Nissan Ariya banar väg för morgondagens infrastruktur.

Vi har kommit till den punkten där det är dags att omvärdera vår syn på elbilen fullständigt. Från att ha varit en nödlösning för transporter över en tid som acceptabel lösning för att rädda klimatet har nu elbilen blivit en bil med fördelar som gör den riktigt eftertraktad. Nissan har varit med som draglok under hela den här resan och presenterar nu en elbil som inte bara är mogen att konkurrera med dagens förbränningsmotorbilar. Nissan Ariya är en bil väl värd att sjunga arior om, då gärna i den tysta elbilen.

När Nissan presenterade den här bilen sa man att bilen är baserad på Nissans tre starka pelare, elbilen Nissan Leaf, crossovern Qashqai och GT-bilen GT-R. Det låter som en klassisk reklamöverdrift, men faktiskt ligger det ovanligt mycket bakom den beskrivningen.

Skjutbar mittbox

Nissan har tillsammans med Renault och Tesla varit ledande när det gäller utvecklingen av elbilen och Leaf-modellen har i ett par år toppat försäljningsstatistiken för elbilar. Första generationen Leaf blev Årets Bil 2011 och dagens version, generation 2, utsågs till Årets smartaste bilköp 2019. Expressen beskrev den som folkelbilen samma år.

Det är länge sedan någon skapade en ny bilklass. Tittar vi i backspegeln var det VW med skalbaggen och VW med Golfen, men några år efter millennieskiftet var det Nissan som gav sig in i det omöjliga projektet att göra stadsjeepen politiskt korrekt, lagom hip och lagom mycket terrängbil när Qashqai lanserades som en streetsmart terrängbil, en hög halvkombi eller bara en trendig bil. Crossovern vann terräng och nu är det den bilklassen som ökar mest.

Slutligen utmanade Nissan Porsche med en bil som såg ut som en klassisk Ford Mustang, bar på dna från kultbilen Nissan Skyline och levererade prestanda som en verklig supersportbil utan att kosta miljoner. Nissan GT-R tog världen med storm och blev en del av Mikael Persbrants varumärke som tuff machokille.

Allt detta förenar nu Nissan i sin Ariya som är en ren elbil i samma storlek som Qashqai men med prestanda och teknik jämförbart med GT-R och miljöprestanda som Leaf. Räckvidd: upp till 50 mil, 0-100 km/t på 5,1 sekunder, toppfart 200 km/t, dragvikt 1 500 kg.

Det låter ett bilvärldens Colombi ägg, men egentligen är det en isbrytare som banar väg för morgondagens infrastruktur. En infrastruktur som punkterar många besserwissrars envisa tjat om att vi måste motverka den personliga mobiliteten för att rädda planeten.

När vi städat upp bland trångsynta forskare, lobbyister och besserwissrar kan vi börja bygga morgondagens människovänliga samhälle där olika transportlösningar samverkar istället för att målas ut som konkurrerande alternativ. Nissan Ariya, och konkurrenternas alternativ som Kia EV6, Lexus LF-Z med flera banar väg för ett samhälle där den personliga mobiliteten är basen för vårt transportbehov och kollektivtrafiken ger ett mervärde i form av samverkan för transporter där det är brist på gatuutrymme och parkeringsplatser. Kort beskrivet så skulle jag kunna tänka mig att köra Nissan Ariya de 40 milen jag har till Södertälje Södra. Där skulle jag lämna bilen i en parkeringsfil och låta den parkera själv medan jag tar metron till central Södertälje, Stockholm eller Arlanda.

Det är lika halsstarrigt och kontraproduktivt att försöka ersätta all personlig mobilitet med kollektivtrafik som att tro att alla kan köra sin privatbil in till hötorget och parkera där för att uppleva Stockholm by night. Samverkan är framtiden. Eldrivning är framtiden. Eldrivna bilar öppnar för helt ny design och helt nya körupplevelser.

Det intressanta är att Nissan introducerar en crossover med 400 hk och vägegenskaper fullt jämförbara med en GT-bil, tack vare extremt låg tyngdpunkt, perfekt viktfördelning, fyrhjulsdrivning och torque steering, Detta som en elbil. Samtidigt lobbar Trafikverket, Transportstyrelsen, forskare och politiker för något som heter ISA, Intelligent Speed Adaption. En tvångströja som ser till att du som privatbilist inte kan överskrida gällande högsta hastighetsbegränsning.

Nissan Ariya är här och med den en fräsch design, en seriös drivlina för nollutsläpp och köregenskaper som glädjer alla som kan sortera ut en riktigt vägsäker bil, samtidigt som fyrhjulsdrivningen gör den till en utmärkt vinterbil.

Det enda vi behöver ta hänsyn till är att anpassa vårt resande till laddinfrastrukturen vid långresor. Särskilt vintertid. Nissan väljer att sälja Ariya i Europa med CCS-laddning och vätskekylt batteripaket som klarar att ta emot en laddström på 130 kW.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton + tre =