Så här på väg mot midsommar kan det vara skönt att se fram emot midvintern

Solen är på väg att gå upp över Kvarken. Kallt vinterljus runt campern men det varma ljuset är på väg och inne i campern luktar det nybryggt kaffe.

Camping kan vara så otroligt olika för olika människor. För någon är det lyx i en gigantisk Concorde husbil, för andra är det midsommar på Lundegårds camping på Öland och så har vi ju äventyrarna som väljer ett tunneltält och ger sig ut på bergsbestigning. Gemensamt för alla är att det handlar om frihet och äventyr på något sätt. Det närmaste man kommer det ultimata campingäventyret med bil i Sverige är vintercamping med camper och pickup.

Yttertemperaturmätaren i den VW Amarok jag kör visar på 18 minusgrader. Det är en gnistrande vacker vinterdag utanför Umeå. Vi som gillar det mobila boendet har oftast en förkärlek för att leta oss ut till havet eller till en insjö. Jag letar mig ner mot den frusna bottenviken, väl medveten om att temperaturen mycket väl kan sjunka än lägre under natten. En klar natt med månsken och jag tar tid på mig att njuta av utsikten ut över havet och viken innan jag går in och kokar kvällens kaffe.

Det blir en fin avslutning på en dag i den svenska fjällvärlden. En fjällvärld som är helt klädd i snö, från sjöarna och upp till fjälltopparna. Första natten tillbringade vi ute på högfjället några mil öster om Riksgränsen, med sjön Torneträsk i norr och den kända fjällformationen Lapporten i söder. Det var 14 minusgrader, mulet och pudersnö så utsikten var milt uttryckt begränsad, annars bjuder landskapet här milsvid utsikt åt alla håll. 

Den totala vitheten och en sol som inte visar sig över horisonten, vi var norr om polcirkeln, är en mycket speciell upplevelse och nätterna likaså. Nätterna med det så efterlängtade och mytomspunna norrskenet. De långa nätterna, de långa avstånden och den mycket speciella körningen längs E10 från Luleå till Riksgränsen. 47 mil på mycket fina, men för oss smålänningar mycket speciella, vintervägar. Från Riksgränsen ner till Umeå var det sedan 75 mil förbi orter som Arvidsjaur, Kåbdalis och Jokkmokk. Snön häruppe är så här års extremt torr och det betyder snörök vid varje möte. Att möta en 24 meters långtradare i 80 km/t och sedan försvinna in i snöröken några sekunder kan skrämma slag på den som inte är beredd. Bromsa är inte ett alternativ för då är det risk att man blir påkörd bakifrån.

Du sätter inte en ovan chaufför i en bil här för då blir det problem. SAAB bjöd en gång in den församlade världspressen för lansering av klassiska 99 EMS och då valde man en vinterdag här uppe. Det slutade med en lång artikel om riskerna på svenska vägar och de långa avstånden samt svinkylan som innebar att man skulle frysa ihjäl om man fick bensinslut eller råkade ut för en trafikolycka när den brittiske motorjournalisten på tidningen Car kommit hem till sina regngrå öar och hämtat sig från skräckresan.

Just här i den här miljön är det pickupen med en camper på flaket som regerar när det gäller det mobila boendet. Liten volym att värma och bra isolering runt om. Detta på en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång och finesser som lågväxel och differentialspärr på bakaxeln. I alla fall så hade kollegans Nissan Navara den utrustningen, Amaroken saknade lågväxel och diffspärr men hade seriösa vinterdäck som räckte långt i snöyran.

På Amarokens flak sitter en svenskbyggd camper tillverkad av S-karosser i Dorotea. Det borde borga för att de kan det här med vintercamping. Campern är kort sagt en slags kompakt boendemodul man sätter på flaket på en pickup. Det handlar numera om kompakt boende drivet till ett ganska komfortabelt boende som fungerar i vildmarken och i riktig iskyla. Här har campern samma heltäckande isolering som en helintegrerad husbil, och jag får upp temperaturen till önskade 20 grader ganska snabbt.

Helt klart finns det fördelar med en camper som gör om pickupen till en husbil och då talar vi om en husbil som tar dig betydligt djupare in i de djupa skogarna och dessutom inte skapar någon WLTP-panik. Här är boendet lasten på en duglig terrängbil istället för att vara en boendemodul fast monterad på en lastbilsram. Vägtrafikskatten betalas för det utsläpp pickupen står för olastad.

Fördelarna stavas naturligtvis också ekonomi för den som redan har en pickup men det handlar även om ett lättkört fordon med korta överhäng och yttermått som faktiskt betyder att den går att parkera på stormarknaden eller på en flygplatsparkering. Den avgörande fördelen är nog ändå framkomligheten som få husbilar kan mäta sig med, och ännu färre husvagnsekipage. 

Ta det här med överhänget bak som man alltid måste vara försiktig med om man ställer en halv- eller helintegrerad husbil på ojämn mark. Det problemet existerar inte här. Ett dike i rimlig storlek är heller inte ett problem med det här ekipaget där S-karossers Easy Camper står på en VW Amarok med fyrhjulsdrivning, och stora hjul.

Den stora nackdelen med en camper är utrymmet inne i campern. Den provkörda och provbodda campern från S-karosser i Dorotea har en stor sovplats i alkoven över bilens hytt. Den sovplatsen mäter 1 600 x 2 060 mm. Dessutom är sittgruppen bäddbar till en bädd som i huvudänden är 1 200 mm och i fotänden 900 mm bred. Längden är 2 000 mm. Fyra personer kan alltså sova inne i campern. 

Det som saknas är golvutrymme och här kommer vi in på prioriteringar och livsstilsval. Det finns husbilar med golvutrymme som räcker för en hel breakdance-föreställning, men här är allt utnyttjat så praktiskt det bara går. Det häftiga är att man inte saknar någon utrustningsdetalj. Här finns toalett med dusch, golvvärme, tvålågig gasspis, kyl och frys samt en hel del skåp för förvaring.

Det finns ytterligare två saker som är viktiga för vissa av oss som är seriösa med det mobila boendet. En pickup har oftast en dragvikt på 3,5 ton, vilket betyder att du lätt får med dig en snöskoter, eller en större båt efter ekipaget, om det är viktigt för dig. Krocksäkerheten är också på topp eftersom du sitter inne i en komplett bil med allt vad det betyder av krocksäkerhet. Särskilt för de som sitter i baksätet, där man i en halvintegrerad husbil faktiskt sitter utanför stålhytten i de flesta fall.

Kortfakta:

Easy Camper EC 8LH-2,1 SE

Pris: 514 500:-.

Utvändiga mått, ängd/bredd/höjd enbart campern: 4 300/2 160/2 160 mm

Antal bäddar: 2-5.

Antal boende: Max 4 vuxna eller 4 + 3 om det handlar om tre barn.

Vikt: 705 kg. (beroende på utrustning).

Värme: Alde 3020 för gas och elpatron om du har tillgång till el. (plats för 2st  6 kg gasolflaskor). Golvvärme och seriösa radiatorer med luftspalt.

Isolering golv/tak/vägg: 40/30/30 mm.

Färskvattentank: 60 liter.

Gråvattentank: 45 liter.

Bränsleförbukning: Räkna med en ökning av pickupens förbrukning med 3-5 liter/100 km. helt beroende på hastighet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

1 × 5 =