Rak femma, Quattro, Audi RS Q3 Sportback

Det finns bilar som är historiska, ikoniska, unika eller bara helt enkelt riktigt trevliga bilar att köra. Audi skapade historia med numera ikoniska Audi Quattro när den lanserades 1980 och krossade allt motstånd i rallyvärlden åren efter. Stig Blomqvist körde till sig världsmästartiteln i rally 1984, Michelle Mouton blev den första kvinnliga föraren att vinna ett rally i världsmästerskapsserien. Båda körde Audi Quattro. Nu skulle man kunna säga att bilen är pånyttfödd i Audi RS Q3 Sportback. En bil som är riktigt trevlig att köra och det året runt.

Audi visade runt 2010 upp ett antal Audi Audi Quattro och Audi Quattro Sport koncept. Alla pekande på att något var på gång, och 2012 lanserades RS Q3 Quattro med Audis legendariska femcylindriga motor som erbjöd 310 hk. Dagens RS Q3 Quattro Sportback, lanserad juli 2019, har även den en 2,5-liters rak femcylindrig motor, men nu erbjuder den 400 hk som skickas vidare ut till alla fyra hjulen över en 7-stegad dubbelkopplingsautomat. 

Det låter kanske inte som en rallybil och få skulle väl få för sig att köra rally med den här bilen, så vad är det för en bil egentligen?

Audi kallar den Sportback och Q, vilket betyder en SUV med visst halvkombistuk. RS står för prestandamodell och 3:an indikerar att det handlar om en ganska kompakt SUV. Känns som en kompromiss, men bilen är byggd för de långa snabba resorna. En bil för Autobahn skulle man kunna säga. Man kan också säga att den är en bil av vår tid när alla vill ha en SUV och alla vill känna sig sportiga, men ingen vill känna sig som en vräkig miljöbov i en jättestor SUV. Kompakta SUV:ar är högsta mode och Audi har ett antal modeller som platsar i den kategorin. Just den här Audin flörtar samtidigt lite med alla som kan sin bilhistorik

Audi kallar den Sportback och Q, vilket betyder en SUV med visst halvkombistuk. RS står för prestandamodell och 3:an indikerar att det handlar om en ganska kompakt SUV. Känns som en kompromiss, men bilen är byggd för de långa snabba resorna. En bil för Autobahn skulle man kunna säga. Man kan också säga att den är en bil av vår tid när alla vill ha en SUV och alla vill känna sig sportiga, men ingen vill känna sig som en vräkig miljöbov i en jättestor SUV. Kompakta SUV:ar är högsta mode och Audi har ett antal modeller som platsar i den kategorin. Just den här Audin flörtar samtidigt lite med alla som kan sin bilhistorik

Till att börja med kan vi konstatera att bilen har prestanda så det räcker för de allra flesta. Räcker och blir över. På plats bakom ratten hittar jag den där känslan av avancerad teknik, bra proffsig förarmiljö och en omtanke i detaljer som tar sig uttryck i form av lysande LED-slingor, lagom liten mockaklädd ratt och en liten bakgrundsbelyst Quattro-logga framför passageraren. Bilen har Audis digitala instrumentering där man kan välja mellan klassiska runda instrumenttavlor, digital hastighetsmätare med färddator eller stor navigation med små hastighetsmätare och liten färddator. Den som kört Audi hittar snabbt rätt bland både instrument, reglage och i menyerna. 

Extra plus för den skarpa filbytesvarningen i form av en stor och starkt blinkande gul lysdiod på backspegeln. Den är så tydlig att man inte missar den även om fokus ligger på annat. Säkerhetstänket i förarmiljön och förarstödet är på topp i den här bilen.

Framstolarna är en bra kompromiss mellan pösiga komfortstolar och rumpkramande sportstolar. Här handlar det mer om stolar för långa körpass, med bra sidostöd för den som kör hårdare. Det handlar i alla delar om en bil för höga hastigheter och långa körpass på Autobahn. Tre vuxna får plats bak, men bilen är i huvudsak tänkt för två vuxna med barn eller en rejäl packning. Fälls sätena bak så lastar den 1 400 liter. Det sluttande taket gör att takhöjden bak blir begränsad, om än inte lika mycket som på coupé-modeller som BMW X4.

Nåväl, Audi RS Q3 Sportback är även en åretruntbil. Fyrhjulsdrivningen gör den trygg vintertid och till en bra husvagnsdragare sommartid. Trots den relativt stora motorn är den ändå välbalanserad med trygga vägegenskaper. Hela tiden lätt understyrd. Den provkörda bilen hade Audis keramiska bromsar som nyper ordentligt och inte mattas utav flera häftiga inbromsningar, läs Autobahn-bromsar med andra ord

Audi har valt en något enklare och tråkigare lösning för fyrhjulsdrivningen på RS Q3 Sportback och det är en koppling av Haldex-typ som skickar kraften till bakaxeln så snart framaxeln tappar fäste. Jämför jag med andra av Audis prestandamodeller med längsmonterad motor och en så kallad Torsen-differential mellan framaxlarna så är den senare mer neutralstyrd, med snudd på överstyrd till en viss gräns när det är riktigt halt. Tappar den fästet ordentligt så läggs mer kraft på framhjulen och det stabiliserar bilen. Egentligen är inte detta av avgörande betydelse för andra än de som kör hårt på grus eller snö. En Torsen-differential ger en mycket speciell körupplevelse där bilen kan köras väldigt hårt med en bakvagn som glider ut för att snabbt stabiliseras när man nått en viss gräns.

Faktaruta:

Audi RS Q3 Sportback.

Biltyp: Fyrhjulsdriven 5-sitsig GT.

Motor: 2,5 liters rak 5-cylindig bensin.

Effekt: 294/400 kW/hk vid 5 850 – 7 000 varv/minut.

Max vridmoment: 480 Nm vid 1 950-5 850 varv/minut.

Växellåda: 7-stegad S-tronic dubbelkopplingsautomat.

Tjänstevikt: 1 853 kg.

Max totalvikt: 2 250 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 900 kg.

Acceleration 0-100 km/t: 4,5 s.

Toppfart: 250 km/t.

Bränsleförbrukning: 9,8 -10,2 liter/100 km WLTP-standard. Uppmätt motorväg Sverige: 8,0 liter/100 km, motorväg i Tyskland (långkörning snitt 130 km/t lugn trafik): 12,3 liter, blandat i Sverige: 7,7 liter/100 km.

CO2: 231 g/km (WLTP). 

Vändcirkel: 10,4 meter

Pris: Från 680 900:-.

Varför?

För att quattro och rak femma betyder något för Audi och Audi-älskare.

För vem?

För körglada Audi-älskare året runt.

Slutsats?

Blomqvists och Moutons tjänstebil för alla med pengar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

nitton − 8 =