Sebastian Buemi på poole inför motgondagens Formel E på Tempelhof

Sebastien Buemi Envision Racing

Det blev en slutstrid mellan två bilar med drivlina från Jaguar när den slutliga kvalificeringsrundan i Formel E avgjordes på Tempelhof i Berlin. Banan är inte bokstavligen en stadsbana, även om den är i Berlin. Den har byggts upp inne på Tempelhov och är en ganska tight bana på asfaltsområdet inne på området. En riktigt bra lösning för publiken som får möjlighet att njuta av miljövänlig och dramatisk racing som är lätt att följa. Allt dessutom i perfekt väder.

Nico Müller nr 51 ABT Cupra Formula E team

Sebastian Buemi tog sin 16:e poole position, så det är väl ingen överraskning att han lyckades även denna gången. Extra kul då han kör bilen med nummer 16 och det blev ett rekord då han numera är den förare i Formel E som har flest poole position. Sebastian kör en bil med Jaguar I-Type 6 drivlina för Envision Racing.

Sam Bird Jaguar TCS racing Formula E

Sam Bird kör en bil med samma drivlina för Jaguar TCS racing och han kommer att starta bredvid Buemi i eftermiddagens race.

Robin Frijns ABT Cupra Formula E

För Cupras del var den här deltävlingen ett viktigt publik evenemang då den sammanföll med lanseringen av Cupra Tavascan, Cupras avancerade och kompakta SUV/Coupé med elektrisk drivlina och klassiska Cupragener med spännande design i kombination med både höga prestanda och bra vägegenskaper. Tavascan kommer med 250 kW effekt levererad av två nykonstruerade elmotorer, en för varje axel. Bilen är i grunden bakhjulsdriven, men framhjulsdrivningen kopplas in både när prestanda och stabilitet, liksom framkomlighet kräver det.

Wayne Griffits, vd Cupra, presenterar den nya helelektriska SUV/Coupén Tavascan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 − 16 =