Range Rover Velar, stram lyx och terrängkompetens

Range Rover Velar är lite av en udda fågel i bilvärlden. I grunden en tekniskt avancerad terrängbil. Interiören är en upplevelse när det gäller design och lyx, medan exteriören är stramt exklusiv. En lyxig storkombi utan att ha en SUV:s höga profil, eller en markant större och mer kompetent Range Rover Evoque. Nu är det dags för nästa generation där de extremt strama linjerna från nya Range Rover går igen.

Nya Range Rover Velar är modern lyx i sin renaste form, och inkluderar den senaste tekniken, sann Range Rover-förfining och en dramatisk, stilren ny design. En ny frontgrill kombineras med det karakteristiska flytande taket, den obrutna midjelinjen och de utfällbara dörrhandtagen som definierar Range Rover Velar. Nya supersmala Pixel LED-strålkastare9ger ett högteknologiskt utseende och optimal synlighet. Exteriören förbättras även av en ny lägre bakre stötfångare samt mörka accenter.

Range Rover Velar var pionjären i Range Rovers nya designfilosofi och nu tas den till en ny nivå. Den nya böjda, flytande 11,4-tums pekskärmen är integrerad i mittkonsolen och ger omedelbar och intuitiv kontroll över alla viktiga fordonsfunktioner1. En komplett uppsättning teknik främjar passagerarnas komfort och välbefinnande, vilket gör den mellanstora lyxiga SUV:en ännu mer åtråvärd. Range Rover Velar är också extremt tyst när det gäller vägljud*, tack vare den banbrytande tekniken Active Road Noise Cancellation8.

Läs vår provkörning av föregående modell här:

Längre räckvidd för laddhybriden

Velar som plug-in hybrid är mer kapabel och flexibel än någonsin, med en räckvidd upp till 64 km10 tack vare ett ombyggt batteripaket, medan valet av avancerade bensin- och dieselmotorer med mildhybridteknik ger förbättrad bränsleeffektivitet.

Kunderna kan välja mellan modellerna: Dynamic SE, Dynamic HSE och Autobiography.

”Nya Range Rover Velar är ett perfekt exempel på vår modernistiska designfilosofi – stilren, övertygande och åtråvärd. Definierad av perfekta proportioner förkroppsligar Range Rover Velar en obesvärad sofistikation med en djärv elegans och dramatisk närvaro som är helt unik.”, säger Prof Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer, Jaguar Land Rover.

Hela pressreleasen om nya Range Rover Velar:

Fängslande design 

Range Rover Velar var först ut med Range Rovers nya mer stilrena designfilosofi och bilens nya frontgrill – tillsammans med nya Pixel LED-strålkastare9med Signature Daytime Running Lights – säkerställs ett enhetligt utseende inom hela Range Rover-familjen.

Baktill ger det kraftiga överhänget balans och framhäver Range Rover Velars imponerande längd. Det tydliga överhänget bidrar även till den muskulösa hållningen medan den nya bakre stötfångaren förbättrar proportionerna, och inkluderar dolda avgasrör för ett renare utseende. Nya intensiva LED-bakljus med ett iögonfallande 3D-utseende bidrar till samma stilrena elegans och kompletteras av ett bromsljus i full längd.

Den djärva, eleganta interiören i Range Rover Velar är nu ännu stilrenare, med utsökt hantverk och nya material. Den senaste versionen av infotainmentsystemet Pivi Pro7 utgör mittpunkten; en enda böjd, flytande 11,4-tums pekskärm är ergonomiskt placerat för att minimera distraktion och reflektioner1under körning. 

Range Rover Velar fortsätter att erbjuda ett läderfritt interiöralternativ, med ny sätesdesign och nya material. Det läderfria alternativet kombinerar ull från de danska textil-experterna Kvadrat™ och polyuretantyget Ultrafabrics™, med ett nytt mönster. Kvadrat™ ullblandningarna är 58 procent lättare än läder och ger ett elegant utseende och förbättrad känsla för en modern tolkning av traditionell Range Rover-lyx. 

Den innovativa textilen har genomgått rigorösa interna hållbarhetstester i Range Rovers laboratorium, för att säkerställa att den levererar förväntad kvalitet under hela fordonets livslängd. 60 000 cykler av nötningstester har den genomgått – vilket motsvarar 10 års användning – kombinerat med en månads UV-tester som simulerar tre års exponering för hårt solljus.

Fyra nya läderfärger introduceras: Cloud, Caraway, Raven Blue och Deep Garnet. Dessa kompletteras av ett antal detaljer i Moonlight Chrome, så som ratten, mittkonsolen och luftventilerna. Ljus eller mörk anodiserad aluminiumytbehandling eller faner i Shadow Grey Ash understryker dess elegans.

Två nya exteriörfärger har lagts till: Metallic Varesine Blue och Premium Metallic Zadar Grey.

Uppkopplad teknik

Nya Range Rover Velar är den första bilen med nästa generations Pivi Pro7-infotainmentsystem. Den nya böjda 11,4-tums pekskärmen, vars rena design gör att den ser ut som om den svävar, innehåller kontroller för alla viktiga fordonsfunktioner. 

Alex Heslop, Director of Electrical Engineering, Jaguar Land Rover, säger: ”Nya Range Rover Velar introducerar nästa generation av vårt prisbelönta infotainmentsystem Pivi Pro, med ett elegant gränssnitt och en nydesignad startskärm varifrån alla kör-, komfort- och bekvämlighetsfunktioner styrs digitalt. Det nya systemet är intuitivt och intelligent och ergonomiskt utformat för att minska reflektioner och minimera distraktioner. Digitala knappar och reglage är utformade för att fungera i harmoni med röststyrning för att göra systemet snabbare och enklare att använda.”  

Reglage för klimat, säten och ljudvolym är alltid synliga på båda sidorna av skärmen via nya sidofält, med multifunktionella skjutreglage. Dessa virtuella knappar är alltid synliga och ger omedelbar tillgång till funktioner som används ofta, så som individuella temperaturinställningar för de främre passagerarna, ljudvolym och Terrain Response®-körlägen.

I början av varje resa presenteras föraren för en Pre-Drive-panel på pekskärmen för snabb åtkomst till populära funktioner, som exempelvis avfuktning av vindrutan och den valfria sätesuppvärmningsfunktionen. När du rullar i väg ersätts den av den tidigare startskärmen med tre paneler som kan anpassas med den stora flexibilitet som kännetecknar Pivi Pro7.

För ökad bekvämlighet finns ytterligare kontroller i de permanent synliga sidofälten, bland annat genvägar för media, navigering och kameror.

Nästa generations infotainmentsystem har varit föremål för omfattande tester, både digitala och fysiska, för att minska svarstiden för olika kommandon och ge en så användarvänlig upplevelse som möjligt. Ungefär 80 procent av önskade inställningar kan genomföras med endast två tryck. 

Pivi Proär kompatibelt med Apple CarPlay™2 och Android Auto®. Trådlös enhetsladdning är tillgänglig i ett nytt förvaringsutrymme i mittkonsolen, och ger omedelbar uppladdning och minskar behovet av sladdar.

80 procent av fordonets styrenheter (ECU) – inklusive Pivi Pro, navigation och diagnostik samt chassi- och drivsystem – kan uppdateras trådlöst. På så sätt är Range Rover Velar alltid automatiskt utrustad med den senaste programvaran.

För enkel navigering är även what3words integrerat i Pivi Pro7. Den smarta kartläggningstekniken delar upp jordklotet i ett rutnät av 3 m x 3 m stora rutor som var och en tilldelas en unik kombination av tre slumpmässiga ord för att generera en what3words-adress. Med hjälp av dessa ord kan föraren enkelt navigera till en exakt plats.


Förbättrat ljud och teknik

Range Rover Velar har en fridfull kupé tack vare den banbrytande brusreducerande tekniken Active Road Noise Cancellation8. Funktionen gör Range Rover Velar till det tystaste fordonet i sin klass när det kommer till vägbljud*. Tekniken känner av inkommande frekvenser och bearbetar automatiskt dessa via bilens ljudsystem, vilket minskar bullret i kupén med minst 4 dB – vilket motsvarar att skruva ner volymen fyra steg.

En rad kraftfulla ljudsystem finns att välja på. Högst i kurs står det valfria Meridian™ 3D-surroundljudsystemet, som ger högkvalitativ musikåtergivning med hjälp av upp till 17 högtalare och en förstärkareffekt på 750 W.


Modern lyx

New Range Rover Velar erbjuder förväntad förfining med förhöjd komfort och tillvalsmöjligheter som bidrar till ett ännu större välbefinnande. 

Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes, Jaguar Land Rover, säger: ”Allt med Range Rover Velar är obesvärat, vilket återspeglas i dess lyxigt inredda interiör. Ny sätesdesign och varm, stämningsfull kupébelysning välkomnar föraren, medan avancerade funktioner, inklusive toppmoderna luftreningssystem, säkerställer en avkopplande miljö. Tillsammans med Velars signifikativa intelligenta drivlinesystem är körningen alltid tyst, lugn och bekväm.”

Tillvalssystemet Cabin Air Purification Plus bidrar till att främja passagerarnas välbefinnande och vakenhet. CO2-hantering och PM2.5 filtrering optimerar inomhus- och utomhusluften med syfte att ge överlägsen luftkvalitet i kupén.

För att aktivera systemet och minska nivån av allergener och partiklar i kupén trycker man på knappen Purify under Air Quality i Pivi Pro7. Systemet inkluderar Nanoe™ X-teknikologi12 som effektivt reducerar luftburna lukter, bakterier och allergener. 

Justerbar kupébelysning med ett urval av 30 olika färger finns som tillval. Förinställda färgteman gör det lättare att hitta den perfekta ljuskombinationen, medan varje passagerare kan ställa in sin idealiska inomhustemperatur med hjälp av en 4-zons klimatanläggning6.

När det gäller bättre synlighet tänjer nya Range Rover Velar på gränserna med sina avancerade Pixel LED-strålkastare9 med Signature Daytime Running Lights (DRL). Systemet är standard på Dynamic HSE och Autobiography och har tre gånger så många lysdioder som Matrix LED-strålkastare. Varje strålkastare har fyra pixelmoduler, med 67 kontrollerbara lysdioder i varje modul, som kan anpassa sig exakt efter vägförhållandena och ge optimal sikt framåt. 

Dynamic Bend Lightinganvänder hastighets- och styrdata för att reagera på vägen och lysa upp mörka hörn och vägkanter, medan helljuset har en räckvidd på nästan 500 m för optimal synlighet. 

Adaptive Driving Beam kan blända av för upp till fyra mötande objekt och anpassar sig automatiskt till fordonets rådande hastighet. Vid låga hastigheter är ljuskäglan bred och vid hastigheter över 70 km/h är den längre och mer intensiv.

Oavsett rådande förhållanden är nya Range Rover Velar en självsäker och avslappnande plats att befinna sig på.


Elektrifierad prestanda och kapacitet

Nya Range Rover Velar har drivlinor som passar alla kunder. Allt från en elektrisk plug-in hybrid till en rad olika Ingenium bensin- och dieselmotorer med mildhybridteknik som förbättrar bränsleeffektiviteten.

Range Rovers karakteristiska körkomfort och förfining tillhandahålls av avancerade chassi- och fjädringsregleringar. Tillvalet elektronisk luftfjädring och systemet Adaptive Dynamics ger bekväm åkkomfort på ojämna vägar och anpassar stötdämpningen för varje enskilt hjul.

James Sanderson, chefsingenjör för Range Rover Velar: ”Range Rover Velar kombinerar förtroendeingivande kördynamik med en rad smidiga och effektiva motoralternativ. Genom att öka batteriets storlek med 12 procent har vi kunnat utöka räckvidden för plug-in hybriden till 64 km. Med tillförandet av DC-snabbladdning kommer det att vara enklare än någonsin för kunderna att genomföra dagliga resor i EV-läget.”

Range Rover Velar som avancerad plug-in hybrid erbjuder det bästa av två världar genom att kombinera en 105 kW elmotor med en Ingenium-bensinmotor. 

Balansen mellan helt elektrisk körning och bensinprestanda innebär att Range Rover Velar plug-in hybrid P400e är perfekt för både korta och långa resor. Den har en förväntad verklig räckvidd upp till 51 km11 – tillräckligt för att säkerställa att den genomsnittliga dagliga körsträckan kan göras helt utan avgasutsläpp. För längre resor ger hybridtekniken en kombinerad verklig räckvidd på upp till 684 km13 .

På enbart el kan P400e köra upp till 64 km enligt WLTP-cykeln och släpper ut 38 g/km CO2 samt har en bränsleförbrukning på 1,6 l/100 km. Tack vare det större 19,2 kWh-batteriet10 har den elektriska räckvidden utökats med över 20 procent.

Range Rover Velar plug-in hybrid bjuder på hållbara prestanda genom att kombinera en fyrcylindrig Ingenium-bensinmotor på 2,0 liter och 300 hk, med en elmotor på 105 hk. P400e kan accelerera från 0–100 km/h på bara 5,4 sekunder och har en topphastighet på 209 km/h. Med enbart elektrisk drivning klarar den en hastighet på upp till 140 km/h.

P400e är en av få plug-in hybrider som kan snabbladdas med likström. Att fylla på batteriet till 80 procent tar så lite som 30 minuter med hjälp av en 50 kW-snabbladdare. Med en 7 kW-växelströmsladdare tar det cirka två och en halv timme att ladda bilen till 100 procent.

Den senaste generationen Ingenium bensin- och dieselmotorer finns med 48 V mildhybridteknik för ökad effektivitet och kraftförsörjning, med hjälp av en integrerad startgenerator (BiSG) fångas energi upp som vanligtvis går förlorad vid inbromsning. Den lagras i ett 48 V litiumjonbatteri under det bakre lastutrymmet och kan sedan användas för att hjälpa till vid exempelvis acceleration. 

Den raka sexcylindriga 3,0-liters Ingenium-bensinmotorn finns i två varianter. P340 levererar en total effekt på 340 hk och 480 Nm med en acceleration från 0-100 km/h på 6,3 sekunder. Den kraftfullare P400 levererar 394 hk och 550 Nm med en acceleration från 0-100 km/h på 5,5 sekunder och totalt CO2-utsläpp från 219 g/km10.

Den fyrcylindriga 2,0-liters bensinmotorn har nu en ny åttaväxlad automatisk växellåda. P250 ger en total effekt på 250 hk och 365 Nm, samt gör 0-100 km/h på 7,5 sekunder med CO2-utsläpp från 211 g/km och en bränsleförbrukning på upp till 9,3 l/100 km10.

Den kraftfulla raka sexcylindriga 3,0 liters dieselmotorn producerar 300 hk och 650 Nm samt accelererar från 0-100 km/h på 6,5 sekunder. CO2-utsläpp från 188 g/km och en bränsleförbrukning på 7,2 l/100 km10 .

Den fyrcylindriga 2,0-liters Ingenium-dieselmotorn producerar 204 hk med CO2-utsläpp från 168 g/km* och har en bränsleförbrukning på upp till 6,4 l/100 km10

Range Rover Velars motorutbud:

Plug-in hybrid

P400e: 404 hk, fyrcylindrig 2,0-liters bensinmotor, 640 Nm vridmoment vid 1 500-4 400 varv per minut, 8-växlad automatisk växellåda, AWD.

Bensin

P250: 246 hk, fyrcylindrig 2,0-liters bensinmotor, 365 Nm vridmoment vid 1 300-4 500 varv per minut, 8-växlad automatisk växellåda, AWD.

P400: 400 hk, sexcylindrig 3,0 liters bensin mildhybridbensinmotor, 550 Nm vridmoment vid 2 000-5 000 varv/min, 8-växlad automatisk växellåda, AWD.

Diesel 

D200: 204 hk, fyrcylindrig 2,0 liters diesel mildhybriddieselmotor, 430 Nm vridmoment vid 1 750-2 500 varv per minut, 8-växlad automatisk växellåda, AWD.

D300: 300 hk, sexcylindrig 3,0 liters mildhybriddieselmotor, 650 Nm vridmoment vid 1 500-2 500 varv per minut, 8-växlad automatisk växellåda, AWD.

Adaptive Dynamics är standard på alla sexcylindriga modeller, plug-in hybrider och fyrcylindriga Dynamic HSE-modeller. Systemet ser till att fjädringens styvhet optimeras för körförhållandena, vilket förbättrar åkkomforten och hanteringen under körning. Avancerade chassin och fjädringar, inklusive elektronisk luftfjädring, Adaptive Dynamics och Configurable Dynamics, ger exceptionell prestanda och smidighet på vägen.

Högsta prestanda och kompetens i terräng är också garanterad, tack vare intelligent fyrhjulsdrift med variabel kraftfördelning. Det ger optimala fördelning av vridmomentet mellan fram- och bakaxlarna för att ge optimal dragkraft oavsett underlag.

Det prisbelönta Terrain Response 2-systemet är tillgängligt via Pivi Pro7och gör det möjligt för föraren att matcha fordonsinställningarna med förhållandena via sju olika körlägen: Eco, Comfort, Grass-Gravel-Snow, Mud-Ruts, Sand, Dynamic och Automatic. Varje läge kalibrerar motor, växellåda, fyrhjulsdrift, fjädring och stabilitetskontrollsystem för optimal dragkraft och stabilitet.

*Vid mätningar mot direkta konkurrenter (Audi Q5, BMW X4, Mercedes GLC och Porsche Macan).

**Utgår från att laddning endast sker hemma och baseras på anonymiserade data från Range Rover Velar-kunder.

1Utrustning i bilen ska användas av förare endast då detta kan ske på ett säkert sätt. Förare måste förvissa sig om att de alltid har fullständig kontroll över bilen.

2Apple CarPlay är ett varumärke som tillhör Apple Inc. 

5Software Over The Air är beroende av nätverksanslutning och marknadstillgänglighet.

6Beroende på tillgänglighet i anslutna marknader.

7Funktioner, tillval, tredjepartstjänster och deras tillgänglighet för Pivi och InControl är marknadsberoende. Kontrollera därför med din Land Rover-återförsäljare vad som gäller angående lokal marknadstillgänglighet och fullständiga villkor. Vissa funktioner är kopplade till abonnemang som måste förlängas efter initialperioden enligt anvisningar från din återförsäljare. Mobil nätverksanslutning kan inte garanteras på alla platser.

8Active Road Noise Cancellation finns på modeller som är utrustade med panoramatak ochMeridian-ljudsystem/Meridian 3D-surroundljudsystem eller Meridian Signature-ljudsystem.

9Standard på Dynamic HSE och Autobiography. Inte tillgängligt i Nordamerika och Kanada.

10Angivna uppgifter är hämtade från tillverkarens officiella tester utförda i enlighet med gällande EU-lagstiftning med fulladdat batteri. Endast avsett för jämförelse. Värden vid verklig körning kan avvika. Värdena för CO2, bränsleekonomi, energiförbrukning och räckvidd kan variera beroende på faktorer som körstil, miljöförhållanden, last, monterade hjul och tillbehör, faktiskt rutt samt batteriets skick. Värdena för elektrisk räckvidd är baserade på ett serietillverkat fordon på en standardiserad väg.

11Utgår från att laddning endast sker hemma och baseras på anonymiserade data från Range Rover Velar-kunder.

12Texcell research, utförd på uppdrag av och med resultat från Panasonic 2020.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

14 + 7 =