ŠKODA G-TEC även som Octavia

ŠKODA satsar brett på moderna gasbilar för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsa på en hållbar mobilitet. ŠKODAs G-TEC erbjudande med SCALA och KAMIQ breddas nu med storsäljaren OCTAVIA i gasutförande. Med gasdrift reduceras CO2-utsläppet med ca 25% och med biogas upp till 85-90%.

G-TEC-modellerna av SCALA, KAMIQ och OCTAVIA är en viktigt del i märkets omställning mot en mer hållbar mobilitet och kommer att finnas kvar i ŠKODAs modellutbud flera år framöver. Tekniken med moderna komposittankar placerade så att de inte inkräktar på lastutrymmet och samtidigt ger bättre räckvidd gör det lätt att välja den miljövänliga biogasen.
 

ŠKODA G-TEC-versionerna av SCALA och KAMIQ och den helt nya generationen av OCTAVIA är försedda med större gastankar vilket gör att räckvidden förlängts ytterligare. En bensintank på 9 liter säkerställer att man kommer vidare även om gasmackar skulle saknas på något ställe. Fordonsgas har större energiinnehåll än bensin och diesel och dessutom billigare. Det gör att bränslekostnaderna sänks avsevärt på alla resor.

I gasdriftsläget, har dessa bilar upp till 25% lägre CO₂-utsläpp än en bil som drivs av en vanlig bensinmotor. Om man till detta lägger en andel på 20% biogas, sänks CO₂ med så mycket som 35 till 40%. Använder man en ännu större andel framställd av växtrester och biologiskt avfall, kan man nå förbättringar på 85-90% – alltså nära nog koldioxidneutralitet. Det går snabbt att tanka med gas och Sverige har ett välutbyggt nät med ca 200 publika tankstationer.

– Utmaningarna för att minska klimatförändringarna och klara 2-gradersmålet saknar motstycke. Genom att välja en gasbil och tanka 100% biogas reduceras CO2-utsläppet dramatiskt och i ett livscykelperspektiv når man nästan samma totala CO2-utsläpp som en elbil som laddas med 100% förnybar el. Dessutom bidrar gasbilar till en bättre luftmiljö jämfört med vanliga bensin- och dieseldrivna fordon. Nya OCTAVIA G-TEC är ett mycket prisvärt och hållbart alternativ för dem som vill minska till klimatavtryck, säger Stefan Nygren, Marknads och produktchef ŠKODA Sverige

G-TEC modeller:

ŠKODA SCALA G-TEC och KAMIQ G-TEC har båda en TSI-motorn på 1,0 liter som levererar 90 hk. I båda varianterna rymmer de tre gastankarna 13,8 kg – vilket ger en räckvidd på 410 km (WLTP). Om gasen tar slut växlar det automatiskt över till bensinläge där en nioliters tank ger en ytterligare räckvidd på cirka 220 km (WLTP).

Nya ŠKODA OCTAVIA G-TEC har en 130 hk stark 1.5 liter TSI-motor. Med sin gaskapacitet på 17,33 kg har OCTAVIA G-TEC en preliminär räckvidd på 500 km. Utnyttjar man bensinen i den 9 liter stora tanken, kan man köra ytterligare 190-200 km, för en total räckvidd på ca 700 km enligt WLTP. Växlingen från gas- till bensindriftsläget sker helt automatiskt, utan att föraren behöver gripa in.

ŠKODA OCTAVIA G-TEC kommer att erbjudas till den svenska marknaden i kombiutförande med DSG-automatlåda. Bilen har konstruerats för gasdrift och de tre gastankarna är placerade under bilens lastgolv för bibehållet lastutrymme på 495 liter. Nya OCTAVIA kännetecknas av en hög utrustningsnivå, generösa innerutrymmen och en modern och luftig förarmiljö med massor av ny teknik och assistantsystem för ökad komfort och säkerhet. OCTAVIA G-TEC har säljstart under augusti och de första leveranserna är planerade att ske i början av oktober.

ŠKODA KAMIQ G-TEC 1.0 TSI 90 hk man från 239 100 kr (Ambition) 257 700 kr (Style)

ŠKODA SCALA  G-TEC  1.0 TSI 90 hk man från 245 800 kr (Style)

ŠKODA OCTAVIA COMBI G-TEC 1.5 TSI 130 hk DSG (Ambition och Style) 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 × 4 =