höger eller vänster.
  • Parkeringshjälp – håller koll på hörnen fram och bak. Den bakre sensorn stängs av när släp är kopplat.
  • Seriekrock-broms – minskar risken för följdolyckor.

– Säkerheten är viktig för Isuzu och det nya systemet visar tydligt hur seriöst våra ingenjörer ser på saken, säger Per Håkansson, varumärkesdirektör för Isuzu Sverige.

Helt nya Isuzu D-Max har Sverige-premiär efter årsskiftet, men går att boka redan nu.

Isuzu är Japans äldsta och största lastbilstillverkare. Rötterna sträcker sig tillbaka till 1916 och tillverkningen startade 1922 i Ishikawajima Automotive Works Company. Idag tillverkas drygt 700.000 lastbilar, bussar och pickuper per år. Företagets erfarenheter och forskning inom den tunga sidan har varit vägledande under utvecklingen av pickupen D-Max. Isuzu Pickup har klassledande dragvikt på hela 3.500 kg samt en bränsleeffektiv motor med låg förbrukning och ett koldioxid-utsläpp på endast 183 g/km, vilket innebär låga driftskostnader och låg vägskatt. Sedan 2017 har Isuzu hela tio modeler I sitt program – allt från Base Single Cab till unika Isuzu AT 35.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tio + åtta =