Renault Megane E-Tech, eldriven nyhet i München

Världen börjar långsamt hämta sig och återgå till något som är nästan normalt efter pandemins värsta härjningar. I mars 2020 ställdes den stora bilmässan i Geneve in i allra sista stund på grund av just pandemin och nu öppnas den första stora europeiska mässan och det är den tyska bilmässan som i år flyttat till München. Det är en mässa med färre utställare, men samtidigt en mässa som på många sätt visar att vi redan är mitt uppe i en stor omställning. Elbilspionjärerna på Renault lät täckelsen falla från sin stora nyhet, en helt eldriven Renault Megane.

Renault har länge varit med i ledningen av utvecklingen mot eldrivna bilar med modeller som Zoe, Twizy, Fluence, Kangoo med flera. Nu är det dags för en bil som är lite större en Zoe och den får namnet Megane E-Tech, trots att det enda som den egentligen har gemensamt med Megane är storleken. E-Tech är byggd på en helt ny platta som delas med andra i alliansen där Nissan och Mitsubishi ingår. 

Snyggt dolt handtag á la Alfa Romeo för insteget till det rymliga baksätet.

Tack vare den annorlunda konstruktionen med en kompakt elmotor fram och ett tunt batteripack i golvet har man kunnat ta fram en bil med 2 cm längre axelavstånd, kortare överhäng, 6 cm bak och 8 cm fram, samt ett bagageutrymme med väldigt lågt golv. 

Det hela har resulterat i en bil med 440 liters bagageutrymme upp till baksätets ryggstöds överkant, rymligt baksäte utan kardan och en förarmiljö som andas lite futurism men också lite typiska Renault-inslag. Allt för att göra övergången från förbränningsmotor till elmotor smidig för märkestrogna.

Rent tekniskt är Renault Megane E-Tech en framhjulsdriven elbil med en motor på 160 kW (218 hk) och ett vridmoment på 300 Nm. Motorn har tillsammans med elektronik för laddning och drivning en vikt på 145 kg. Tack vare att hela paketet är väldigt kompakt har man även kunnat flytta in hela luftkonditioneringspaketet i motorrummet, vilket ger extra utrymme framför framsätespassagerarna.

Batteriet har en tillgänglig kapacitet på 60 kWh, vilket ska räcka till 47 mils räckvidd enligt Renault. Detta tack vare avancerad temperering av batterierna med vattenkylning för att undvika överhettning och värmepump för att spara energi vid uppvärmning av kupén. Laddningen följer den europeiska laddstandarden med 7 till 22 kW växelström, vilket betyder att bilen kan laddas för cirka 30 mil över natten vid hemmaladdning och samma sträcka kan laddas på runt en halvtimme vid likströms laddning på en snabbladdare. Detta förutsatt att allt är optimalt vid laddningen som då ska kunna göras med en toppeffekt på 130 kW under en fjärdedel av laddningscykeln.

Renault har lagt ner mycket arbete på tekniken i den här elbilen och det betyder bland annat att energitätheten i batterierna är 20% högre än den är i Zoe, 600Wh/l. Här finns även en specifik access-punkt för räddningspersonal som kan kontrollera batteriet och eventuellt tömma det inför ett räddningsarbete.

Bilen byggs på alliansens CMF-EV-plattform och det betyder att det finns utrymme för att bygga en fyrhjusldriven elbil på samma plattform, vilket Nissan gör med sin nya Ariya. Bilen är inte långt borta och kommer att rulla ut på vägarna runt årsskiftet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tretton − 12 =