Polarforskningsfordon utan växthusgasutsläpp

Venturi, ett företag i Monaco som specialiserat sig på elfordon har visat nästa generation av banddrivna Venturi Antarctica. Världens första polarutforskningsfordon utan utsläpp någonsin, och det kommer att sändas ut till Princess Elisabeth antarktiska forskningsstation i december. Venturi är företaget som hjälpte Citroën att elektrifiera sin Berllingo som såldes till franska La Poste.

Bakgrunden

När Monacos H.S.H. Prins Albert II av Monaco återvände från en resa till Antarktis 2009, berättade han för Venturis vd Gildo Pastor att forskningsstationerna i Antarktis inte hade några miljövänliga, icke-förorenande fordon. Så Prince Albert II-stiftelsen bad Venturi att fixa en nollutsläppslösning för att transportera passagerare och utrustning till och från de vetenskapliga forskningsplatserna.

Tre på varandra följande versioner av fordonet designades. Det senaste, som presenterades för Prins Albert II vid Venturis verkstäder den 1 juni, kommer att vara i drift den 7 december 2021 på den belgiska forskningsstationen Princess Elisabeth.

DESIGN & TEKNIK

Venturi Antarcticas kaross och utseende skapades av Sacha Lakic, designern som Venturi har arbetat nära med i många år. Hans vision navigerar smart de tekniska begränsningar som forsknings- och utvecklingsavdelningen ger honom, varav de flesta har att göra med fordonets värmeisolering, batteriets storlek och chassiets rörformade struktur.

Sacha Lakic lyckades också med utmaningen att utforma en design som är mångsidig men ändå ger rätt komfortnivå för fordonets passagerare. Med sina nedfällbara bänkstolar kan Venturi Antarctica bära upp till sex personer, tillsammans med utrustning och ett andra batteri för att förlänga den ursprungliga räckvidden på 50 kilometer.

Venturi Antarctica är resultatet av Venturis tekniska expertis. Forsknings- och utvecklingsteamet – som redan arbetar med Voxan och Venturi hastighetsrekordsprogram – har skapat ett helt unikt fordon utrustat med avancerade tekniska lösningar som är både djärva och smarta.

KLASSISK FORDON

Tisdagen den 1 juni, under sitt besök för att se nästa generations Venturi Antarctica för första gången, var Prins Albert II mycket nöjd med att överlämna den ursprungliga prototypen, som kördes av honom i Kanada i mars 2019. H.S.H. Prins Albert II satte sig bakom spakarna i fordonet för att navigera en del av den 42 kilometer långa bergssluttningen mellan Dease Lake och Telegraph Creek, på Tahltans folk.

Stolthet

”Det är fortfarande en källa till stor stolthet för Prince Albert II av Monacos Foundation att arbeta tillsammans med orädda och visionära entreprenörer som Venturi och Gildo Pastor. Hållbar innovation är inte bara kärnan i deras forsknings- och utvecklingsarbete. Här handlar det om att främja vetenskapens sak och bevara vår Planet. Det här nya Antarktis-fordonet är i sig ett fantastiskt exempel på de bedrifter vi kan, och jag är säker på att det kommer att vara en riktig tillgång för forskarna vid Princess Elisabeths antarktiska forskningsstation. Polarregionerna, särskilt ömtåliga och utsatta, måste stå i fokus för allas vår uppmärksamhet. De ligger i frontlinjen för de förödande effekterna av klimatförändringar. Att förbättra vår kunskap utan att störa ekosystemen är ett stort steg framåt, och detta med hjälp av ett fordon med nollutsläpp som klarar extrema förhållanden”.

Olivier Wenden, vice ordförande och verkställande direktör för Prince Albert II Foundation

”Med Venturi Antarctica får forskare ett effektivt fordon med mycket bra prestanda som dessutom är lätt att hantera . De kommer att kunna utföra sin forskning under optimala förhållanden utan att förorena platser där deras analysers kvalitet måste vara exakt fram till den sista molekylen. Vi är stolta över att ha utvecklat en teknisk lösning som uppfyller uppdraget från Prince Albert II Foundation. ”

Gildo Pastor, president för Venturi

OM VENTURI

Sedan 2000 har Venturi-gruppen specialiserat sig på design och tillverkning av högpresterande elfordon. Oavsett om det är genom världsrekord, expeditioner på fientlig terräng, skapandet av den första elektriska sportbilen, utvecklingen av innovativa fordon eller dess engagemang i Formel E-världsmästerskapet, Venturi Group förkroppsligar och demonstrerar alla elektriska fordonens kapacitet på band, 2 eller 4 hjul.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fyra − tre =