Mobilize Powerbox-terminalen, som utvecklats av Software République (Orange, Renault Group, STMicroelectronics och Thales) tillsammans med deras teknikpartner IoTecha Corp, kommunicerar med bilen och molnet för att avgöra om den ska ladda batteriet eller skicka tillbaka ström till nätet beroende på batteriladdningsbehov, inhemska behov och incitament från energimarknaden och elnätet. Tillverkad vid LACROIX elektronikmonteringsfabrik i Beaupréau-en-Mauges (Maine-et-Loire, västra Frankrike), kraften hos den dubbelriktade terminalen kommer att ligga på mellan 7 kW och 22 kW, och den kommer att vara kompatibel med alla elektriska och plug- i hybridfordon. Både Nissan och Tesla har tidigare visat liknande lösningar.
Den framtida Renault 5 kommer att köras på koldioxidneutral el
För att få ut det mesta av V2G-tjänsten kommer Mobilize att erbjuda ett konkurrenskraftigt prissatt koldioxidneutralt elavtal genom sin teknikpartner The Mobility House. Tack vare avtalet kan sparad el skickas till bostaden eller säljas tillbaka till elnätet. Som sådan kan ägare av elfordon och Powerbox få ut det mesta av sitt fordon och energilagring: förutom att täcka deras mobilitetsbehov ger dessa enheter större flexibilitet för nätet och därmed ett mervärde för ägaren.
The Mobility House har varit Renault Group-partner sedan 2018 för Advanced Battery Storage-systemet – en stationär lagringsenhet som använder elbilsbatterier. Baserat på denna erfarenhet har ägare av kompatibla Renault-elfordon tillgång till beprövade lösningar.
Tjänsten Mobilize V2G kommer att vara tillgänglig från lanseringen av Renault 5 i Frankrike och Tyskland 2024, sedan i Storbritannien 2025.